sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:354

טעאטער" – "התיאטרון הוורשאי היהודי החדש , ( " וב1932– הקים מיכאל וייכרט את "יונג–טעאטער" " ) תיאטרון צעיר , ( " שהתפרסם כתיאטרון אוונגרד , אשר העלה מחזות בעלי מסרים פוליטיים רדיקליים . התיאטרון סבל בשל כך מרדיפת השלטונות ונאלץ לשנות את שמו מדי פעם . בוורשה פעל גם תיאטרון רוויו , במתכונת הקברט הפולני הספרותי , "עזאזל" , ( 1926 ) מייסודו של הבמאי דוד הרמן . חרף רמתו הגבוהה של התיאטרון הדרמתי ביידיש – שזכה אף לאהדה יוצאת דופן מהעמיתים הפולנים – הוא מעולם לא ידע רווחה כלכלית ואף משכן קבוע לא היה לאף אחת מהלהקות ( זאת בניגוד לתיאטרון הפופולרי הקל . ( לבד מהתחרות הלא הוגנת עם התיאטרון הבידורי צריכות היו הלהקות הדרמתיות להתמודד גם עם הרדיו , עיתונות ההמונים והקולנוע . היתה זו התמודדות שהכישלון בה היה ידוע מראש , אך עובדה זו לא ריפתה את ידיהם של הבמאים והשחקנים המסורים לעניין . גם בתחום הקולנוע ( ר' הקולנוע היהודי בפולין במדור זה ) תפסה ורשה מקום חשוב והיוותה מוקד משיכה למפיקים ושחקנים יהודים מאירופה ומאמריקה . גם שני כתבי עת שעוסקים בתעשיית הקולנוע הופיעו בעיר במשך השנים ( פילם–וועלט , 1929-1928 ופילם–נייעס , . ( 1937-1936 תעשיית הסרטים היהודיים הפיקה עשרות רבות של סרטים , שרבים מהם היו מיועדים גם לייצוא . לקריאה נוספת : נתן גרוס , תולדות הקולנוע היהודי בפולין , 1950-1910 ירושלים תש"ן . חנא שמרוק ושמואל ורסס ( עורכים , ( בין שתי מלחמות עולם : פרקים מחיי התרבות של יהודי פולין ללשונותיהם , ירושלים תשנ"ז . נתן כהן , ספר , סופר ועיתון : מרכז התרבות היהודית בוורשה , , 1942 -1918 ירושלים תשס"ג . a Yiddish Literary Center" , Polin , 3 ( 1988 ) , Chone Shmeruk , "Aspects of the History of Warsaw as תרבות בירושלים בימי המנדט מוקי צור בתחילת דצמבר 1917 צלצלו הפעמונים ברחבי אנגליה : ירושלים נכבשה בידי צבא אלנבי , אחרי 400 שנים של שלטון עותמאני , והחלו שלושים שנות שלטון בריטי בעיר . לירושלמים ( כ28– אלף יהודים ו22– אלף ערבים ) היה זה סופה של תקופת בלהות : מזון , סדר , שיבת הגולים הביתה . על הפרק עמדה מהפכה תרבותית ומדינית . כמה שבועות לפני הכיבוש פורסמה הצהרת בלפור , ברוסיה פרצה המהפכה הגדולה . מה צופה לירושלים העולם החדש ? אליעזר בן–יהודה , שכמה שנים קודם לכן ביקש להנהיג לוח חדש שלפיו יתחיל מניין השנים מחורבן הבית , הזדרז להודיע ( מארצות הברית שבה שהה אז ) כי עם שחרור העיר משלטון התורכים מתחילה ספירה חדשה . המוזיקולוג הירושלמי צבי אידלסון נבר בארכיונו , שלף ניגון חסידי , חיברו לשיר חדש לכבוד הגאולה ו"הבה נגילה" יצא למסע ניצחונו . סיומה של התקופה העותמאנית מאז סוף המאה ה19– היתה ירושלים זירה של עימותים מכאן והתחברויות מכאן . אינטרסים של מדינות וכנסיות אירופיות בחשו בה . כל אחת ביקשה אחיזה בעיר הקדושה . בקרב הקהילה היהודית גבר והלך הניגוד בין "היישוב הישן" לבין "היישוב החדש , " אף כי רבים ממניחי יסודותיו של "החדש" היו יוצאי חלציו של "הישן . " חרדים שפעלו נגד "משטר החלוקה" ולמען מודרניזציה של החינוך שימשו מטרה לחציהם של "שומרי החומות , " שלא נמנעו מהטלת חרמות על "פורצי הגדרות . " בשלהי המאה ה19– נמנו רוב המשכילים בירושלים עם הציבור הדתי . רק חילונים מעטים הגיעו עד אז לעיר והיו בהם שעזבוה לאחר שהות קצרה . הציבור החילוני בירושלים התחיל להתגבש רק במהלך העשורים הראשונים של המאה ה , 20– בין השאר גם בהצטרפות של בוגרי מערכת החינוך המודרנית–יחסית שנוצרה בשליש האחרון של המאה ה . 19– המיעוט החילוני , שנתמך בידי המשכילים הדתיים , עמד מול קנאי הדת של היישוב הישן . העשור הראשון של המאה ה20– עמד בסימן גיאותה של התרבות החדשה : חרף התנגדות הרבנים נפתח גן הילדים של חסיה סוקניק , גן הילדים העברי הראשון בעיר ;( 1902 ) אגודת המורים העבריים קבעה את מרכזה בעיר ;( 1903 ) "עזרה" פתחה כאן את בית המדרש למורים ;( 1904 ) הקונגרס הציוני החליט שהספרייה שהקימו בירושלים בן–יהודה , יוסף חזנוביץ ואישים נוספים תקבל מעמד של ספרייה לאומית , וזאת חרף תביעתם של רבים למקם אותה ביפו ;( 1905 ) בוריס שץ וחבריו ייסדו את "בצלאל" ;( 1906 ) הופיע הגיליון הראשון של הפועל הצעיר ;( 1907 ) י"ל מטמון–כהן ושלמה שילר הקימו את הגימנסיה העברית בירושלים ;( 1908 ) נפתח הסמינר הראשון לגננות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help