sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:329

מנדלסון ( ר' גם מדור ההגות היהודית המודרנית , ( נער גיבן בן ארבע עשרה העתיד להימנות עם גדולי ההוגים של הנאורות האירופית . בברלין חיה אז קהילת סוחרים ואנשי כספים , קטנה ומוגבלת כלכלית ודמוגרפית , נתונה לצווים , מסים וגחמות מלכותיות ושרויה בסכסוכים אישיים ופולחניים . בתוך דור נהפכה קהילה זו למרכזה הראשון של המודרנה היהודית , כשהיא מאפילה על מרכזים מסורתיים כפרנקפורט על המיין והמבורג–אלטונה . דיאלוג יהודי–גרמני העיר ברלין נזכרת במקורות היסטוריים מאז שנת , 1255 ומתועדת בה נוכחות יהודית כבר ב . 1295– תולדותיה המודרניות של הקהילה ראשיתם ב , 1761– כאשר "האלקטור הגדול" של ברנדנבורג–פרוסיה , פרידריך וילהלם הראשון , קיבל לבירתו כמה עשרות משפחות יהודיות שגורשו מווינה . נינו , המלך פרידריך השני " ) הגדול , ( " לא נטה חסד ליהודים . אך עלייתה של הנאורות הברלינאית בימיו סחפה עשרות מבני העילית היהודית בעיר , ועמם כמה מהגרים מבריקים ומנדלסון בראשם , לעידן של פריחה אינטלקטואלית ללא אח ורע ביהדות אירופה כולה . מכאן נפתחה הדרך לדיאלוג יהודי–גרמני רב השראה , לאמנסיפציה אזרחית , לשוויון בפני החוק , ללבטי זהות פוריים ולפרץ יצירה גדול במהלך המאה ה19– וראשית המאה ה . 20– לפני מנדלסון כבר התגאתה ברלין היהודית בכמה תלמידי חכמים ובמלומד מודרני אחד , אהרן סלומון גומפרץ , איש מדע ובעל דוקטורט . אך מנדלסון , בנו הנכה של סופר–סת " ם מהעיר דסאו , שהגיע לברלין בעקבות רבו דוד פרנקל , חולל מהפכה בכל תפיסת הרוחניות היהודית באירופה . בברלין למד מנדלסון תורה , ולצדה צרפתית ואנגלית , לטינית ויוונית , מתמטיקה , לוגיקה ופילוסופיה . הוא משך את תשומת לבם של עמנואל קאנט ושל גוטהולד אפרים לסינג והצטרף אל הדור הגדול השני של פילוסופים מודרניים כותבי גרמנית המזוהים עם עקרונות הנאורות . האקדמיה הפרוסית למדעים העניקה לו ב1763– פרס על חיבורו " מאמר על הראיות במדעים המטפיזיים . " ספרו פיידון , או על הישארות הנפש ( 1767 ) הציע פרשנות חדשה לתפיסת חיי הנצח אצל אפלטון , הניח יסוד להלניזם בתרבות גרמניה , וזיכה את מנדלסון בתהילה אירופית ובכינוי " סוקראטס הגרמני . " מנדלסון ביקש לשלב את היהדות המסורתית בחשיבה הפילוסופית החדשה באמצעות הבלטת היסוד הרציונלי והאוניברסלי שבמורשתה . הוא מצא זהות בין אלוהי ישראל לאל הפילוסופים , והעלה על נס את תרבות המשפט היהודית שמקורה , לדידו , שמימי ודיניה תבוניים . בספרו ירושלים : על הכוח הדתי והיהדות ( 1783 ) טען כי תיתכן השלמה הדדית בין יהדות למודרנה , קרא להפרדה מלאה בין הדת למדינה והגדיר את התנאים לסובלנות ולשוויון זכויות בין דתי בחברה אזרחית המבוססת על "דת השכל . " מנדלסון עורר את זעמם של רבנים אורתודוקסים בעיקר בשל הביאור הרציונליסטי שהסמיך לתרגומו הגרמני לחמשת חומשי תורה . מן העבר האחר תקף אותו כוהן הדת השווייצרי יוהן לאפאטר , אשר דרש ממנדלסון להתנצר או להוכיח את עליונותה של היהדות על הנצרות . מנדלסון הגיב בדברי הגנה על ייחודה של היהדות ועל זכות היהודים לשוויון . הקשרים שרקם מנדלסון עם הוגים גרמניים בני זמנו היו אינטלקטואליים וחברתיים כאחד : הוא התכתב והתפלמס , אירח באנינות , שוחח בשנינות ושיחק שחמט . כך היה לאביו מולידו של הסלון היהודי–האירופי הגדול . בשנת 1779 ביסס עליו לסינג את מחזהו נתן החכם , שבו מאפיל היהודי הפילוסוף וההומניסט על אחיו למונותיאיזם , נציגי הנצרות והאיסלאם . הנאורות הגרמנית , שמנדלסון היה אחד ממאורותיה הגדולים , גמלה לו בין השאר ביוזמה ל"שיפורם האזרחי של היהודים , " כשמו של חיבור רב השפעה מאת כריסטיאן דוהם . בעקיפין תרם מנדלסון ליצירתו של שיח גרמני ליברלי , שעסק בשוויון ובחירות לנשים ולקבוצות נדכאות אחרות . צאצאיו של מנדלסון , שהתנצרו רובם , תרמו מכישרונותיהם לעלייתה של חברה בורגנית יהודית–גרמנית . בתו דורותיאה מנדלסון–שלגל , ובנות דורה הנרייטה הרץ ורחל וארנהאגן , ניהלו סלונים ספרותיים–פילוסופיים מפורסמים והפגישו בהם יהודים ונוצרים , גברים ונשים , אצילים ו"אצילי רוח , " אנשי הנאורות והרומנטיקה . בזכותן נחשבה הנאורות הגרמנית למעוז של סובלנות ופתיחות אינטלקטואלית . בסלונים הברלינאיים של ראשית המאה ה19– החלה גם הצטרפותם של יהודים לחיי המוזיקה האירופיים . פליקס מנדלסון–ברתולדי , נכדו של משה מנדלסון שהוטבל לנצרות בידי אביו בגיל שבע , החל להלחין כשהיה בן עשר , ובאמצע שנות העשרה שלו חיבר כמה מיצירותיו החשובות , ובהן הפתיחה ל"חלום ליל קיץ" והשמינייה המפורסמת . בחייו הקצרים היה לנערץ בין המלחינים המרכז אירופיים . הוא החיה את העניין המוזיקלי ביצירות יוהן סבסטיאן באך וייסד את הקונסרבטוריון בלייפציג , שנחשב בזמנו לאחד הטובים בעולם . בברלין דרך כוכבם של מוזיקאים יהודיים–אירופיים גדולים נוספים , ובהם מחבר האופרות הפופולרי ג'אקומו מאיירבר . המלחין החדשן ארנולד שנברג חי בברלין עד עליית הנאצים לשלטון וראה בעצמו יורש גאה של המסורת המוזיקלית הגרמנית .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help