sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:326

ה"מודרניסטים" האלה אין זכר לדת או לחיי הדת . לעתים ניתן למצוא אצלם מוטיבים של שיתוף בין קהילתי , למשל בהעלאת דמותו של אל–סמואל בן–עאדיאא' המשורר היהודי הקדםאיסלאמי שכתב שירה ערבית מפוארת והיה ידוע בנדיבותו ובנאמנותו . במהלך שנות ה30– הופיעו בבגדאד כתריסר ספרים שנכתבו ערבית בידי סופרים יהודיים – כשישה או שבעה מהם בתחום הסיפורת וכמספר הזה בשירה . רוב הסופרים האלה המשיכו לפעול גם בשנות ה40– וה50– ושניים או שלושה מהם נשארו בבגדאד שנים לא מעטות לאחר שרוב מניינה של הקהילה עלה ארצה בשנים 1950 ו . 1951– סופרים יהודים בולטים להלן כמה מהבולטים שבסופרים היהודים שפעלו בבגדאד במאה ה : 20– מוראד מיכאל , משורר ומחנך ידוע . קובץ שיריו אל–מרוג' ואל–צחארא ( מרחבי אחו ומדבריות ) הופיע בשנת , 1931 וכלל שירים בפרוזה בנוסח המזכיר את האסכולה האמריקנית–ערבית שהבולט בסופריה היה ג'ובראן ח'ליל ג'ובראן . עד יום מותו בקיראון שבישראל הרבה מיכאל לכתוב שירים , מקצתם בנוסח הקלאסי ומקצתם בפרוזה פיוטית . ספר שיריו הכולל הופיע בארץ בשנת , 1988 שנתיים לאחר מותו . בישראל , שאליה בא בשנת , 1949 שימש מפקח בכיר בחינוך הערבי . אנואר שאול , משורר , מספר , עורך ומתרגם , שפעל בעולם הספרות העיראקית משנות ה20– עד צאתו מבגדאד בשנת . 1971 אנואר שאול היה , ללא ספק , הסופר והמשורר העיראקי היהודי המודרני בה"א הידיעה . הוא היה מיודד עם גדולי סופריה של עיראק משחר נעוריו , ושבועונו אל–חאצד , שהוזכר לעיל , היה כתב העת הספרותי החשוב ביותר שנערך בידי אדם שצמח בתוך הקהילה היהודית . הוא השתתף בכתיבת מחזות ותסריטים , אבל עיקר יצירתו היה בסיפור הקצר ובשירה . בבגדאד פרסם כמה קובצי סיפורים מקוריים ומתורגמים , ואחרי בואו ארצה פרסם אוטוביוגרפיה מרתקת ( סיפור חיי בארץ הנהריים , ( 1980 על חייו כסופר עיראקי וכיהודי–ערבי ששאף להוסיף ולהתגורר בבגדאד גם לאחר התחסלותה של הקהילה היהודית . מאיר בצרי , כלכלן וסופר יליד בגדאד , בן למשפחת רבנים , שרכש חינוך ערבי ואירופי מעמיק . ערך את כתב העת של לשכת המסחר של בגדאד ובה בעת הרבה לכתוב יצירות רומנטיות וריאליסטיות , שירה וסיפורת . הוא היה , כנראה , הסופר היהודי האחרון שנשאר בבגדאד , לאחר שכמעט התרוקנה מיהודיה . הוא עבר לאנגליה בשנת . 1974 בלונדון פרסם שורה של ספרים ביוגרפיים על אישים עיראקיים , ובארץ התפרסם קובץ שירים כולל שלו וכן אוטוביוגרפיה שכותרתה מחופי החידקל לחופי התמזה . ( 1991 ) הסופר היהודי האחרון שיש להזכירו בהקשר הבגדאדי הוא שלום דרוויש , יליד עיר שדה שהגיע לבגדאד בעודו נער ( הוא העלה ברגישות רבה תמונות מימיה הראשונים של המשפחה בעיר הבירה בסיפורו "שיירה מהכפר ( " והשתלב היטב בחיי הקהילה היהודית ובחיי הספרות של העיר . דרוויש למד משפטים ושימש במשך שנים מזכיר הקהילה היהודית של בגדאד ( חרף היותו אדם חילוני בהליכותיו ובכתיבתו . ( בבגדאד פרסם דרוויש שני קובצי סיפורים שזכו לתהודה ספרותית רבה ונכתבו עליהם מחקרים ופרשנויות : בני–חורין ועבדים ( 1941 ) ומקצת הבריות . ( 1943 ) סיפוריו בולטים בריחוקם מהנוסח הרומנטי שאפיין רבים מקודמיו , וכן מצטיינים הם בשנינותם וברוח ההומור , הסרקסטית משהו , המפעמת בהם . הוא עלה ארצה בעלייה הגדולה של ראשית המדינה , ובארץ פרסם קובץ סיפורים נוסף בערבית ושמו ביצת התרנגול ( 1975 ) ונובלה בעברית ושמה פריים , פריים . ( 1981 ) תחומי תרבות אחרים שבלטה בהם השתתפותם של צעירים יהודיים , בעיקר בשנות ה30– וה , 40– הם התיאטרון ( למעשה – תיאטרון חובבים ) וכן מוזיקה וציור ופיסול . צעירים רבים למדו במכון לאמנויות יפות שהוקם בבגדאד בשנת . 1936 ניצנים של פעילות תיאטרונית יהודית בבגדאד הופיעו כבר בתקופה העותמאנית , ואולם רק בשנות ה20– ניכרה התעוררות ממשית בתחום הזה : בפני הקהל היהודי הוצגו מחזות ממיטב הקלאסיקה האירופית בתרגום לערבית , וכן מחזות מקוריים ערביים ואף מחזות שנכתבו בידי יהודים מבגדאד . בתי הספר בבגדאד שימשו זירה לניסיונות חוזרים ונשנים להעלאת מחזות בעברית ובערבית . חלק מהסופרים הצעירים מאוד שהחלו לכתוב בבגדאד אך הגיעו ארצה בטרם בשלו כסופרים , המשיכו לכתוב בארץ . יש מהם שהוסיפו לכתוב בערבית ( הבולטים שבהם הם המספרים סמיר נקאש ויצחק בר–משה , ( אך רובם עברו לכתיבה בעברית או חדלו לכתוב . בין הסופרים שעברו לכתיבה בעברית המספרים סמי מיכאל ושמעון בלס והמשוררים שלמה זמיר ויואב חייק . דמותה של בגדאד , לרבות בגדאד היהודית , משתקפת ביצירות כגון חופן של ערפל ( 1979 ) וויקטוריה ( 1993 ) של סמי מיכאל , ובספריו של שמעון בלס והוא אחר ( 1991 ) ובעיר התחתית . ( 1979 ) הרומן מפריח היונים ( 1993 ) של אלי עמיר מעלה תמונה עשירה של קהילת יהודי בגדאד בשנותיה האחרונות . יצוין שיהודי בגדאד היו אחוז גדול מאוכלוסיית העיר במחצית הראשונה של המאה ה20– ( כ ( 30 % – והתגוררו בשכונות יהודיות ( לא סגורות ) או בשכונות מעורבות , שהאופי היהודי ניכר בהן בעיקר בשבתות ובחגים , כאשר הלכו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help