sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:338

ספרות דתית קאנונית , הרי כבר באמצע המאה ה19– ניתן למצוא בכמה מהאוספים האלה , דוגמת האוסף הידוע של מתתיהו שטראשון , ספרות יפה , ספרי מדע פופולרי , ספרי מסעות ועוד . האוספים האלה שימשו גם מקור מידע וגם מרחב אינטלקטואלי שבו עוצב עולמם התודעתי של צעירים יהודיים מקומיים שגילו עניין בתפיסת הנאורות . למעבר מאוספי ספרים פרטיים לספריות ציבוריות הפתוחות לכול , שהתרחש מראשית שנות ה60– של המאה ה , 19– היה תפקיד חשוב ביותר בתמורה התרבותית שעברו חוגים רחבים ביהדות וילנה . תהליך התפתחותן והתרחבותן של הספריות היה מואץ ביותר ומראשית המאה ה20– נודעה וילנה גם בזכות שלוש הספריות הגדולות שהיו מוקד לפעילות התרבותית–החילונית בעיר : ספריית שטראשון , ספריית מפיצי–השכלה וספריית ייוו"א . האפשרות לעיין , כמעט בחופש מלא , בספרים ובעיתונים , גם מקומיים וגם מחו"ל , פתחה לפני המתעניין אופקים רחבים ואפשרה לו נגישות למגוון רחב של דעות , רעיונות ותפיסות עולם . בהקשר הזה ראוי לציין גם את היותה של וילנה מרכז חשוב של בתי דפוס יהודיים במזרח אירופה . בית הדפוס של משפחת רום , וגם בתי דפוס קטנים יותר שפעלו בעיר ( קלצ'קין , מ"ץ , רוזנקרנץ , שרברק , ( הציעו לקורא הווילנאי מגוון רחב של חיבורים חוץ–קאנוניים , דוגמת מסעות הים ( יואכים קמפה , ;( 1823 כוכבא דשביט ( חיים זליג סלונימסקי , ;( 1835 מאיר נתיב ( יהודה לייב גרמייזא , ;( 1835 מחקרי לשון ( שלמה לווינזון , ;( 1849 הנצנים ( אברהם בר גוטלובר , ;( 1850 אהבת ציון ( אברהם מאפו , ;( 1853 אהבת דוד ומיכל ( יהודה לייב גורדון , ;( 1856 תולדות יוסף בן מתתיהו ( קלמן שולמן [ מהדיר ;( 1859 , [ ומשפט שלום ( מנדלי מוכר–ספרים , . ( 1860 היקף היצירה הספרותית והפובליציסטית שנדפסה בווילנה מבטא גם גידול רציף במספר הקוראים בעיר . על הקוראים האלה והשתייכותם החברתיתהרעיונית אנו למדים , בין היתר , מרשימות ה"פרנומראנטן" [ מנויים ] שנדפסו ברבים מהספרים בני הזמן . גם מקומם של כתבי עת ועיתונים לא נפקד . לאחר כמה ניסיונות שלא צלחו הופיע בווילנה בשנת 1841 כתב העת פרחי צפון . מרבית הכותבים בו היו מבין משכילי ליטא בכלל ומשכילי וילנה בפרט , ומאמריהם התפרשו על מגוון רחב של נושאים . בשל בעיות שמקורן במערכת הצנזורה הרוסית הופיע רק עוד גיליון אחד , בשנת . 1844 בהעדר כלי ביטוי מעין זה שימשו להם העיתונים וכתבי העת היהודיים במרכז אירופה , דוגמת היונה , התחיה וכרם חמד במות פרסום חלופיות . ואולם , עם הופעתם של העיתונים העבריים ( המגיד , המליץ , הלבנון , הצפירה , ( ובתוכם העיתון הווילנאי הכרמל , בראשית שנות ה60– של המאה ה , 19– היו אלה למרחב השיח החדש והעיקרי של החוגים המשכיליים בווילנה . המגמה הזאת התרחבה במידה ניכרת בראשית המאה ה20– כשעל דוכני העיתונים המקומיים היה אפשר למצוא מגוון עיתונים , בשפות שונות , ששימשו כלי הביטוי של זרמים אידיאולוגיים שונים , כגון : דאס יודישע פאלק , אונזער פריינד , דער טאג והזמן . בהקשר הזה יש מקום להזכיר גם את עיתוני הילדים , דוגמת גרינינקע ביימעלעך , והחיים והטבע . תפיסת העולם התרבותית–החילונית המודרנית קיבלה בווילנה ביטוי בולט גם בתחומי התיאטרון , המוזיקה , הפיסול , הציור והספורט . ראשוני השחקנים היהודיים בעיר , דוגמת יהושע ברטונוב , החלו את דרכם האמנותית על במות לא יהודיות , אך עם הזמן החלו להתגבש בעיר גם מסגרות תיאטרוניות יהודיות , דוגמת "הבימה העברית , " ה"ווילנער טרופע , " "הסטודיה הדרמתית , " ה"יידישער פאפולערער טעאטער , " "התיאטרון הקאמרי" ותיאטרון הבובות וכן האגודה הפילהרמונית . בעיר הזאת נולד , גדל ואף החל את דרכו האמנותית אחד מראשוני ומגדולי הפסלים היהודיים בעת החדשה , הלא הוא מרדכי אנטוקולסקי . את ראשית דרכו האמנותית עשה בווילנה גם תלמידו של אנטוקולסקי , הצייר והפסל בוריס שץ , מייסד בית הספר לאמנויות "בצלאל" בירושלים . המוקד החשוב ביותר לפעילות ספורטיבית היה באגודת "מכבי" שהפעילה מרכזי ספורט בתחומים שונים . על מרכזיותה וחשיבותה של הפעילות התרבותית המקומית ניתן ללמוד גם ממידת מעורבותם של משכילי וילנה בפעילותם של ארגונים דוגמת "חברת מפיצי השכלה בישראל בארץ רוסיא , " "חברת מקיצי נרדמים" וה"החברה להיסטוריה ואתנוגרפיה . " בשנת 1908 הוקמה בעיר "אגודת הסופרים העבריים . " הביטוי השלישי לגיבושה של מערכת תרבותית חילוניתמודרנית בווילנה היה בתחום הפוליטי . הפעילות הפוליטית האינטנסיבית במסגרות יהודיות ובמסגרות פוליטיות כלליות , שאפיינה חוגים רחבים בקרב יהודי וילנה משלהי המאה ה , 19– צמחה על רקע התהליכים שתוארו לעיל . בשלהי המאה ה19– חרג האופק התרבותי–החברתי–הפוליטי של רבים מצעירי העיר היהודיים הרחק אל מעבר לכותלי בית המדרש ולגבולות הרובע היהודי . הצעירים האלה , שערכים כגון הומניזם ואוניברסליזם היו למרכיבי יסוד בהשקפת עולמם ובתמונת העתיד שלהם , מצאו כר פעילות פורה בעיקר בשניים מן המרחבים האידיאולוגיים בני הזמן – הסוציאליזם והתנועה הלאומית . ואולם הם לא הסתפקו בדיונים אינטלקטואליים ותיאורטיים גרידא , 7 וילנה נעשתה בשנים ההן לאחד ממוקדי ההתעוררות החשובים ביותר של תנועת הפועלים באימפריה הרוסית כולה , ובייחוד של תנועת הפועלים היהודית – ה " בונד , " שנוסדה בעיר בשנת 1897 ( ר ' סוציאליזם יהודי והבונד במדור

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help