sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:331

הסמינר החדש למדעי היהדות . גייגר ביקש לסלק כל מרכיב לאומני מן היהדות וסלד מתפיסת "עם הבחירה . " כנגד זאת הדגיש את אופייה המוסרי–אוניברסליסטי של הדת . הוא קיצר את סדרי התפילה ואת ימי השבתון , התיר נגינה בשבת בבית הכנסת ותמך בתפילה בשפות הארץ . גייגר כתב את הטקסט המקראי ותרגומיו . ( 1857 ) בנו , לודוויג , נחשב לאחד מחשובי החוקרים של יצירת גתה . גם היהדות האורתודוקסית התמודדה עם זהותה בעידן הפלורליסטי המודרני . כמה מראשיה שילבו בהצלחה למדנות מודרנית עם שמרנות תיאולוגית : שמשון רפאל הירש , מנהיג האורתודוקסיה החדשה , ייחס למודרניות עצמה מקור אלוהי והדגיש את יסודותיה ההומניים והאוניברסליים של היהדות . במאמרו "יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ" טבע את הנוסחה המפורסמת לחיים הלכתיים ומודרניים הדרים בכפיפה אחת . גדולים בתורה כדוגמת יוסף דב הלוי סולובייצ'יק ואברהם יהושע השל קיבלו תארים בפילוסופיה מאוניברסיטת ברלין . באותו מוסד למד מתמטיקה ומדעים גם מנחם מנדל שניאורסון , לימים מנהיג חב"ד , וישעיהו ליבוביץ' הצעיר התמחה בכימיה ובפילוסופיה . במפנה המאה ה19– התמודדה התרבות היהודית הברלינאית עם אתגרים סותרים : אנטישמיות גרמנית לאומנית מחד גיסא , התנצרות והתבוללות תרבותית של יהודים רבים מאידך גיסא , וגם הגירה מאסיבית של יהודים מזרח אירופיים אל העיר שצודדה אותם כמגדלור של שפע , קדמה והשכלה . את קשת הגוונים הזו מסמלת משפחת שולם . ארתור ובטי שולם אימצו בהתלהבות את התרבות הגרמנית וחגגו בביתם את חג המולד לצד חנוכה . האחים ריינהולד ואריך הלכו בעקבות הוריהם , ונלחמו במלחמת העולם הראשונה כפטריוטים גרמניים לכל דבר . האח ורנר נעשה קומוניסט ולימים חבר ברייכסטאג . האח הצעיר גרהארד ( גרשום שלום ) היה לציוני , השלים דוקטורט בחקר הקבלה , עלה לירושלים ב1923– ופרץ דרך חדשה בלימודי המיסטיקה היהודית . חברותו של שלום עם הפילוסוף הרדיקלי ואלטר בנימין מתווה את שדות המחלוקת הגדולים שהפרו את יהודי ברלין לפני שסתמו הנאצים את הגולל על האנשים ועל המחלוקות . השניים התווכחו על יהדות ואוניברסליות , מארקסיזם וקבלה , הלדרלין וקפקא , אירופה וארץ–ישראל . ציוניותו של שלום הותירה אותו בחיים , בירושלים . המודרניזם של בנימין לא הציל אותו מהתאבדות בפירינאים ב . 1940– ברלין איבדה את שניהם . ושניהם הנציחו את עיר הולדתם , שלום בספרו מברלין לירושלים ובנימין בילדות ברלינאית סביב . 1900 ב , 1914– שנת פרוץ מלחמת העולם הראשונה , היה המודרניזם היהודי–ברלינאי באחד משיאי פריחתו . מארק שאגאל פתח תערוכת יחיד סנסציונית . אלברט איינשטיין התמנה לפרופסור וראש המכון לפיזיקה באוניברסיטת ברלין . הרמן כהן הקשיש ריתק מאזינים בהרצאותיו הפילוסופיות בבית הספר הגבוה למדעי היהדות . ואלטר בנימין הצעיר נבחר לעמוד בראש "קבוצת הסטודנטים החופשיים . " ש"י עגנון למד אצל הפילוסוף היהודי פרנץ רוזנצוייג וסייע למרטין בובר באיסוף סיפורים חסידיים . המלחמה עצמה , חרף קשייה , לא פגמה בשורש הפריחה הגדולה הזאת . במהלך שנות המלחמה יצר עגנון , למשל , קשר פורה עם המוציא לאור ואיל המסחר זלמן שוקן , וכתב את הנובלה האוטוביוגרפית עד הנה . תשתית איתנה של מוסדות תרבות בשלהי התקופה הווילהלמינית ובמהלך התקופה הוויימארית בנתה ברלין היהודית תשתית איתנה של מוסדות תרבות . מכונים , סמינרים ובתי ספר ייצגו את כל קשת הזהויות היהודיות . לצד הוצאות ספרים חשובות בבעלות יהודית , ובהן " פישר , " "מוסה , " "קסירר" ו"שוקן , " נקלטו בתקופה הוויימארית הוצאות עבריות , ובהן "דביר" ו"אחיאסף , " שלימים עברו לארץ–ישראל . ה"יידישע פערלאג" ( מיסודם של מרטין בובר , חיים וייצמן ואחרים ) הוציאה את הלקסיקון היהודי ואת עשרת כרכי דברי ימי עם עולם של שמעון דובנוב , שבעצמו חי עשר שנים בברלין הוויימארית . בין כתבי העת היהודיים בברלין בלט היידישע רונדשאו הציוני ( 1938-1905 ) וכן דר יודה , ( 1924-1916 ) מיסודו של בובר , אשר ביקש לגשר בין התרבות היהודית–גרמנית לזו המזרח אירופית . כתב העת העברי העתיד ( 1914-1907 ) נועד לחדש את מורשת המאסף . ב1926– עבר לברלין בית ההוצאה היהודי–פולני שטיבל , ועמו כתב העת העברי התקופה . בשנים 1934-1928 הספיק בית ההוצאה "אשכול" להוציא לאור את מה שנועדה להיות גולת הכותרת של לימודי היהדות , האנציקלופדיה יודאיקה . מפעל זה נקטע לאחר עשרה כרכים , באות "ל . " השפעתם של יהודים על הפוליטיקה הגרמנית והאירופית פעלה במנעד רחב של השקפות עולם , אך בלטה בעיקר בעיצוב הסוציאליזם לגווניו . ברלין היתה תחנה חשובה בהשכלתו של קארל מארקס . מהפכת , 1848 שבעקבותיה כתב עם אנגלס את המניפסט הקומוניסטי , העלתה על הבריקדות יהודים רבים בעלי השקפה דמוקרטית , שהבולט בהם היה פרדיננד לאסאל . בברלין חבר למתקוממים ליאופולד צונץ עם תלמידיו . נציגת דור רדיקלי יותר , המהפכנית רוזה לוקסמבורג , הגיעה לברלין ב1898– והצטרפה למפלגה הסוציאל–דמוקרטית הגרמנית , אך אותה נטשה באכזבה עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה . לאחר ששוחררה ממאסר ב , 1918– הקימה עם קארל ליבקנכט את

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help