sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:327

תושבי השכונות הישנות לבית הכנסת המקומי לבושי הדר . בשכונות החדשות , שקמו בדרום העיר בשנות ה30– וה , 40– מספר באי בתי הכנסת ירד פלאים , ולמעשה בשכונות החדשות ( כגון בוסתאן אל–ח'ס ואל–עלוויה ) היו בתי התפילה היהודיים מועטים יחסית . לכידותם העדתית של בני השכונות האלה נשמרה למרות הצטמצמות הגורם הדתי בשל מיעוט נישואי התערובת ובשל רמתו ההשכלתית הטובה של רוב הציבור היהודי . בשנת 1920 נעשו הצעדים הראשונים להוראת השפה העברית בבגדאד בבתי ספר מודרניים . בשנים 1935-1926 פעלו בעיראק 26 מורים שנשלחו מא"י מטעם מחלקת החינוך של ההסתדרות הציונית , רובם בבגדאד . יחד עם כך התפתחה הפעילות הציונית בעיר , ובעקבותיה גם בערים אחרות , כמו בצרה , כרכוך ומוצול . האגודה הציונית הראשונה הוקמה בבגדאד ב1921– על ידי המורה אהרן ששון . רק בשנות מלחמת העולם השנייה הגיעה שעתן של התנועות הציוניות . פעילות ענפה של "סולל בונה , " שפעלה בבניית מתקנים שונים לצבא הבריטי , שימשה גם כיסוי לפעילות של תנועות הנוער הציוניות . בכיסוי זה פעלו גם שליחים לא מעטים , ומהם שהותירו בעיראק רושם עמוק , כמו אנצו סרני , שמריה גוטמן ועזרא כדורי . בפסח 1943 נערכה בבגדאד הוועידה הראשונה של תנועת "החלוץ . " פעילות זאת התנהלה במחתרת וסבלה מרדיפת השלטונות העיראקיים . ביוני 1941 התחולל בבגדאד פוגרום קשה , שכונה ה"פרהוד . " נרצחו בו כמאה וחמישים מיהודי העיר . הפוגרום התחולל כאשר יהודי בגדאד הגיבו בשמחה גלויה על הבסת הכנופיה הפרו–נאצית השלטת , בראשות רשיד עאלי אלכיילאני , בידי הבריטים . ה"פרהוד" היכה בתדהמה את יהודי עיראק שעל פי ניסיונם המתמשך האמינו כי מקומם בעיראק מובטח וכי אין נשקפת להם סכנה קיומית . התגובה ל"פרהוד" לא הצטמצמה להצטרפות של צעירים יהודיים לתנועה הציונית . ה"פרהוד" עורר גם נהייה של צעירים יהודיים אל שורות המחתרת הקומוניסטית . עוד קודם לכן היו גילויים דומים בקרב שני הזרמים : שניהם ראו בעצמם מורדים בסדרי הקהילה היהודית שהיתה מונהגת בידי מנהיגות מסורתית ולא מודרנית . יש מחלוקת בנוגע להשפעתו ארוכת הטווח של ה"פרהוד . " כנגד הגרסה הרווחת , שלפיה סימל ה"פרהוד" את קץ הדוקיום היהודי–עיראקי , גורסים אחרים שאחרי ההלם הראשון חזרו היחסים בין שני הצדדים בהדרגה למסלול של נורמליזציה ושבע השנים שחלפו מה"פרהוד" עד 1948 היו שבע שנים טובות בחיי הקהילה , שנים של שגשוג כלכלי וחברתי . ערב יציאתם ההמונית של יהודי עיראק במבצע "עזרא ונחמיה" מנו יהודי בגדאד כשמונים אלף נפש ( מתוך כמאה ושלושים אלף יהודים בעיראק כולה . ( כשבעים אלף מהם ויתרו על אזרחותם , ויתור שתבעה ממשלת עיראק מכל מי שביקש לעלות לישראל . עם הצטמקותה של העדה היהודית , בשנים , 1951-1950 עברו להתגורר בשכונות היהודיות והמעורבות מהגרים שבאו מצפון עיראק ( רבים מהם נוצרים ) ואזרחים תושבי בגדאד . בשנות ה20- נעשו צעדים ראשונים להוראת השפה העברית בבגדאד . תמונה קבוצתית של חברי "האגודה העברית הספרותית" בשנת 1922

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help