sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:324

הישיבות הגדולות של סורא ופומבדיתא שפעלו קודם לכן בערי השדה עברו לבגדאד ומשכו אליה תלמידי חכמים מכל העולם האיסלאמי . ר' סעדיה גאון ( 942-882 ) נולד במצרים וממנה נדד לא"י–סוריה , התיישב בבגדאד , ושם שקד על עיקר יצירתו הדתית , הדקדוקית והפילולוגית בעשורים הראשונים של המאה ה10– לספה"נ ( בין השאר תרגם רס"ג את התורה וכן כמה מספרי התנ"ך האחרים לערבית . ( חיי הרוח והספרות פרחו בין יהודי בגדאד בימי הזוהר של העיר , והשלטון המוסלמי התייחס בכבוד למנהיגי הקהילה . הנוסע הספרדי הנודע בנימין מטודלה מתאר בהתפעלות רבה את הכבוד הגדול שנתן השלטון לראש הגולה ( המתייחס על בית דוד . ( חיי הקהילה היהודית לא היו מנותקים מהנעשה בקרב המוסלמים . הווזיר הגדול נקרא בשנת 937 לפשר בין רס"ג לדוד בן–זכאי , ראש הגולה הסמכותי , כאשר פרץ ביניהם סכסוך קשה שנמשך שנים אחדות . מאז המאה ה , 12– ולמעשה קצת קודם לכן , איבדה בגדאד את הבכורה בעולם היהודי לטובת ערים אחרות : קהיר , גרנדה , קיירואן , צפת , חלב ( ארם צובה ) ועוד . ואולם במאה ה , 18– עם התאוששות תנועת המסחר , החלה בגדאד היהודית להתעורר לפעלתנות מחודשת . במאה ה19– נוצרו קהילות–לוויין משגשגות בהודו , ובעוד כמה מארצות המזרח הרחוק , שרוב תושביהן הם יוצאי בגדאד ובנותיה . במחצית השנייה של המאה ה19– החלה בגדאד היהודית לחדש את נעוריה . לאחר ייסוד בית המדרש "בית זילכה" ב1840– בהנהגתו של הרב עבדאללה סומך , הוקם בשנת 1864 בית הספר המודרני הראשון לבנים , בהשראתה ובסיועה של חברת "כל ישראל חברים" " ) אליאנס , ( " ובעקבותיו נוסד בית ספר מקביל לבנות , וכן בתי ספר דומים בערים עיראקיות אחרות . בתי הספר האלה אפשרו לצעירים ולצעירות חינוך שהוא ביסודו חילוני ואוניברסלי . צרפתית ( ולפעמים גם אנגלית ) לימדו בהם לצד הערבית ולצד מקצועות הלימוד המקובלים במערכות החינוך המודרניות , בעיקר בצרפת . חיים סעדון , בקובץ המוקדש ליהודי עיראק , מתאר את שלושת השינויים הבולטים שהכניסה מערכת החינוך של כי"ח : האחד – פתיחת מערכת החינוך לפני הבנות ; השני – שילוב החינוך המקצועי כביטוי לאידיאולוגיה של כי"ח בדבר הצורך בפרודוקטיביזציה של הקהילה היהודית ( ביה"ס המקצועי הראשון נוסד ב ;( 1874– והשלישי – הוראת ארבע שפות : ערבית – כשפת המקום ; צרפתית – כשפה הראשית בכי"ח ; תורכית – על פי מצוות השלטון העותמאני ; ועברית – על פי תביעתה של הקהילה היהודית . עם ראשית תקופת המנדט הבריטי ( 1920 ) גברה בעיראק ההשפעה התרבותית הבריטית , גם בתחום החינוך . לאחר שעיראק נעשתה עצמאית ( 1931 ) הוכפפו בתי הספר היהודיים לפיקוח ממשלתי עיראקי , שנמנע מהתערבות בתוכני הלימוד . ילדי הקהילה התפצלו בין אלה שלמדו במסגרות חינוך יהודיות , והם היו הרוב הגדול , לבין המיעוט שלמדו בבתי ספר ממשלתיים . בשנות ה20– וה30– של המאה ה20– נוסדו בתי ספר נוספים בעלי דגש תרבותי אנגלי ( כגון ביה"ס התיכון "שמש , " שנוסד ב , ( 1928– וכן שורה של בתי ספר יהודיים בעלי דגש ערבי–עיראקי . צעירים יהודיים , ובתוכם אף מספר קטן של צעירות יהודיות , החלו ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה בעיראק עצמה וכן בביירות , בפריז ובלונדון . רובם פנו למקצועות "תכליתיים" כמו רפואה , הנדסה , מסחר והוראה . לאחר סיום מלחמת העולם הראשונה חיו בבגדאד כחמישים אלף יהודים , שהיו כ 57 % – מיהודי עיראק . עם הקמת המדינה העיראקית בחסות הבריטית בשנת 1920 הועסקו צעירים יהודיים רבים במשרדים ממשלתיים שונים , כגון רשות הרכבת ומשרד האוצר , הכלכלה והתחבורה . כבר בשנת 1920 התמנה ששון יחזקאל ( לימים בעל תואר הכבוד הבריטי "סר ( " לשר האוצר העיראקי הראשון , והנהיג במשרדו נורמות עבודה מתוקנות . הוא בחר בצעירים מוכשרים בני עדות שונות למשרות הפקידות הגבוהה . אברהם אל–כביר , בן העדה היהודית , נתמנה למשנה לחשב הכללי ולימים , לאחר לכתו של יחזקאל , היה מנהלו של משרד האוצר העיראקי במשך שני עשורים . השופט דוד סמרה עלה בשירות משרד המשפטים ושימש זמן ממושך סגן נשיא בית המשפט לערעורים ( מעין בית משפט עליון . ( הסחר עם אירופה ועם ארצות המזרח הרחוק נוהל בשנות קיומה של המדינה העיראקית בעיקרו בידי צעירים יהודיים יודעי שפות ובעלי קשרים עם הארצות האלה . הצעירים האלה שימשו מתרגמים בכל רמות התרגום , לרבות בעיתונות שהחלה להתפתח בשנות ה . 20– עלייתו של מעמד ביניים משכיל חוללה שינויים מופלגים בחייהם ובהתנהגותם של היהודים ( ובמידה רבה , גם בחיי מעמד הביניים המוסלמי והנוצרי . ( הלבוש המסורתי פינה מקום ללבוש אירופי ( חליפות מעונבות לגברים , כובעים אירופיים ו"עיראקיים , " שמלות בסגנון אירופי לנשים ) ולארכיטקטורה מטיפוס חדש . במקום "הבית הגדול" שבמרכזו חצר פתוחה וסביבה חדרים שהן יחידות לענפי "המשפחה הגדולה , " הוקמו עתה בתים קטנים , מעין וילות , שבכל אחת דר בית אב אחד שמספר הנפשות הממוצע שלו הוא . 6-5 ליד השווקים המזרחיים הישנים הוקמו חנויות ובתי כולבו מפוארים ( ובהם הכולבו הידוע "אורוזדי–בק , " שפעל בבגדאד ובבירות אחרות במזרח הקרוב . ( מועדונים חברתיים קמו בעיר – אחדים מהם של צעירים יהודיים , שיצרו לכידות חברתית מסוג חדש , כלומר את מקום הלכידות הדתית החליפה לכידות מקצועיתמעמדית המטפחת גם את תרבות הפנאי . מועדוני ספורט

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help