sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:330

גם מחוץ למעגלי האליטה החלו יהודים לעשות את דרכם אל לב השיח האירופי המודרני . שלמה מיימון , פילוסוף נודד תמהוני מליטא , התבלט בברלין כעילוי בתורה , כתלמיד מובהק של הרמב"ם , כפרשן דגול של קאנט , לדעתו של קאנט עצמו , וכמחבר אוטוביוגרפיה ( 1792 ) שהרשימה את גתה ורבים מבני דורו . הוא תיאר בה את נחישותו "ללכת לברלין ולעקור מקרבי בכוח ההשכלה את שארית אמונות ההבל . " מיימון היה אחד החלוצים במסע הזה . שישה דורות של יהודים צעירים ממזרח אירופה באו לברלין בחיפוש דומה אחר "כוח ההשכלה , " ריגושי הרומנטיקה , משיכת המודרניזם וקסם המודרניזציה היהודית עצמה . גם בקהילה היהודית הוותיקה חלה התעוררות , פרי מפגשן של החירות האינטלקטואלית שהציע משה מנדלסון עם חירות אזרחית גדלה והולכת . הרופא מרקוס הרץ , בעלה של הנרייטה ( שנזכרה לעיל , ( היה תלמיד וידיד קרוב של עמנואל קאנט ומרצה מבוקש לפיזיקה . מוסדות ההשכלה החדשים שיסדו דוד פרידלנדר ויצחק דניאל איציג כללו בית ספר חופשי , "בית חינוך נערים" שמו , לצד בית דפוס וחנות ספרים . כתב העת העברי הראשון , המאסף , עבר מן העיר קניגסברג לברלין ב1784– ויצא לאור ביוזמתה של "חברת דורשי לשון עבר" בהנהגת יצחק אברהם אויכל ומנדל ברסלאו . את ההשראה למפעל חסר התקדים הזה נתן מנדלסון , שהילל והדגים את יופייה ועושרה של העברית , את הליריות שלה ואת כשירותה להיות שפה ספרותית מודרנית . אך מעבר למנדלסון , באופק ההתחדשות הלשונית הזאת שלא היה לה אח ורע , ניצב ההוגה הגרמני יוהן גוטפריד פון הרדר , שהלאומנות התרבותית הגרמנית שלו הניעה דורות של אנשי ספר יהודיים לחפש את "נקודת הכובד" הרוחנית של עמם . בהשראת הרדר ואנשי הרומנטיקה הגרמנית , שעוררו לחיים ספרותיים לשונות אירופיות רבות , קמה אפוא גם התנועה לחידושה של העברית הקדומה ושל רוחה המיוחדת לה . עורכי המאסף זימנו בקול קורא מבחר מאמרים עבריים בענייני מדע ומתמטיקה , היסטוריה וביוגרפיה , דברי תורה וענייני השעה . כך היתה ברלין לאחד מע -DEת התרבות העברית החדשה בגלגולה המשכילי המוקדם , מאה שנים לפני שזימנה לה הציונות פרק המשך מפואר בהקשר של לאומיות מדינית . אביו הרוחני של המאסף היה נפתלי הרץ וייזל , בן דורו של מנדלסון , וכמוהו בן תורה ( תלמידו של יהונתן אייבשיץ ) ואוטודידקט מודרני . וייזל עבד עם מנדלסון על תרגום וביאור החומש , ובעצמו כתב ספרי דקדוק ושירה עבריים . כשהוציא הקיסר האוסטרי יוזף השני "צו סובלנות , " שבין השאר אכף השכלה כללית על היהודים , תמך בו וייזל בחום ועורר עליו את זעמם של רבנים רבים . חיבורו דברי שלום ואמת ( 1782 ) חנך את הפולמוס , התוסס עד היום , בדבר מהותו ויעדיו של החינוך היהודי . יהודים במוסדות ההשכלה הגבוהה כניסתם המאסיבית של היהודים אל מוסדות ההשכלה הגבוהה באירופה החלה בגרמניה . האוניברסיטה הברלינאית החדשה , מיסודו של איש הנאורות וילהלם פון הומבולדט , היתה בין הראשונות שפתחו שעריהן לסטודנטים יהודיים . הללו זכו למבט אל תוך קרביה של התרבות הגרמנית , ובתוך כך ראו באור חדש את תרבותם שלהם . היינריך היינה , שהאזין בברלין להרצאותיו של גיאורג וילהלם פרידריך הגל , נכנס אל פנתיאון הספרות הגרמנית בזכות ספר השירים המפורסם שלו , ובו גם שיר המופת הגרמני–לאומני "לורליי . " הוא כתב ניתוחים חדים כתער של ספרות גרמניה והגותה . גם לאחר התנצרותו התמודד היינה , מחבר הרבי מבכרך ונעימות עבריות , עם שורשיו היהודיים כהומניסט חילוני מודרני . קארל מארקס , שאף הוא למד בברלין , עיצב את תפיסתו מתוך התנגדות להגל ולאור השפעתו של הסוציאליסט היהודי משה הס . מארקס הנחיל לבאים אחריו מיזוג רב עוצמה ( שתכופות נתפס כ"יהודי ( " של תפיסות מטא–היסטוריות גרמניות עם רגישות חברתית , ניתוח " מדעי" של תולדות הכלכלה המדינית ואמונה לוהטת בעתיד . חניכתם האקדמית של היהודים הובילה גם לאקדמיזציה של ה"יהדות" כמושג מופשט , ה . Judentum– ליאופולד צונץ , היסטוריון ופילוסוף , ייסד ב1819– את "מדע היהדות , " חקר ההיסטוריה והמחשבה היהודית בכלים אינטלקטואליים מודרניים . צונץ שאף לגלות את היסוד הקבוע , המהותי , של היהדות בכל גלגוליה ומפגשיה עם תרבויות העולם . בכך המשיך את דרכו של משה מנדלסון , והשפיע גם על תפיסה רומנטית–למדנית של היהדות בספרות האירופית , הניכרת למשל ברומן הוויקטוריאני הגדול של ג'ורג' אליוט , דניאל דירונדה . ברלין היתה ערש היהדות הרפורמית והלא–הלכתית . נערכו בה ניסיונות המודרניזציה החשובים של הדת והפולחן היהודיים . בולט בה "בית הכנסת החדש" שהוקם ב , 1866– מבנה מאורי–רומנטי עם עוגב וכיפת זהב , שהיה לסימן היכר ארכיטקטוני ותרבותי של ברלין . סדר התפילה , על פי "הנוסח החדש , " התאים לזרם הליברלי–מתון של הקהילה , אשר ניתב לו דרך מרכזית בין "עדת ישראל" החרדית לבין הקהילה הרפורמית , שגרסה מודרניזציה מפליגה אף יותר בפולחן היהודי . אברהם גייגר , אחד הרפורמטורים הגדולים של היהדות , התמנה לרב הראשי של קהילות ברלין ב1870– ועמד בראש

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help