sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:322

את רוח ההשכלה ואחר כך את רוח הלאומיות היהודית המודרנית , התלקטו כאן במשך המחצית השנייה של המאה ה19– למאסה קריטית . לא עוד " שיבולים בודדות , " יחידים או קבוצות זעירות שחיו בעיירות ובערים של " תחום המושב " חיים מחתרתיים למחצה , כשהם מסתירים את נטיותיהם ודעותיהם המודרניות תחת מסווה של אורח חיים יהודי מסורתי , שבלעדיו כמעט לא יכלו להתקיים ולתפקד . כאן ניתן לעילית האינטלקטואלית היהודית , שהיו בה עשרות רבות של אנשים נמרצים ומבוססים , לקיים אורח חיים " פתוח , " להתאסף , להחליף דעות , " לעלות לרגל " אל חצרו של סופר נערץ , להתבדר בצוותא וליצור דעת קהל מסוג שלא היה מוכר עד אז – דעת קהל של אנשי הגות ומעשה , שאמירתם בענייני הציבור ובענייני התרבות התקבלה כאמירה נאורה , שקולה ובעלת תוקף ; אמירה שהאינטליגנציה היהודית המודרנית באשר היא הטתה לה אוזן . כל בניה של העילית הזאת היו מהגרים באודסה . הם הגיעו לכאן מתחום המושב באוקראינה , ברוסיה הלבנה ובליטא . מוצאם השונה העניק להם ככלל סמכות כול–יהודית . בשנות ה60– של המאה ה19– נתקבצו לכאן משכילים כמו פרץ סמולנסקין , אלכסנדר צדרבוים , ישראל אקסנפלד וי " י לרנר . כאן הופיעו המליץ וקול מבשר , הנספח שלו שהופיע ביידיש , וכאן נוסד תיאטרון יהודי ראשון . בשנות ה80– הגיע לכאן שמעון דובנוב , שערך את כתב העת היהודי הלאומי ווסחוד ויסד מרכז לחקר היסטורי של חיי ישראל במזרח אירופה . הגיעו לכאן סופרי יידיש מובהקים כמו י " י לינצקי וש " י אברמוביץ ' ( מנדלי מוכרספרים , שהיה , כמובן , גם סופר עברי רב השפעה , ( שהוזמן לנהל את תלמוד התורה המודרני באודסה , מעין ישיבה בנוסח חדש . עם עלייתה של תנועת חיבת ציון נעשתה אודסה באורח מובן מאליו למקום מרכזה הארגוני ולחוליית הקשר בין רוסיה לארץ–ישראל . ממילא התאספו לכאן אנשי ציבור ציוניים וסופרים עבריים . כאן פעלו פינסקר ( שהיה מצאצאי ה " ברודאים (" וליליינבלום , ולכאן הגיע לקראת סוף שנות ה80– אשר גינצברג ( אחד העם , ( שהיה עתיד להיעשות בתוך שנים ספורות להוגה הדעות הציוני החשוב ביותר ברוסיה . בשנות ה90– הגיעו לכאן שלום עליכם , סופר היידיש הפופולרי ביותר של התקופה , וביאליק , שהובא כמורה לחדר ה " מתוקן , " שבו לימדו " עברית בעברית . " לצד העילית היידית–עברית פרחה כאן , כמובן , גם עילית ספרותית דוברת וכותבת רוסית , זו שיצרה את " הנוסח הדרומי " הרענן והחדשני בספרות הרוסית בת הזמן ובה ולדימיר ( זאב ) ז ' בוטינסקי , אדוארד באגריצקי ואיסאק באבל . בתרבות ובספרות העבריות התפרסמה אודסה בזכות מה שנקרא "נוסח אודסה , " מושג מעורפל אבל פעיל ובעל תוכן היסטורי ממשי . במוקד המושג יש להציב את תורתו של אחד העם – תורת "הציונות הרוחנית" – וכן את סגנונו המסאי הגבישי–הבהיר היחיד במינו . אל המוקד הזה נסתפחה הסיפורת המימטית מלאת החיות התיאורית והחריפות הסאטירית של ש"י אברמוביץ' ( מנדלי מוכר–ספרים . ( לאלה נוספה בשלב מאוחר יותר שירתו הלאומית אדירת הביטוי של ח"נ ביאליק . המרכיבים האלה של ה"נוסח" היו , לאמיתו של דבר , שונים מאוד זה מזה . עם זאת הסתמנו בהם גם כמה מכנים משותפים , שמהם התהוותה מערכת של נורמות תרבותיות וספרותיות , שהיתה לה השפעה מרובה ברבע המאה שבין שלהי שנות ה80– של המאה ה19– לערב מלחמת העולם הראשונה . העיקריים שבמכנים המשותפים האלה היו ארבעה : ראשית , נורמת הבהירות : בהירות שבמחשבה הלוגית , המבוססת על רצף דדוקטיבי ולא על תובנות אינטואיטיביות מקוטעות ; הבהירות שבתיאור המימטי , המשקף בדייקנות את פרטי המציאות הפיזית והחברתית ; והבהירות של ההפעל הרגשי , המציג קשר ברור בין סיבה ( הגורם המעורר את הרגש ) לתוצאה ( התגובה הרגשית . ( בתביעה לבהירות השתלבה גם תביעה למבניות , לסדר , לתחימת תחומים ולקביעת גבולות ברורים בכל אחד מהם . שנית , הקולקטיביות : על היצירה הספרותית לא נאסר , כמובן , לעסוק בנפש הפרט ; אבל העיסוק הזה חייב היה להשתלב במערכת רחבה של התייחסות אל הכלל . ביאליק נחשב למשורר האידיאלי משום שחוויות גידולו בצל העוני והחסך הובנו והוצגו כאילו ייצגו מצב לאומי . מנדלי נחשב ל"ציירה של כנסת ישראל , " מי שתיאר את ההוויה היהודית החברתית ב"תחום המושב" במאה ה19– תיאור כולל ובה בעת גם מפורט , ומי שהעמיד דיוקן של "עדה , " של קהילה לאומית שלמה , יותר מאשר דיוקנאות של אנשים יחידים ; אחד העם היה הוגה הדעות , שחשיבתו חזרה בלי הרף ל"אני" הלאומי הקולקטיבי ולגורלו הפסיכי בתנאי המעבר מעולמה של המסורת הדתית לעולם הלאומיות המודרנית . שלישית , ביקורתיות שמתוך הזדהות , מה שאחד העם כינה " פצעי אוהב . " בכל תחום חייבת היתה המחשבה או ההצגה של המציאות להיות ביקורתית – כך במאמריו של אחד העם , כך בסיפוריו של מנדלי וכך בשירתו הלאומית של ביאליק . הביקורתיות יכלה אף להגיע לשיאים של סרקאזם ( ביצירת מנדלי ) או זעם ( בשירת ביאליק ;( אבל החריפות היתה חייבת לנבוע מן הקשר שבין המוכיח לעדה , מן ההזדהות ומן הכאב הכרוך בה . רביעית , המשכיות או היסטוריות . בתחום הזה היתה השפעתו של דובנוב חשובה לא פחות מזו של שלושת אבות הנוסח האחרים . גם העיסוק בענייני דיומא חייב היה לנבוע מהבנה היסטורית עמוקה של המציאות . המחשבה המהפכנית ביותר לא היתה רשאית להינתק מהקשר של רצף היסטורי ממושך .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help