sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:349

התנופה . ( ילדים ונערים חובבי מוזיקה התלכדו בחוגים מוזיקליים או שרו במקהלה העברית המקצועית "הזמיר , " שהופעותיה ריתקו אליהן המונים . החיים התרבותיים והספרותיים היהודיים המו וגעשו בוורשה של הימים שלפני מלחמת העולם . היו , כמובן , מחנות ואיבות ספרותיים . בייחוד בלטה התחרות בין י " ל פרץ ואסכולתו ( פרץ היה בעיקר סופר יידי ומנהיגה של ספרות יידיש בפולין ) ובין דוד פרישמן ושוחריו ( המבקר העברי הראשי של התקופה הרבה גם הוא לכתוב ביידיש ; כמעט כל סופרי הדור ההוא היו דולשוניים . ( היו " בתים " ספרותיים , מעין סלונים ומקומות ויעוד , שבהם היו נפגשים בימים יעודים וכן בשבתות ובמועדים , ונהרו אליהם מאות המשכילים והסופרים העבריים שהגיעו לביקורים קצרים וארוכים מכל קצווי רוסיה , מארץ–ישראל , מארצות הברית , מארגנטינה . ( הבולט שבהם היה ביתו של י " ל פרץ ברחוב ציגלנה , שבו הנהיג הסופר רב היוקרה מעין חצר שהיתה גם בית דין , שבו נשפטו לשבט או לחסד צוערי סופרים שהגישו בידיים רוטטות את כתבי היד שלהם . פחות שיפוטיים , אבל הרבה יותר צוהלים ונרגשים , היו הוויעודים בביתו של הלל צייטלין ובאולמות בית הספר של יצחק אלתרמן . בימי הקיץ היו הסופרים מתלקטים בקייטנות השונות שבעיבורי ורשה , שבהן נוצר מעין הווי ספרותי קייטני מיוחד במינו . הפעילות הציונית האידיאולוגית אף היא התנהלה בוורשה בטונים גבוהים למדי . ב1903– יסדו כאן יצחק גרינבוים , יאן קירשרוט ויוסף שפרינצק את אגודת "התחייה" העברית הציונית . עד מהרה התפלגה אגודה זו לקבוצת "הפראקציה הציונית הדמוקראטית" בראשות גרינבוים , לקבוצת "פועלי ציון" בהנהגת יצחק טבנקין ולקבוצת "צעירי ציון" בהנהגת יוסף שפרינצק . הקבוצות התקוטטו ביניהן , אך גם שיתפו פעולה ( למשל בעניין "עבודת ההווה" הציונית בגולה , שיסודותיה גובשו בוועידת הלסינגפורס בשנת , ( 1906 והניחו יסודות לצמיחתה של ציונות בעלת גוון ליברלי וסוציאליסטי . מכה מהממת ניחתה על כל הפעילות הזאת עם כיבוש ורשה בידי הגרמנים בתחילת מלחמת העולם הראשונה . המכה הוכפלה ושולשה בתום המלחמה עם ייסוד הרפובליקה הפולנית ובעיקר עם הינתקותה של פולין היהודית מיהודי אוקראינה ורוסיה הלבנה , שנותרו בעבר האחר של גבול ברית המועצות כפי שנקבע בעקבות תבוסת הצבא האדום סמוך לוורשה ") הנס על הוויסלה (" בשנת . 1920 עתה התגלתה לעין כול החולשה המהותית של המרכז העברי הוורשאי , שנראה סואן ופורח עד למלחמת העולם . מרכז זה היה מחוסר " סביבה " טבעית במקומו , היינו , בוורשה עצמה ובמרחב היהודי הפולני שהקיף את ורשה . הוא פעל כמין שלוחה של יהדות אוקראינה וליטא . לא רק שמרבית מי שהפעילוהו הגיעו ממחוזות אלה , אלא שגם מרבית הצרכנים של מוצריו התרבותיים דרו לא בוורשה עצמה ולא בקרבתה אלא במרחבים שנותרו עתה מהעבר האחר של גבול מדיני ותרבותי עוין . הניתוק הזה מן ה " הינטרלנד " הרוסי הנחית מהלומה , שהמרכז העברי הוורשאי לא יכול להתאושש ממנה . אמנם , בשנים הראשונות שלאחר מלחמת העולם ועם הפיכתה של ורשה לבירת פולין נראה היה שהחיים התרבותיים העבריים חוזרים למסלולם התקין . פעלה כאן עתה הוצאת " שטיבל " הגדולה , שנוסדה במוסקבה בעת המלחמה , והיא הפיצה מכאן את עשרות ספריה , ממיטב הספרות העברית המקורית וממיטב ספרות העולם ( שהיא החלה לתרגם לעברית בקצב וברמה שלא היו ידועים קודם לכן , ( וגם את כרכי הענק של התקופה , הרבעון הספרותי העברי רב היוקרה מיסודו של דוד פרישמן ( שנפטר ב . ( 1922– ופעלו כאן גם הוצאות ספרים אחרות . נוסדו בתי ספר וגימנסיות עבריים . משוררים ותיקים מדור תלמידי ביאליק , כגון יעקב כהן ויצחק קצנלסון , המשיכו ביצירתם עד ערב מלחמת העולם השנייה . הלל צייטלין , מבני חוגו של י " ח ברנר , פיתח כאן ביצירתו השירית וההגותית הדו–לשונית את עולמו הייחודי , עולם של אקזיסטנציאליסטן דתי ומיסטיקן . המודרניזם העברי של הימים שלאחר מלחמת העולם הראשונה הרים כאן את ראשו בכתבי עת כמו קולות ( 1924-1923 ) שבעריכת אליעזר שטיינמן , ברומנים הראשונים של שטיינמן ( סחור סחור , אסתר יצחק לייב פרץ , שכמו רבים מסופרי הדור ההוא היה דו-לשוני וכתב גם יידיש וגם עברית . הנהיג בביתו מעין חצר שהיתה גם בית דין , שבו נשפטו לשבט או לחסד צוערי הסופרים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help