sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:353

הציר המרכזי שסביבו התנהלו החיים הספרותיים היהודיים בוורשה היה איגוד הסופרים והעיתונאים ברחוב טלומאצקה . 13 ( Tlomackie ) היה זה גוף שלבד מהבטחת תנאי העסקה נאותים וזכויות יוצרים לחבריו ( תחומים שבהם היו הישגיו דלים , ( שימש גם בית–ועד לחברים ולכל שוחר תרבות יידיש . כל אורח שהגיע מחוץ–לארץ ראה לעצמו חובה לפקוד את המקום ובדרך כלל גם לשאת בו דברים . באולם האיגוד התנהלו ויכוחים נוקבים על דמותה של הספרות ביידיש ועתידה ; סופרים צעירים קראו בו תיגר על הממסד השמרני , והתקיימה בו גם פעילות תרבותית רחבה למען הציבור הרחב . במשך שנים רבות שמר האיגוד על דימוי על–מפלגתי , דבר שמצא ביטוי בהרכב הנהלותיו הנבחרות . אולם , במציאות הפוליטית היהודית בפולין באותן שנים תופעה שכזו לא יכלה להאריך ימים , ואכן במהלך שנות ה30– נעשה אולם האיגוד גם לזירת התכתשויות פוליטיות , שבסופן השתלטה חבורת סופרים מן השמאל הרדיקלי על ההנהלה ופגעה באופיו הכללי של האיגוד . בהשוואה למרכזי יצירה ביידיש במוסקבה ובניו יורק היה לוורשה ללא ספק מעמד בכורה . בשעה שהמרכז הסובייטי נעשה כפוף יותר ויותר לתכתיבים מבחוץ ובעת שבמרכז האמריקני נשמעו לעתים תכופות תלונות על ירידת הביקוש ליצירה ביידיש , היתה ורשה קהילה שהיידיש עדיין הובילה בה ( חרף המעבר המתמיד לשימוש בפולנית . ( קהילת הסופרים ביידיש בוורשה ( ובפולין כולה ) היתה הגדולה והפורה ביותר ובתי הדפוס שם המשיכו להדפיס לא רק את ספרי הסופרים המקומיים אלא גם את אלו שנשלחו אליהם מחוץ לארץ . למרות כל זאת , וחרף העובדה שמספר הספרים ביידיש היה גדול ממספרם בכל אחת מלשונות המיעוטים בפולין , נקלע שוק הספרים ביידיש למשבר , שההיבט הכלכלי שלו היה קשה אף יותר מזה הלשוני . עיקרו של המשבר התבטא בירידה ברכישת ספרים , הן בידי בודדים והן בידי מוסדות חינוך וספריות . ההשלכות לכך היו הדפסת פחות ספרים , בפחות עותקים ומעבר של קוראים ( שהתעניינותם בקריאה לא קטנה ) לקריאה בפולנית . בוורשה של אמצע שנות ה30– נמצאו לא פחות מ52– ספריות ציבוריות יהודיות ( לבד מספריות הצמודות לבתי ספר . ( הבולטות ביותר שבהן היו הספרייה למדעי היהדות שליד בית הכנסת הגדול ( שבה רוב הספרים היו בעברית דווקא , ורוב קוראיהם באו מחוגי האינטלקטואלים היהודיים ) וספריית הפועלים הגדולה על שם ברוניסלב גרוסר , שנוהלה במשך שנים בידי ד"ר הרמן קרוק . גם בספריותיה הרבות של ורשה – לרבות ספריות הפועלים שברבות מהן ניסו לאורך זמן לשמור על אקסקלוסיביות יידישיסטית – ניכר היה בעשור שלפני השואה ביקוש הולך וגובר לספרים בפולנית על חשבון ספרים ביידיש או בעברית . דווקא בשנות ה30– האחרונות ניכרה התאוששות מסוימת בשוק הספרים ביידיש . סופרים כשלמה ברלינסקי , יהושע פרלה , לייב אוליצקי , מיכל בורשטיין , קדיה מולודובסקי ואיציק מאנגר , שיצירתם שיקפה במידה רבה פנים שונות במציאות הקיום היהודי בפולין באותן שנים , זכו לפופולריות רבה בקרב הציבור ואף הצדיקו הדפסת מהדורה שנייה לספריהם . בד בבד ראו אור כמה כתבי עת ספרותיים חדשים ולזמן קצר נדמה היה ששוב עולה הספרות ביידיש על דרך המלך . המעבר מדיבור ביידיש לדיבור בפולנית מחד גיסא , וקיומו של ציבור יהודי גדל והולך ששפתו העיקרית היא פולנית , מאידך גיסא , יצרו תשתית פורה לא רק לעיתונות יהודית בשפה הפולנית אלא גם לספרות יפה בשפה זו . מקורה של ספרות זו בגליציה , אך בשנות ה30– הועתק מרכזה לוורשה . מדובר בקבוצה קטנה של סופרים , שהבולטים שבהם היו רומן ברנדשטטר ומאוריצי ( משה ) שימל ( שהיה סופר דו–לשוני . ( היתה זו ספרות שעסקה בנושאים יהודיים ואשר כותביה הזדהו כיהודים ואף ראו בעצמם חלק אינטגרלי מן העם היהודי ותרבותו ( זאת להבדיל משורה נכבדה של סופרים פולנים ממוצא יהודי , שראו עצמם חלק מן התרבות הפולנית ושאפו להיטמע בה . ( עם התגברות האנטישמיות הפולנית , רובם של סופרים אלה מצאו עצמם עוסקים יותר בכתיבת פובליציסטיקה בעיתונות מאשר בכתיבת ספרות יפה . למן ראשית המאה ה20– היתה ורשה גם מרכז תיאטרון ביידיש . בשנת 1905 נמצאו בוורשה חמישה אולמות תיאטרון שבהם הועלו הצגות ביידיש . אלא שהצגות אלו היו ידועות ברמתן הנמוכה וההמונית , ורבים הדירו רגליהם ממקומות אלה . כתוצאה מפעילותו של י"ל פרץ להעלאת רמת התיאטרון ביידיש ומתרומתו של הבמאי הדו–לשוני מארק ארנשטיין , נוסדה בוורשה , ב , 1907– להקת התיאטרון "די יידישע טרופע" " ) הלהקה היהודית ( " בכיכובה של אסתר רחל קמינסקי . הלהקה העלתה שורה של מחזות ספרותיים משל שלום עליכם , יעקב גורדין , דוד פינסקי ואפילו הנריק איבסן , וזכתה להצלחה רבה בפולין ומחוצה לה . הלהקה לא האריכה ימים , אך גם ממשיכתה – "די ווילנער טרופע" " ) הלהקה הווילנאית , ( " גם היא בכיכובה של קמינסקי – זכתה להצלחה לא פחותה . בשנים שבין המלחמות פעלו בוורשה להקות אחדות ששמרו על סטנדרטים גבוהים ואשר חבריהן זכו להכשרה מקצועית רבה יותר מן השחקנים שקדמו להם . ב1924– ייסדו זיגמונט טורקוב ואידה קמינסקי את תיאטרון "וויקט" " ) ווארשעווער יידישער קונסט טעאטער" – "התיאטרון הוורשאי האמנותי היהודי , ( " ששחקניו קיבלו את הכשרתם בסטודיו למשחק "יידישע דראמאטישע שול" " ) בית ספר יהודי לדרמה ( " של מיכאל וייכרט . ב1929– ייסד יונס טורקוב את "ווינט" " ) ווארשעווער נייער יידישער

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help