sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:340

הימצאותם של יהודים בווינה נזכרת כבר במאה ה . 10– בשנת 1204 הוקם בווינה בית הכנסת הראשון . במהלך המאה ה14– היה לקהילה היהודית בווינה מעמד של הנהגה במרחב של הארצות הדוברות גרמנית , אך במשך הזמן התרבו הלכי הרוח האנטי–יהודיים . בשנים 1421-1420 נרצחו רבים מיהודי וינה והאחרים גורשו מן העיר . במרוצת השנים הורשו רק יהודים מעטים לחזור אליה . מאז שנת 1625 נאלצו היהודים להתגורר בגטו שהוקם מחוץ לגבולות העיר . בשנת 1670 שוב גורשו היהודים מן הממלכה , ואפילו במאה ה18– ציווה הקיסר קארל השישי שאותם יהודים שהורשו לגור בממלכה יישאו סימני זיהוי מיוחדים . יש הרואים ב"צו הסובלנות , " שפרסם הקיסר יוזף השני בשנת , 1782 את תחילתה של האמנסיפציה של היהודים , אבל צו זה חל רק על היהודים ה"נסבלים , " ואפילו אלה לא היו רשאים לרכוש בתים וחויבו לשלם מסים מיוחדים שהוטלו עליהם . עם זאת מעתה ואילך יכלו היהודים להשתלב באופן פעיל בתחומים שהיו סגורים בפניהם קודם לכן . זמנם של אלה שנקראו "יהודי החצר" בא ל > צו . במקומם עלו אנשי האליטה האינטלקטואלית של העיר שנפגשו , בייחוד בימי כינוסו של קונגרס וינה , בסלונים הספרותיים של הגבירות היהודיות פרנציסקה פאני פון ארנשטיין וססיל פרייפ ? א 7 פון אס < לס . האורתודוקסיה היהודית דחתה אמנם את "צו הסובלנות , " אך לא היה בכך כדי למנוע את התחזקותה של תנועת ההשכלה היהודית , שבין מעורריה היו פטר פרץ ; ר ונפתלי הרץ ה 9 מ ; רג . משנת 1820 נעשתה וינה למרכז של ספרות עברית . בווינה חיו שמואל אהרן ר 9 מנלי , יהודה לייב בן–זאב , שלמה לויז 9 ן ומאיר לטריס . בין שנת 1821 לשנת 1832 הופיע בווינה הירחון בי * + רי העתים ובין שנת 1833 לשנת 1856 ראה בה אור כתב העת כרם חמד . בשנת 1820 פרסם שלמה לויזון את חיבורו הרצאות על ההיסטוריה החדשה של היהודים – היסטוריוגרפיה מדעית ברוח הנאורות , ראשונה מסוגה , על יהדות התפוצה . יצחק נח מנהיימר מונה בשנת 1825 למנהל בית הספר הדתי היהודי בווינה , במסגרת פשרה שהושגה בין האורתודוקסים לבין תומכי תנועת הרפורמה הדתית . מנהיימר והמלחין והחזן שלמה ז 7 לצר פיתחו את "הטקס הווינאי , " צורה מתוקנת של טקס התפילה היהודי . האוסף בשני כרכים שחיבר זולצר , שיר ציון , שיש בו תיאור מוזיקלי מפורט של המחזור הליטורגי השנתי , משפיע עד היום על המוזיקה הליטורגית בבתי כנסת רבים ברחבי העולם . בהשפעת האמנסיפציה קם דור חדש של סופרים שכתבו בגרמנית . ליא 9 @ 9 לד ק 9 מ @ רט פרסם בשנת 1848 את החיבור מתוך הגטו . איגנץ ק ? 9 נדה , מ 9 ריץ הרטמן ולודוויג אוגוסט פ ? נקל כתבו גם הם בגרמנית . פרנקל גם ערך כתב עת ספרותי , וכמו איגנץ קורנדה היה מעורב בפעילות פובליציסטית פוליטית . יהודים רבים , ובהם לדוגמה איזיד 9 ר הלר , מ 9 ריץ ק 7 וזיגמונד ק 7 לישר , הטביעו את חותמם על העיתונות של התקופה – שראשיתה בשנת – 1815 שהובילה להתפרצות המהפכה הסוציאליסטית בשנת . 1848 הדרישה לשוויון זכויות משפטי של היהודים יכלה להתעורר בפעם הראשונה רק במהלך מהפכת , 1848 ומשום כך אולי אין פלא שרבים מחלוצי התנועה הדמוקרטית וממנהיגיה היו יהודים . הרופא , הפוליטיקאי , הסופר וציר הרייכסטאג אדולף פישה 9 ף הוא שסיפק את הדחיפה האחרונה למהפכת מארס בשנת , 1848 בעת שנשא נאום פוליטי פומבי . פישהוף חבר בראש ובראשונה לכוחות הליברליים ונאבק יחד עמם למען מתן חירויות אזרחיות במסגרת מדינה בעלת משטר חוקתי , ואילו הד"ר הרמן ילינק עמד לצד הפרולטריון ודרש לכונן רפובליקה דמוקרטית שתבטיח לאזרחיה צדק חברתי . השלטונות דיכאו את המהפכה באכזריות שגבתה מחיר דמים יהודים רבים נעשו בווינה לנושאי הדגל ולמנהיגים של זרמים מהפכניים ושל התחדשות רוחנית . תצלום של הסופר סטפן צווייג , שהתאבד יחד עם אשתו בשנת 1942 בברזיל שאליה ברחו מהכיבוש הנאצי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help