sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:320

המאה . התיאטרון העירוני המהולל שלה עודד חידושים במוזיקה – הקלאסית , הליטורגית ובסופו של דבר גם העממית – וזו נעשתה פופולרית בקברטים העירוניים שהיו לכור היתוך פורה לכליזמרים , ובראשית המאה ה20– גם לנגני ג'אז רוסיים . בשנות ה30– וה40– של המאה ה18– הופיעו בעיר סופרים צעירים שפרסמו את יצירותיהם ברוסית ( ואפילו באיטלקית ובצרפתית . ( הספרות והתיאטרון ביידיש מצאו להם בית כבר בשלב מוקדם . ישראל אקסנפלד , אברהם גולדפאדן , אלכסנדר צדרבאום ( שעיתונו החלוצי ביידיש , קול מבשר , החל להופיע כאן , ( וכמובן שלום יעקב אברמוביץ' ( מנדלי מוכר–ספרים , שעמד במשך שנים רבות בראש התלמוד–תורה הפרוגרסיבי המקומי , ( יצרו כאן את רוב יצירותיהם . יצירתם טופחה כאן מכמה סיבות : מו"לים של ספרי יידיש ועברית מילאו כבר בשנות ה60– תפקיד פעיל בנוף התרבותי היהודי המקומי , והשליטים המחוזיים שהעיר היתה בתחומם היו בעלי שאיפות ספרותיות והיו מעוניינים באווירה תרבותית פתוחה יותר שיהיו בה מעט ככל האפשר עכבות ומוסכמות . מעמדה של אודסה כמרכז יהודי של חידושים מוסדיים ועושרה הביאו גם לידי כך שהיא נעשתה באמצע שנות ה80– של המאה ה19– למרכז הרוסי של תנועת "חובבי ציון , " שבראשה עמד ליאון פינסקר , רופא וסופר מקומי שפרסם בשנת 1882 את חיבורו אוטואמנסיפציה . הוא , ומשה לייב לילינבלום , המשכיל הליטאי שהאוטוביוגרפיה שלו חטאות נעורים ( 1876 ) ריתקה אליה דור שלם של צעירים קוראי עברית , ארגנו את תנועת העולים להתיישב בארץ–ישראל עד ראשית שנות ה . 90– במרכז החוג השאפתני של האינטלקטואלים העבריים עמד גם , בחלק ניכר של אותו זמן , הליברל הלאומי היהודי אשר גינצברג , הידוע יותר בשמו הספרותי אחד העם ( ר' מדור ההגות היהודית המודרנית וגם ציונות רוחנית במדור תנועות לאומיות וחברתיות . ( מסותיו חדות הלשון , שמשכו עליהן תשומת לב מרובה ( הראשונה בהן כונתה אופיינית בשם " לא זה הדרך , ( " הטילו צל על המפעל הציוני בשני עשוריו הראשונים . לעיון מחדש שהקדיש אחד העם להיבט ההיסטוריפילוסופי של העבר היהודי היתה מכל מקום השפעה על ידידו הקרוב שמעון דובנוב , שצעדיו הראשונים כהיסטוריון בוגר נעשו באודסה . אחד העם , דובנוב , מנדלי , המשורר שמעון פרוג , המסאי יהושע רבניצקי , אלחנן לוינסקי , הסופר שייסד את יומון היידיש הראשון באודסה גוט–מארגן , המשורר חיים נחמן ביאליק , שרובם היו תושבים חדשים באודסה , גרו בה תקופות ממושכות וניסו בה את רעיונותיהם , לעתים קרובות תוך כדי מחלוקת ביניהם . המסאי העברי הנמרץ והרהוט – שהיה גם הוא בן חוגם – חיים צ'רנוביץ כינה אותם בשם "חכמי אודסה . " ( צ'רנוביץ עמד בראש ישיבה מודרנית , שבה לימדו ספרות עברית מודרנית בד בבד עם הטקסטים היהודיים הקלאסיים . ( סביבם , תוך שהם מנסים לרוב להתבדל מהם מחמת הפרובינציאליות של "חכמים" אלה , שהיו דוברים רוסית משובשת , מקובעים על התרבות היהודית והשפעתם על יהודים שעברו תהליך של אקולטורציה היתה מצומצמת , היו יהודים בעלי מקצועות חופשיים , אנשי עסקים וסטודנטים , מקצתם ליברלים ומקצתם רדיקלים בעלי אוריינטציה פוליטית שצפתה עתיד אירופי לרוסיה . ולדימיר ( זאב ) ז'בוטינסקי , שגדל בסביבה תרבותית זו והיה מעורה בה , תיאר אותם בצורה חיה ואוהדת ברומן פיאטרו . עדות לצד נוסף באקולטורציה של יהודי אודסה ניתן למצוא בעולם התחתון היהודי הלא מבוטל , שהיה משולב אינטימית בעולמם של המבריחים , הגנגסטרים , בתי הזונות המרובים והמפורסמים של העיר ( שרבים מהם היו בבעלות יהודים , ( ושזכה לתיעוד שאין דומה לו בסיפורת של איסאק באבל . ניתן לומר כי הדיוקנאות שעיצב של ילדות באודסה ושל חיי הגנגסטרים שלה השפיעו השפעה חזקה יותר משל כל סופר אחר על הרושם המתקבל בימינו על דמותה של העיר , עברה ויהודיה . העיר , שקנתה לה שם כקן של קנוניות , היתה גם צומת תרבות יחידאי , פורה ויצירתי , והיא הטביעה בלא ספק על החיים התרבותיים היהודיים המודרניים חותם של קיימא יותר מכל מקום אחר . אם היתה עיר במהלך המאה או שתי המאות האחרונות שהעניקה יותר השראה – וגם יותר השראת–נגד – היתה זו אודסה . היא שימשה דגם ליצירתה של תל–אביב ( מאיר דיזנגוף , שהיה בין מייסדיה והיה ראש עירייתה הראשון , גר שנים רבות באודסה , ( והמחלוקות המקומיות הייחודיות לה שימשו רקע לרבים מהאידיאולוגים הראשיים של הלאומיות היהודית . השפעתה של אודסה על נעימתה של הלשון התמציתית המאופקת של חלק ניכר כל כך של ספרות ימינו , על המשחק בין הלירי והפרוזאי , נותרת כצלו המתמשך המזהיר והבלתי נמנע של בחיר בניה , באבל .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help