sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:328

עשרות בניינים שבהם שכנו בתי התפילה , בתי המדרש ומוסדות החינוך המודרניים עברו לשלטונות או נמכרו ליחידים או למוסדות שונים . מספרם של יהודי בגדאד שנותרו לאחר העלייה ההמונית הידלדל והלך , עד כי נותרו בעיר עשרות אחדות בשנים האחרונות של משטרו של סדאם חוסיין . לאחר כיבוש העיר בידי האמריקנים בשנת 2003 היו כמה ניסיונות לשקם את המוסדות היהודיים המעטים שנותרו בידי שרידי הקהילה , אך ניסיונות אלה נותרו מוגבלים בהיקפם בשל מצב הביטחון החמור ששרר בעיר אחרי הכיבוש . ברלין היהודית פניה עוז–זלצברגר במשך כמאה ושמונים שנים , בין אמצע המאה ה18– לשנת , 1933 היתה ברלין מרכז רב חשיבות של תהליך המודרניזציה היהודי . עלייתה למעמד של מטרופולין מודרני ובירת האימפריה הגרמנית התרחשה בעת ובעונה אחת עם צמיחתה כעיר יהודית עשירה ושוקקת , אבן שואבת לכוחות וכישרונות עצומים . בברלין התפתחה הנאורות היהודית , שמצאה ביטויה ביצירות ובפולמוסים של תנועת ההשכלה . הופיעו בה כתבי העת היהודיים והעבריים המוקדמים . נוצר בה המנעד המודרני של זהות ופולחן יהודיים , מניא – - אורתודוקסיה והרפורמה לגווניה ועד ליהדות חילונית מודרנית . נוסד בה "מדע היהדות" האקדמי , שהשפיע רבות על ההיסטוריוגרפיה והמחשבה היהודית בעת החדשה . התגבשה בה תפיסת היהדות כתרבות , שהציעה חלופה מודרנית לדת כיסוד זהות בלבדי . נמנה כאן , על פי סדר לידתם , מקצת האישים היהודיים שנולדו , למדו , פעלו או יצרו בברלין בשלבים מכריעים של חייהם : נפתלי הרץ וייזל , משה מנדלסון , שלמה מיימון , רחל לוין–וארנהאגן , ליאופולד צונץ , היינריך היינה , פליקס מנדלסון–ברתולדי , אברהם גייגר , מיכה יוסף ברדיצ'בסקי , ליאו בק , מאקס ריינהארדט , חיים נחמן ביאליק , ארנולד שנברג , שאול טשרניחובסקי , זלמן שוקן , מרטין בובר , אלברט איינשטיין , ליאון פויכטוונגר , מארק שאגאל , שמואל יוסף עגנון , ואלטר בנימין , גרשום שלום ולאה גולדברג . ועוד חיו ופעלו בברלין , רחוק יותר ממעגלי החיים היהודיים , קארל מארקס , רוזה לוקסמבורג , אדוארד ברנשטיין וקורט וייל . בברלין הסתמנו לראשונה שדות מתח בין מסורת למודרנה יהודית , ובין שתיהן לתרבות האירופית הכללית . נערך בה מפגש קשה ופורה בין יהודים גרמניים מבוססים ליהודים מזרח אירופיים מהגרים , ובין שתי הקבוצות האלה לתרבות הגרמנית . הצטלבו בה דרכיהן של היהדות האורתודוקסית , האוניברסליזם היהודי–האירופי , הציונות והתרבות העברית החדשה . ברלין העניקה לישראל חלק משורשיה הספרותיים , האמנותיים , האדריכליים והאקדמיים . היא העניקה לעולם היהודי בן זמננו חלק מקשת הזהויות שלו . זאת ועוד : ברלין היהודית גיוונה והעמיקה את המודרנה האירופית עצמה , והורישה לאירופה נכסים פילוסופיים , פוליטיים , ספרותיים ואמנותיים גדולים . עלייתם של הנאצים לשלטון , הגירתם ההמונית של יהודי ברלין ורצח הנותרים המיטו אסון לא רק על הציוויליזציה היהודיתהאירופית , אלא גם על ברלין כמטרופולין תרבות . יש הרואים את רגע לידתה של ברלין היהודית המודרנית בסתיו , 1734 כאשר נכנס אליה דרך שער רוזנטל , "השער היחיד בחומת העיר בו הותרה הכניסה ליהודים ( ולבהמות , " ( משה גרשום שלום – אחד משורה ארוכה של אישים יהודים שנולדו , למדו , פעלו או יצרו בברלין בשלבים מכריעים של חייהם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help