sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:344

הזאת חי בשבע עשרה שנותיו האחרונות הוגה הדעות והרומניסטן העברי המרכזי בשעתו פרץ סמולנסקין , ובה ערך ופרסם את י"ב כרכי השחר , ( 1884-1868 ) הירחון הספרותי העברי החשוב ביותר במחצית השנייה של המאה ה . 19– בירחון הזה , שיש הקוראים על שמו תקופה בתולדות הספרות העברית , נעשתה עבודה אמנותית והגותית רבת היקף , שהיתה בין הגורמים שאפשרו את התמורה שהתחוללה בהתפתחותן של התרבות והספרות העבריות : מהשכלה ללאומיות . היה קשר בין תוכנה של עבודה זו לרקע הווינאי של כתב העת החשוב , שכן בווינה בא לידי מיצוי הדיון הסוער בבעיית המיעוטים הלאומיים וזכויותיהם במסגרת הקיסרות רבת הלאומים ; ולא במקרה פרחה דווקא כאן , כשני עשורים לאחר מכן , הציונות המדינית של תיאודור הרצל . אבל , לאמיתו של דבר , היתה וינה מרכז עברי מודרני חשוב הרבה לפני שהשתקע בה סמולנסקין ויסד את השחר . לכאן הועתק מוקדה של הפעילות התרבותית והספרותית העברית מיסודה של תנועת ההשכלה לאחר שהתנתקה מן המקומות שבהם הופיעה לראשונה בשלהי המאה ה18– ובראשית המאה ה19– ( פרוסיה המזרחית , ברלין , אמסטרדם . ( במשך חמישים שנה ויותר ( משנות ה20– של המאה ה19– ועד לשנות ה70– ואף לאחריהן ) התבצע כאן עיקר המפעל המו"לי העברי המודרני , שקדם לתקופות של "חיבת ציון" ושל "התחייה" העברית הציונית של מפנה המאה ה . 19– זה אחר זה הופיעו כאן כתבי העת הספרותיים והפובליציסטיים החשובים ביותר של הזמן , שהשחר היה רק האחרון שבהם . קדמו לו ביכורי העתים ( 1831-1820 ) מיסודו של שלום הכהן ; כרם חמד ( 1843 -1833 ) מיסודו של ש"ל גולדנברג ; כוכבי יצחק ( 1869-1845 ) מיסודו של מנדל שטרן ; ואוצר נחמד ( 1863-1856 ) בעריכת יצחק בלומנפלד . מלבד כתבי עת מתמידים בהופעתם ומרבי כרכים אלה ראו אור בווינה , בתקופה הנדונה , לפחות עשרה כתבי עת עבריים נוספים שלא האריכו ימים , אך היו בהם שהשפעתם וחשיבותם לא נתבטלו מחמת קוצר ימיהם , כגון המביט – המביט לישראל , שבועון ספרותי עברי ראשון , שפרץ סמולנסקין ניסה ( בשנת ( 1878 להוציאו לאור לצד השחר , והחשוב שבכולם , האמת ( 1877 ) שבעריכתו של א"ש ליברמן , כתב העת הסוציאליסטי העברי הראשון . לצד כתבי העת הופיעו בווינה עשרות רבות של ספרים עבריים , שהשפעתם וחשיבותם ההיסטורית בקידום התרבות העברית החדשה אינן מוטלות בספק . נזכיר את מקצתם : מליצת ישורון ( מן החשובים שבספרי הפואטיקה והרטוריקה העבריים של תקופת ההשכלה ) ומחקרי ארץ ( הלקסיקון הגיאוגרפי הראשון לספרי המקרא , ( ששניהם פרי עטו של המשורר שלמה לויזון ;( 1819 , 1816 ) האפוס המקראי ניר דוד מאת שלום הכהן ;( 1834 ) גזע ישי ( עיבוד עברי של עתליה של ראסין ) מאת מאיר לטריס ;( 1835 ) תופש כינור ועוגב ( שיריו המכונסים של לטריס , ;( 1860 בן אבויה ( העיבוד העברי הידוע של החלק הראשון של פאוסט מאת גתה ; אף הוא פרי עטו של לטריס , ;( 1865 הרומנים וספרי ההגות של סמולנסקין , שנדפסו בהמשכים בהשחר ; ודור דור ודורשיו ( תולדות התורה שבעל פה מקדמותה ועד גלות ספרד בחמישה כרכים , שהראשונים שבהם ראו אור בווינה , ( 1891-1871 מאת אייזיק הירש וייס . את הספר המונומנטלי הזה ציין אחד העם כאחד משני הספרים החשובים היחידים שיצרה הספרות העברית במאה ה19– ( האחר היה מורה נבוכי הזמן מאת נחמן קרוכמאל . ( את > צ F ; ותנופתה של פעילות מו"לית עברית זו בווינה ניתן להסביר על פי כמה טעמים . גם לפני חלוקות מלכות פולין בעשורים האחרונים של המאה ה18– התקיימו בתחומי הקיסרות ההאבסבורגית ( בווינה , במוראביה ובהונגריה ) קהילות יהודיות גדולות ועתירות פעילות תרבותית מסורתית וקדם משכילית . עם סיפוחה של גליציה לקיסרות , אחרי ביתורה של פולין , גדלה עד מאוד בכמות ובאיכות תרבותית היהדות האוסטרו–הונגרית , והיא נשאה את עיניה בדרך הטבע לבירת הקיסרות , שנעשתה במשך המאה ה19– כרך גדול והמרכז המדיני והתרבותי של הקיסרות . רעיונות ההשכלה היכו כאן שורש בשלב מוקדם . סייעו בכך היחסים הנוחים בין הקהילות היהודיות לדינסטיה המושלת , ובייחוד לקיסר פרנץ יוזף , שמלך כשבעים שנה . בעוד שתהליך צמיחתן של תנועת ההשכלה וספרותה הופרע לא אחת בתחומיה של הקיסרות הרומאנובית שממזרח , בקיסרות האוסטרו–הונגרית בכללה ובווינה בעיקר לא הושמו מכשולים על דרכן . מה שניתן היה להדפיס בווינה לא ניתן היה להדפיס בווילנה ובז'יטומיר , שתי הערים היחידות בתחומי הקיסרות הרומאנובית שהותר בהן קיומם של בתי דפוס עבריים , והפרסומים שפרסמו היו נתונים לצנזורה מחמירה . תלמידי חכמים יהודיים , ובהם סופרים והוגים עבריים חשובים , נהרו לווינה הן מתוך תחומי הקיסרות והן מחוצה לה ( בעיקר מאוקראינה . ( תעשיית הדפוס הווינאית , שהתמחתה בין השאר גם בפרסומים עבריים ( כגון בית הדפוס הידוע של אנטון שמידט , ( נזקקה ל"מומחים" יודעי עברית . בין הבאים היו גם כמה סופרים עבריים בני הזמן , משלמה לויזון ועד פרץ סמולנסקין . בעיר פעלו רבנים שהיו גם מלומדים מובהקים בתחומים שונים של "חוכמת ישראל , " החל באדולף ילינק ועבור לאייזיק הירש וייס ולמוריץ–משה גידמן וכלה , במאה ה , 20– ברב צבי פרץ חיות . בזכותם משכה וינה משכילים עבריים רבים , שביקשו להשתית את ידיעותיהם בספרות ובתולדות עם ישראל על בסיס מחקרי . הם למדו ואחר כך גם לימדו במוסדות חינוך , בסמינרים ובמכונים פדגוגיים שהוקמו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help