sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:333

הסוציאליזם : רגישות חברתית ונטייה קוסמופוליטית . כל אלה עוררו בנאצים תיעוב גובר כלפי הכלים השלובים , בעיניהם , של מודרניזם ו " יהודיות . " באמנויות הפלסטיות ניכר היטב רישומה של ברלין היהודית המודרניסטית . פעלו בה , למן התקופה הווילהלמינית , ציירים יהודיים חשובים ובהם מאקס ליברמן , לסר אורי והרמן שטרוק . בעבודותיהם , ליד אלו של גיאורג גרוס , קתה קולוויץ ומאקס בקמן , ניכרה אצלם חדשנות סגנונית לצד ביקורת חברתית ופוליטית . גם אמנים ארצישראליים כנחום גוטמן , וישראלייםלעתיד כיוחנן סימון , השתלמו בברלין הוויימארית . בתחום הארכיטקטורה בלטו בברלין האסכולה הבינלאומית ואסכולת הבאוהאוס . ארכיטקטים יהודיים רבים מיוצאי ברלין , ובראשם ריכארד קאופמן ואריך מנדלסון , עיצבו את סגנון הבנייה הארצישראלי . בכל הנוגע לארכיטקטורת הבאוהאוס , ברלין היא עיר–אם מובהקת של תל–אביב . ברלין היתה תחנה חשובה בתולדותיו של התיאטרון היהודי לענפיו היידיים והעבריים . בעיקר ניכר חותמם של יהודים על התיאטרון הגרמני . מאז תמיהתו הרטורית של פרידריך ניטשה , " איזה שחקן תיאטרון היום אינו יהודי , " נחשף קשר מורכב בין הזהות היהודית לאמנויות הבמה . בברלין בלטו יהודים כה רבים במקצועות התיאטרון , שארנולד צווייג הקדיש מאמר לסוגיית ה"יהודים בתיאטרון הגרמני . " נמנו עמם בימאים ( מאקס ריינהארדט , ( שחקנים ( אלכסנדר גראנאך , פריץ קורטנר , ( דרמטורגים ( לאסקר–שילר , פויכטוונגר , ( סאטיריקנים ויוצרי קברט ( קורט טוכולסקי , ( מלחינים ( קורט וייל , בנו של חזן שנעשה שותפו של ברטולד ברכט , ( מבקרים ותיאורטיקנים ( ואלטר בנימין . ( אחדים מאנשי התיאטרון הישראליים–לעתיד , ובהם חנה מרון , עשו את צעדיהם הראשונים בברלין הוויימארית . איש "הבימה" מנחם גנסין הגיע לברלין מארץישראל ב1923– ויסד בה את "התיאטרון הארצישראלי , " התיאטרון הציג בעברית ובהצלחה את משתה בלשצאר , ועלה כעבור שנתיים לארץ . הקולנוע האוונגרדי שגשג בידיהם של הבימאים ארנסט לוביץ , ' גיאורג וילהלם פאבסט וקארל מאייר ושל המפיק אריך פומר . יוצרים יהודיים רבים היגרו לארצות הברית עם נפילת הרפובליקה , השתלבו בכל מקצועות הקולנוע של התעשייה ההוליוודית והטביעו עליה חותם לאורך זמן . לאחר המהפכה הרוסית גדלה עוד יותר חשיבותה של ברלין כחוף מבטחים של היצירה היהודית והעברית . מרטין בובר יצר חוג מתעניינים בשורשיה ה"פולקיים – " תרבותיים של היהדות . מחקריו בתחום החסידות וחיפושיו אחרי ה"רוח" היהודית האותנטית העניקו השראה לזהות יהודית–אירופית שנסמכה על מקורותיה העבריים גם ללא מחויבות ציונית . פרנץ קפקא הגיע לברלין כדי ללמוד עברית . ואלטר רתנאו , מדינאי וגרמנופיל , למד עברית גם הוא ופרסם טקסטים תלמודיים אחדים . אך לעומת ציונות הרוח של בובר ושלום , שיצאה מגרמניה בעוד מועד , התרבות העברית–אירופית החדשה נכחדה על ידי הנאציזם באיבה . תחנה בדרך לארץ–ישראל ברלין היתה תחנה בדרכם של גדולי התרבות העברית מאירופה לארץ–ישראל . בה הם הצטיידו באחרוני זיכרונותיהם האירופיים , ובה קיבלו את הדחיפה האחרונה אל מחוץ לאירופה . עד עליית הנאציזם היתה ברלין תחנת מילוט של התרבות העברית החדשה בדרכה מרוסיה ופולין אל ארץ–ישראל . חיים נחמן ביאליק עבר מאודסה לברלין ב , 1921– ייסד בה את בית ההוצאה " דביר , " והוציא את מהדורת היובל של כל כתביו . הוא עבר עם בית ההוצאה לתל–אביב ב . 1924– שאול טשרניחובסקי , שלמד רפואה בהיידלברג , חי בברלין בין 1923 ל1931– וגם ואלטר רתנאו , מדינאי וסופר , שלמד עברית ופרסם טקסטים תלמודיים . מונה בממשלת ויימאר לשר החוץ ונרצח ב1922- זמן קצר אחרי מינויו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help