sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:341

כבד . הרמן ילינק הוצא להורג . הכוחות המונרכיים אמנם סיכלו את ההתפתחויות הדמוקרטיות , אבל בשנת 1849 נתן קיסר אוסטריה פרנץ יוזף הכרה פומבית ל"הקהילה הדתית הישראלית" ( Israelitische Gemeinde ) בווינה . אמנם רק בשנת 1860 ניתנה ליהודים הזכות המלאה להחזיק במקרקעין , ורק בשנת 1867 הבטיחה חוקה חדשה את מתן זכויות האזרח לכל הנתינים , אבל עם ההכרה הרשמית בקהילה היהודית החלה הגירה המונית של יהודים לווינה משאר תחומי הקיסרות , ובייחוד מגליציה ומ 7 ; ק 9 בינה . בשנת 1846 חיו בווינה 3 , 739 יהודים , בשנת 1869 היו בה לפחות 6 , 200 יהודים ובשנת 1870 כבר היה מספרם , 40 , 200 שהיו 6 . 6 % מכלל האוכלוסייה בעיר . בשנת 1880 חיו בעיר 72 , 600 יהודים , שחלקם מכלל האוכלוסייה היה , 10 . 1 % בשנת 1890 הגיע מספרם ל , 118 , 000– ובשנת 1900 הוא עלה ל , 175 , 000– ש 20 % – מהם בלבד היו וינאים מלידה . יהודים רבים מצאו בווינה מקום מפלט לאחר פרוץ מלחמת העולם הראשונה , ובתחילת שנות ה20– של המאה ה20– ישבו בעיר יותר ממאתיים אלף יהודים . החיים הקהילתיים בווינה היו ערים . לפני סיפוחה של אוסטריה לגרמניה הפעילה "הקהילה הדתית הישראלית" בווינה כארבע מאות וארבעים אגודות . ארגוני העזרה הסוציאלית הגישו סעד ליותר משישים אלף נתמכים . מאה ותשעה–עשר מוסדות צדקה דאגו לנצרכים . עשרים וארבעה מוסדות לימוד עסקו בחינוך ובהוראה . כבר בשנת 1893 הוקם המוסד ללימודים דתיים , ( Lehranstalt Israelitisch-Theologische ) בשנת 1919 נוסדה הגימנסיה הריאלית על שם צבי פרץ חי 9 ת , ובשנת 1934 נוסדה אוניברסיטה עממית יהודית . בווינה פעל מוזיאון יהודי , שהציג את ההיסטוריה של יהודי העיר . משנת 1925 ייחד המוזיאון מחלקה להצגת תולדותיה של התנועה הציונית . הקהילה מינתה "ועדה היסטורית , " והיא הוציאה לאור סדרת כתבים על ההיסטוריה של היהודים בווינה ובאוסטריה . ציבור הסטודנטים היהודיים היה מאורגן בעשרים ושתיים אגודות , ובהן גם אגודות ללחימה בדו–קרב . אחת מאגודות הסטודנטים נקראה "איגוד הסטודנטים בני פלשתינה . " בווינה היה מרכזן של שמונים ושתיים קבוצות ציוניות , אחת–עשרה אגודות ספורט וארבעה ארגוני הגנה של חיילים משוחררים . הללו , ששירתו לפנים כחיילים קרביים , הגנו בתקופת הימים הנוראים על בתי הכנסת מפני התקפות אנטישמיות . בווינה גם פעלו ליגה יהודית של חבר הלאומים , אגודה יהודית להגנה על בעלי חיים , ואף ארגון ששמו "ברית הנשים היהודית המוסמכת . " מועדון הספורט של "הכוח וינה , " שהחישול הגופני שימש לו גם אמצעי להפרכת דעות קדומות אנטישמיות , נחל הצלחות ששמען יצא אל הרבה מעבר למרחב המצומצם של יהדות אוסטריה . קבוצת כדור המים של "הכוח וינה" זכתה שלוש פעמים בשנות ה20– של המאה ה20– באליפות אוסטריה . קבוצת הכדורגל של המועדון היתה שנים רבות בין הטובות במדינה . האמנסיפציה הציתה בקרב היהודים מחלוקת פנימית עזה בשאלה כיצד צריכים יהודים להגיב על דרישותיה של המודרנה . אדולף ילינק , אחיו של המהפכן שהוצא להורג בשנת , 1849 נעשה לכוח המוביל ביהדות הליברלית . ילינק התמנה בשנת 1865 ליורשו של הרב י"נ מנהיימר . יריבו , נציגם של האורתודוקסים , היה מוריץ גוי A מן . הוויכוח הביא בשנים 1871 -1870 להתלקחות "מלחמת דת , " שבה נחלקו הצדדים , בין השאר , בשאלה אם מן הראוי להנהיג נגינה בעוגב בבית הכנסת העירוני . ילינק הטיף בין השאר גם לביטולה של חובת הוראת הלשון העברית בבתי הספר היהודיים ודרש לדון בתקפותם של חוקי הכשרות . בינתיים התעוררה במלוא חומרתה בעיית האנטישמיות . הרב יוסף בל 9 ך התייצב נגדה בפומבי , גם באמצעות העיתון הכללי של וינה , ( Wiener Allgemeinen Zeitung ) שאותו החל להוציא לאור בשנת , 1882 וגם בבית המשפט . הפוליטיקאי הנוצרי–הסוציאלי קארל ל 7 אגר הביא להיווצרותה של תנועת המונים אנטישמית , שסייעה לו להיבחר לתפקיד ראש העיר . התחזקותה של האנטישמיות היתה גלויה לעין , אפלייתם של היהודים לרעה נתחזקה ונמנע מהם לשמש במשרות בשירות המדינה . היו שביקשו לחמוק מן האפליה הממוסדת באמצעות התבוללות ואפילו התנצרות . לעומת זאת , יהודים לא מעטים שעסקו במקצועות חופשיים הצליחו לטפס במעלה הסולם החברתי והמעמדי . בשנת 1890 היו יהודי וינה 8 . 7 % מאוכלוסיית העיר כולה , אבל חלקם באוניברסיטה היה גדול בהרבה : היהודים היו 22 % מסך כל הסטודנטים בפקולטה למשפטים , 48 % מן הסטודנטים בפקולטה לרפואה ולפחות 15 % מציבור הסטודנטים בפקולטה למדעי הרוח . בית הספר לרפואה בווינה קנה לו את שמו הטוב במידה רבה בשל הרופאים היהודיים . יהודים רבים נמשכו לעיתונות . כלי ביטוי מרכזי של הליברליזם הפוליטי בכל רחבי מרכז אירופה היה העיתון היומי נ , ייה פ . ייה / 0 סה , ( Neue Freie Presse ) שמוציאו לאור , מוריץ ; נדיקט , הקצה בו מקום לסופרים וגם הציע לרבים מהם משרות קבועות בו . אחד מהם היה אבי הציונות , תיאודור הרצל . האנטישמים בווינה טענו שהליברליזם הפוליטי "מיוהד . " לאמיתו של דבר , רק מעטים מחברי הפרלמנט הליברלים היו יהודים , כאדולף פישהוף ואיגנץ קורנדה . ואולם בעיר הבירה וינה , מקום מושבו של הקיסר ומרכזה הביורוקרטי והצבאי של המונרכיה , לא היה סיכוי רב להתפתחותו של מעמד בינוניגבוה חזק של ליברלים לא–יהודיים . הבורגנות היהודית היא שמילאה חלק מהחלל הריק הזה . יהודים לא מעטים , שמוצאם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help