sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:346

צבי גרינברג , מסות רבות משקל של דיזנדרוק עצמו ושל אברהם שבדרון וסיפורים מאת שופמן , מ"י ברדיצ'בסקי וש"י עגנון . ב1924– פורסם בווינה מאסף שירה וסיפורת ושמו / 0 ט , שהשתתפו בו ותיקים ( שופמן , דוד שמעוני , אשר ברש ) וצעירים ( פוגל , מנחם פוזננסקי , א"צ גרינברג , אברהם שלונסקי ) ואף נכללה בו נובלה ראשונה של המספר העברי הווינאי האחרון , יעקב הורוביץ , שהגיע כנער עם בני משפחתו לווינה בימי מלחמת העולם , למד בפדגוגיום של חיות ובאוניברסיטת וינה ונעשה לאחד ממחדשי הסיפורת העברית ברוח האקספרסיוניזם האוסטרי–הגרמני . אמנם , בעת שנדפס שם סיפורו הראשון של הורוביץ , הוא עצמו כבר היה בארץ–ישראל . האפיזודה הווינאית החדשה הזאת של התרבות העברית , שהתרחשה פחות או יותר בתריסר השנים שבין 1913 ל , 1925– השפיעה השפעה ניכרת על התפתחות המודרניזם העברי . היו שטענו ( בהגזמה מסוימת ) כי בשלב זה הופיע משהו מעין " נוסח וינה " בספרות העברית . סימניו העיקריים של הנוסח : נטייה לקיצור נמרץ ( כגון בסיפורי שופמן , בשירי פוגל , במסות של דיזנדרוק ;( פשטות ומינימליזם בסגנון ; עידון ההבעה והפנמתה ; רוח של קדרות אורבנית הגובלת לפעמים בגרוטסקה ( בעיתון גבולות ראה אור מאמר עברי ראשון העוסק באורח הגותי עקרוני ביסודות הגרוטסקי . ( מותר להתייחס להכללה זו בספקנות . שופמן הביא את הנוסח הסיפורי התמציתי שלו מרוסיה ופיתח אותו בסיפוריו הגליציים . הקיצור הנמרץ ו " הקטנת השקף " האופייניים לשירי פוגל ובן–יצחק אופייניים לכלל השירה העברית הפוסט–ביאליקאית , ובייחוד לזו שהושפעה מן האימפרסיוניזם . יצירתו של הורוביץ אינה מבטאת לא קיצור ולא פשטות סגנונית . עם זאת אין להטיל ספק בחשיבות המגע שנוצר בווינה בין הספרות העברית המחפשת דרכים חדשות ( אחר מיצוי המהלך הרומנטי של ביאליק וטשרניחובסקי והריאליזם שבנוסח מנדלי ) לבין הספרות והאמנות שפרחו במרכזה של הקיסרות ההאבסבורגית ערב חורבנה . המרכז הווינאי ה"חדש" לא האריך ימים . חבריו שהגיעו לווינה מכוח אילוצים שונים פרשו ממנה בכוחם של אילוצים אחרים . שופמן התבודד בכפר בשטיריה ; פוגל עקר לפריז ; דיזנדרוק היגר לארצות הברית לאחר שלא מצא לו אחיזה באוניברסיטה העברית בירושלים ; בן–יצחק נדד ללונדון ונתמנה שם למזכיר ראשי של ההנהלה הציונית ; הורביץ , כאמור , עלה לארץ–ישראל ונעשה לאחד מראשי המדברים בחבורת "כתובים" המודרניסטית–המרדנית . עם זאת נותרה בווינה , עד פרוץ מלחמת העולם השנייה , קהילה עברית קטנה , שהתמידה בזיקתה לעברית והעמידה מקרבה כמה עסקני תרבות נלהבים , כגון משה אונגרפלד , שהיה לימים למנהל בית ביאליק בתל–אביב . מקומה של וינה בתולדות התרבות העברית המודרנית גדול ובולט יותר משנהוג לחשוב . תרבות עברית חדשה בוורשה דן מירון התרבות העברית החדשה ( מיסודה של ההשכלה ) איחרה לפרוח בוורשה והיא אף קמלה בה קודם לחורבנה של הקהילה היהודית הגדולה באירופה בימי מלחמת העולם השנייה . ואולם במשך כשלושים שנה ויותר ( מראשית שנות ה80– של המאה ה19– ועד למלחמת העולם הראשונה , ( בימי "התחייה העברית – " הציונית , היתה ורשה אחד המרכזים התרבותיים העבריים הבולטים ביותר בעולם כולו . מקורו של מהלך דברים זה , שעיקרו פריחה קצרה אך ססגונית וסוערת , היה הן בתולדותיה של הקהילה היהודית הוורשאית והן במעמדם של קהילה זו ומוסדותיה התרבותיים לעומת כלל המרחב היהודי המזרח אירופי . קהילת ורשה היתה ותיקה ( מסוף המאה ה , 14– ראשית המאה ה ( 15– ובעלת מעמד מסחרי שהתבסס על מקומה של העיר בצומת הדרכים שבין מזרח למערב ובין צפון לדרום . ואולם עד לאמצע המאה ה19– לא היתה זו מן הקהילות הגדולות והחשובות ביותר ובייחוד לא בלט חלקה בקידום התרבות היהודית לפלגיה . בקהילה היהודית היו לא הרבה יותר מ 10 , 000– נפש , שעיקר פרנסתם במסחר וברוכלות . אמנם , כבר אז הונח בה היסוד לבורגנות היהודית הוורשאית הגדולה , שמקורה היה במהגרים מן המערב הגרמני , ועיסוקה העיקרי בנקאות וסחר ממון . במחצית השנייה של המאה ה19– הגיע מספר היהודים בעיר ליותר ממאה אלף . בראשית המאה ה20– הוא כבר עלה על שלוש מאות אלף . בשעה ההיא רק הקהילה היהודית של ניו יורק היתה גדולה ממנה . מרבית בני הקהילה לא נולדו בה , אלא היגרו אליה מכל קצווי תחום המושב היהודי באימפריה הרוסית , והקהילה היתה מפוצלת לעומקה מבחינת המוצא והזיקה התרבותית . הבורגנות עתירת הממון היתה קשורה בתחילה ביהודי גרמניה המשכילית–הרפורמית ובתרבות הגרמנית . לאחר מכן הסבה את נאמנותה לפולין ולפולניות . ההתבוללות התרבותית ( ואף המרות הדת ) החלישו את אופייה התרבותי–היהודי . לימים תרמה קהילה זו תרומות רבות ערך לתרבות הפולנית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help