sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:323

המודלים העיקריים של תפיסת המציאות היו קשורים במושג האבולוציה , כפי שהוא התפתח במחשבה החברתית והאנתרופולוגית של המאה ה . 19– בכל אמירה צריך היה להימצא איזה משקע של עבר – סגנוני , מושגי , מטפורי . כאן הובנה הציונות כחתירה לעתיד מעוגן בעבר . היהדות הובנה כהוויה לאומית המבוססת על המוסר של נביאי המקרא . כאן התייחסו בבוז לחידוש השיטתי , ה " חרושתי , " של הלשון העברית כפי שנעשה בירושלים בידי משפחת בן–יהודה ; התייחסו בחשד לסופרים החדשניים של ורשה , כי"ל פרץ ודוד פרישמן . תיאור נטורליסטי של מציאות חברתית שבהווה ( ברוח " המהלך החדש , (" ללא חשיפת עומקים היסטוריים , נחשב לרדוד ולקיקיוני . טשרניחובסקי של האידיליות , על המימטיות הנרחבת וההומור שבהן , נתקבל כאן בברכה ; אך טשרניחובסקי של הליריקה הדחוסה , הסוערת , הקוראת להינתקות מן העבר , נדחה . המהפכנות הניטשיאנית של ברדיצ ' בסקי , שמצאה את ביטויה בלשון מטפורית מביעת–רגשות ובכתיבה קטועה–לירית , אף היא לא נשאה חן בעיני בעלי " נוסח אודסה . " הם תבעו חדשנות מתוך המשכיות , הווה ועתיד המעוגנים בעבר , שהוא , לפי תורתו של אחד העם , המרכיב המכריע ב " אני " הלאומי . זה האחרון יאבד את זהותו ויתרסק במידה שיתנתק משורשיו . " נוסח אודסה" העמיד אפוא משהו מעין נורמה של " קלאסיות" במחשבה ובספרות ואפילו בפעילות הציבורית והמפלגתית של האינטליגנציה היהודית המודרנית . הנורמה תרמה לקיבוע התחושה בקיומה של תרבות מודרנית יהודית מבוססת , הניצבת איתן על הקרקע ההיסטורית ועל הרציו התקיף . מובן שהיה בנוסח גם גורם מעכב , מכביד , שהרומנטיקה היהודית בת הזמן – ולאחר מכן המודרניזם – בעטו בו ; בניגוד לסופרים הרבים שנהרו לאודסה מעיירות תחום המושב , פסח עליה ברנר בדרכו לארץ–ישראל – היא פשוט לא עניינה אותו . עם זאת היתה יעילותה של ה"קלאסיות" האודסאית ( שידעה להכיל בתוכה גם את הרומנטיזם הגדול של ביאליק ) בפעילותה כנורמה מכוונת , מרסנת ומבנה ני < C ת בעליל במשך זמן רב , עד לערב מלחמת העולם . מעבר לתכנים הקונקרטיים של "נוסח אודסה" היתה אודסה , כבירה ספרותית עברית במהלך ימי שני דורות , מושג מטפורי , כמעט מיתי . בכל קצוות תחום המושב חלמו עליה צעירים , ששאפו לחירות , להתבטאות , להשכלה וליצירה . הם הגיעו לכאן בהמוניהם – כמו שהגיע לכאן ביאליק הנער בבורחו מישיבת וולוז'ין . הם ביקשו שיגיה עליהם אורם של סופרים גדולים , של מנהיגים רחבי דעת . גם בשעה ש"נוסח אודסה" התמצה ואיבד את יעילותו הנורמטיבית , עדיין נותר בתרבות העברית ה"חלום" האודסאי , מה שאליעזר שטיינמן , שהיה רחוק מאוד מן הנוסח האודסאי , כינה "דבש באודסה . " אכן , אודסה היתה לצעירי ישראל שואפי הדעת בכל רחבי רוסיה כמין יערת דבש מושכת במתיקותה ממרחקים . אלה שדרו בה ופרשו ממנה התגעגעו אליה וחגגו את חזרתם לרחובותיה , כפי ששר המשורר יהודה קרני : ארבע שנים ואני בגולה / , פליט אודסה החביבה / וברביעית שבתי הנה / לראות שוב ביפי אביבה / . יפי אביבה , להט קיצה / ומשניהם – פלאי סתווה /; שני אביבים לאודסה / , עדנת כספה ועדנת זהבה . רבים היו מי שניסו לשכפל את אודסה במקומות שאליהם הגיעו במהלך חייהם , בעיקר בארץ–ישראל . ש' בן–ציון ניסה ליצור ביפו של ימי העלייה השנייה מעין אודסה ספרותית בזעיר אנפין . עגנון תיאר את יפו זו כפארודיה על אודסה . בבואו לארץ באמצע שנות ה20– ריכז ביאליק סביבו ממסד ספרותיתרבותי , שאורי צבי גרינברג כינה בלגלוג "אודסה דפלשתינא . " אבל ניסיונות השכפול לא הצליחו . לכל היותר הם הביאו ליצירת חיקוי רפוי או גם נלעג . אודסה העברית היתה תופעה חד–פעמית , שאי אפשר לשחזר אותה מחוץ לזמנה ולמקומה . הזימון ההיסטורי של חירות ומכובדות , מודרניות ומסורתיות , חופש וריסון עצמי , שהיה אפשרי בעיר השמשית שלחוף הים השחור בעשורים שבין מיצוי האידיאות של ההשכלה להצהרת בלפור , לא חזר על עצמו . בלב רבים נותר זיכרונה של אודסה כבבואה זוהרת , כמכוות געגועים , כדבריו של שלום עליכם : "הוי אדעס , הוי אדעס / , בלעדייך אני מס ( מת " . ( יהודי בגדאד המודרנית ששון סומך בימי הביניים היתה בגדאד , שנוסדה בשנת , 762 לבירתו הפוליטית והתרבותית של העולם הערבי–האיסלאמי , עד לנפילתה לידי המונגולים בשנת . 1258 בבגדאד פעלו בין המאה ה8– למאה ה12– מוסדות לימוד רבים ומרכזי פעילות תרבותית מגוונת , לרבות "בית אל–חכמה" " ) בית החוכמה ( " שהיה מעין ספרייה ומכון לתרגום מדעי משפות עתיקות ( בעיקר יוונית בתיווך הלשון הסורית . ( בגדאד היתה אז גם בירתה של התרבות והדת היהודיות .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help