sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:339

וינה היהודית דורון רבינוביץ' מאמצע המאה ה19– ועד לשנות ה30– של המאה ה20– היתה וינה מרכזה של המודרנה היהודית , ובה בעת היתה וינה מרכז מובהק של תנועת המודרניות האוניברסלית . וינה , " המטרופולין של הדנובה , " היתה בירתה של המונרכיה האוסטרו–הונגרית , מדינה רב–לאומית ענקית . ממלכתו של הקיסר היתה האימפריה השנייה בגודלה באירופה לאחר רוסיה הצארית . הקהילה היהודית בווינה גדלה והתחזקה מאז תחילת המאה ה , 19– בעקבות פרסום " צו הסובלנות " בשנת 1782 ( ר ' להלן ) ולאחר סיפוחה של גליציה . בתקופה שבין שנת 1860 ובין תחילתה של המאה ה20– נהרו לווינה עשרות אלפי יהודים . בתחילת המאה ה20– היה חלקם של היהודים מכלל אוכלוסיית וינה . 11 % הקהילה היהודית הווינאית היתה השלישית בגודלה באירופה , ורק קהילות ורשה ובודפשט היו גדולות ממנה . בשום מקום אחר במרחב הארצות הדוברות גרמנית לא חיו יהודים רבים כל כך ולא נודע ליהודים תפקיד מרכזי כל כך . וינה היהודית היתה אחד ממרכזיה של תנועת ההשכלה היהודית , מוקד של ספרות יהודית ושל ספרות שנכתבה בידי יהודים , של יצירת מוזיקה חזנית חדשה , וערש לידתה של הציונות המדינית . וינה היהודית נחשבת ברחבי העולם כולו בראש ובראשונה למוקד מכריע ורב השפעה של התגבשות תנועת המודרניות בתחומי האמנות , המדע , הפילוסופיה והפוליטיקה סביב שנת . 1900 במסגרת יחסי הגומלין שהתהוו בין אמנסיפציה לאפליה , יהודים רבים נעשו לנושאי הדגל ולמנהיגים של זרמים מהפכניים ושל התחדשות רוחנית . עם אלה אפשר למנות בין השאר את זיגמונד פרויד , אלפרד אדלר , ארנולד שנברג , גוסטב מאהלר , אג 9 ן ולס , האנס אייזלר , תיאודור הרצל , סטפן צווייג , יוזף רות , קארל קראוס , ארתור שניצלר , פרנץ ורפל , הרמן ; ר 9 ך , אליאס קאנטי , ויקטור אדלר , אוטו ; א 7 אר , יוזף פופרלינ < א 7 ס , לודוויג ויטגנשטיין , קארל פופר , האנס < לזן , פאול פליקס לזרספלד ומארי יהודה . תנועות לאומיות וחברתיות . ( מנהיגי התנועה דגלו בתפיסת עולם חילונית , והקדישו את כל זמנם ומרצם להפצת האידיאולוגיה הסוציאליסטית . שביתות , הפגנות המונים , עיתונות מחתרתית וספרות לא לגאלית היו הכלים העיקריים שבאמצעותם ניסו להביא לשיפור מהותי בתנאי עבודתם של הפועלים , ובעקיפין גם להחלפת שיטת המשטר באימפריה הרוסית . בקוטב האחר של הספקטרום האידיאולוגי התפתח בווילנה מרכז תוסס של התנועה הציונית . הרעיון הלאומי , וביטויו הארגוני התנועה הציונית , ניכרו היטב ברחוב היהודי הווילנאי . נציגי הזרמים השונים בתנועה הציונית , כגון "השומר הצעיר , " " החלוץ , " בית"ר ו"צעירי המזרחי , " פעלו להרחבת מעגלי התומכים בתפיסה אידיאולוגית זו . אף שחלק מהמזדהים עם האידיאה הציונית שימרו גם תפיסת עולם דתית , מרביתם דגלו ברעיון "האדם החדש" המשוחרר מכבלי המסורת . למעשה ניתן לומר שלמרות היותה קהילה בעלת מסורות דתיות וחברתיות רבות שנים ומגובשות , ואף נוקשות במידת מה , דווקא בקהילה היהודית בווילנה אפשר לאתר את שורשי התגבשותה של התפיסה התרבותית היהודית החילונית בחברה היהודית המזרח אירופית , שהקדימה בשנים רבות את המרכזים הספרותיים–התרבותיים שהתפתחו החל בשלהי המאה ה19– באודסה ובוורשה . המכנה המשותף לשלושת ההיבטים שתוארו לעיל : מערכת חינוך משכילית–מודרנית , יצירה ספרותית ומחקרית ענפה ופעילות פוליטית רבת גוונים נמצא בתפיסה הפלורליסטית השוללת את קיומו של מקור סמכות מחייב . את מקומה של תפיסת העולם הדתית–המסורתית , שראתה במערכת האמונות והדעות הדתית את מקור הסמכות הבלעדי , תפסה בהדרגה תפיסה אנתרופוצנטרית המעניקה לפרט את האחריות הבלבדית לעיצוב עולמו התרבותי , החברתי והפוליטי . אין מדובר בשלילה מוחלטת של הדת , אלא בהיותה עניינו של הפרט . לגישה הזאת נודעה גם השפעה מכרעת על אופייה ודמותה של המערכת התרבותית הזאת . אופייה של החברה היהודית הווילנאית לא היה מטבעו רדיקלי ביותר , והיא העדיפה בכל נושא ועניין את המהלך האטי על פני המהלך הרדיקלי והדרמתי . זה הרקע לכך , שבצד ניסיונם לעצב מודל תרבותי חדש , היו מרבית משכילי וילנה במאה ה19– גם תוצר , כמעט טיפוסי , של התרבות הבית–מדרשית . מרביתם , לפחות עד שלהי המאה ה , 19– היו שומרי מצוות , וניסו לבסס את התפיסה התרבותית שלהם על מיזוג של יסודות קאנוניים עם יסודות חוץ קאנוניים . התפיסה הזאת אפיינה גם את המרחב התרבותי היהודי–הווילנאי במהלך המחצית הראשונה של המאה ה20– גם כאשר חשיבותו ומרכזיותו של המרכיב הדתי בעיצוב תפיסת העולם פחתו במידה ניכרת . הגישה הסובלנית הזאת היא שאפשרה את קיומן , בסמיכות זמן ומקום , של מערכות תרבותיות מגוונות בעלות אופי מנוגד ולעתים אף קוטבי . על רקע זה ניתן לראות את וילנה כ"מעבדה" שבה עוצבו מודלים שונים של התרבות היהודית המודרנית .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help