sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:334

הוא זכה בה למהדורה של כל כתביו . טשרניחובסקי כתב בברלין את " אומרים ישנה ארץ " ועוד שירים , סיפורים ומאמרים . הוא גם תרגם בה לעברית את מיטב הספרות העולמית : סופוקלס , שייקספיר , גתה , מולייר . בברלין שהו , פעלו ולמדו אחד העם , מיכה יוסף ברדיצ ' בסקי , דוד פרישמן , אורי צבי גרינברג , זאב ז ' בוטינסקי , אברהם בן–יצחק , חיים הזז , ישעיהו ליבוביץ , ' יצחק בן–אהרון ורבים אחרים . היא היתה נקודת מפגש משולשת של יהודים גרמניים , ציונים מזרח אירופיים וצעירים ארצישראליים שבאו ללמוד ולהכיר בה את תרבות אירופה . מנקודת ראות אירופית , גיבושה של התרבות העברית המודרנית היה אחד הפרויקטים המודרניסטיים המובהקים , והמצליחים ביותר , של גרמניה הווילהלמינית והוויימארית . ההקצנה הפוליטית ברפובליקה הוויימארית מצאה ביטוי במתקפות אלימות כלפי המודרניזם וכלפי היהודים . רבים מנושאי הדגל של התרבות היהודית והעברית החדשה קראו נכון את האותות ועזבו את גרמניה סמוך לעלייתם של הנאצים לשלטון . לאה גולדברג , בעלת תואר דוקטור בלימודים שמיים ( 1933 ) מאוניברסיטת ברלין , כתבה מיד עם הגיעה לתל–אביב את ספרה מכתבים מנסיעה מדומה . הגיבורה בת דמותה של גולדברג יושבת בו בבית קפה ברלינאי ריק מיהודים , ובחוץ צועדים אנשי הס"א בחולצות חומות . ב5– במארס 1933 זכתה המפלגה הנאצית בראשות אדולף היטלר ב 44 % – מן הקולות בבחירות לפרלמנט הגרמני ( אך בפחות מ 35 % – מן הקולות בברלין , ( ועלייתה לשלטון שמה קץ לרפובליקה הוויימארית . חורבן ברלין היהודית ניחת על חיים ותרבות בד בבד . כבר ב1933– אולצו שופטים ומורים יהודיים להתפטר . בשריפת הספרים הגדולה שהבעירו פעילים נאצים ותלמידי אוניברסיטת הומבולדט בכיכר בבל עלו באש ספרים רבים מאת ועל אודות יהודים , ובהם גם ספר השירים של היינה . ב1934– נאסר על שחקני תיאטרון יהודיים לעבוד במקצועם , וכעבור שנה חל האיסור גם על מוזיקאים . כבר קודם לכן הוחל בפיטורים של נגניהן היהודיים של התזמורת הפילהרמונית הברלינאית ותזמורת השטאטס–אופר . המנצחים ברונו ואלטר ואוטו קלמפרר , כרבים אחרים , איבדו את משרותיהם והיגרו מגרמניה . חוקי נירנברג ב1935– חיסלו מה שנותר מן השגשוג החברתי–תרבותי של ברלין היהודית . שנה אחר כך הושם קץ לעבודתם של עיתונאים יהודיים ולעסקיהם של סוחרי אמנות יהודיים . ב1937– נאסר על יהודים לקבל תואר דוקטור וב1938– חדלו רופאים ועורכי דין יהודיים לעסוק במשלח ידם . באותה שנה נסגרו סופית בפני צופים יהודיים דלתות התיאטראות , הקברטים , אולמי הקונצרטים והמוזיאונים של ברלין . האוניברסיטאות נעשו "נקיות מיהודים" ( יודנריין . ( בשנת , 1939 כמעין פרפור אחרון המעיד על עומק ההיאחזות הנואשת באחרון מבצרי התרבות , סולקו המנויים היהודיים מן הספריות העירוניות . גירוש יהודי ברלין מתחנת הרכבת של גרונוולד למחנות הריכוז וההשמדה החל באוקטובר . 1941 במשך שלוש שנים וחצי השמידה ברלין 55 , 000 מיהודיה ומחקה כמיטב יכולתה כל סימן וזכר לקיומם וליצירותיהם . כשבעת אלפים מיהודי ברלין נותרו בחיים לאחר הנאציזם . רבים ממי שנטלו חלק בשגשוגה הגדול של ברלין היהודית בשליש הראשון של המאה ה20– מצאו דרכם לארץ–ישראל או לארצות הברית , והעבירו אליהן מגוון גדול של פעילויות מדע ויצירה . אלפים אחדים החלו מחדש את חיי הקהילה היהודית בברלין , אך מורשתה התרבותית לא יכולה היתה לקום עוד לתחייה . בברלין בת זמננו , בעיקר מאז הרבע האחרון של המאה ה , 20– יש פריחה מסוימת של חיי תרבות יהודיים ואף ישראליים . תהום פעורה בין עשייה תרבותית זו , המבוססת על פרויקטים על ברונו ואלטר , מחשובי המנצחים במאה ה , 20- אסרו הנאצים להופיע . כרבים מהמוזיקאים היהודים האחרים הוא היגר מגרמניה והמשיך לנצח על מיטב התזמורות ברחבי העולם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help