sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:319

שרוב תושביה חדשים , כשליש מן היהודים היו עניים עד כדי כך שנזקקו למענקי תמיכה כדי לעמוד בהוצאות לחג הפסח ; ובכל זאת האמרה "וי גאט אין אדעס" ( כמו אלוהים באודסה ) העידה על הסיכוי שהיה להם ליהנות בעיר , שגם אלוהים מתקנא במנעמי החיים בה . הפוגרומים שהתרחשו בעיר ( בשנים 1869 , 1821 ו ( 1871– נגרמו מחמת המתיחות ששררה בין היוונים ליהודים , שהתחרו ביניהם נמרצות על סחר התבואה . הפוגרום של שנת 1871 נמשך שלושה ימים , חלק ניכר מרכוש היהודים נהרס בו , אבל שלטונות העיר , ורבים מקרב האינטליגנציה המקומית , גילו במקרה הטוב יחס של אי–אכפתיות כלפי מעשי הזוועה שנעשו בו . בעקבותיו איבדו מוסדות יהודיים קצת מן הרצון שהיה בהם לפעול מאודסה וכמה מכתבי העת היהודיים שהופיעו באודסה ברוסית החלו לחפש לעצמם מקום לקנן בו בסנט פטרבורג . הפוגרומים הנרחבים של 1882-1881 שהותירו שריטות שטחיות בלבד באודסה , לעומת משקע עמוק בערים סמוכות , השפיעו בה בכל אופן השפעה אידיאולוגית ניכרת והביאו אפילו הוגי דעות ליברלים לשעבר כליאון פינסקר לפנות אל הלאומיות היהודית . מכל מקום , במרוצת המאה ה19– נעשתה אודסה , שהיתה קרובה למדי למרכזים הוותיקים דלי התרבות של תחום המושב ( דבר שעודד את ההשתקעות בה ) אבל רחוקה למדי מהם ( דבר שהותיר לה חופש ניכר , ( למוקד מוסדי לניסויים חדשניים בתרבות היהודית ברוסיה . הוקמו בה בתי הספר המודרניים היהודיים הטובים ביותר , הספריות המודרניות המובחרות , מועדונים חברתיים יהודיים של בני מעמד הביניים , הסניף היחיד במשך עשורים אחדים מחוץ לסנט פטרבורג של "אגודת מפיצי ההשכלה בקרב היהודים , " והעיתונים היהודיים החשובים ביותר בכל רחבי האימפריה , ברוסית ובעברית . באמצע המאה היה בה מספר נכבד של יהודים דוברי רוסית ; בתי הספר העירוניים לנערים ונערות היו מלאים יהודים , שאפילו ההגבלות שהוטלו בשנות ה , 50– בתקופת שלטונו של אלכסנדר השלישי , לא הצליחו לחסום אותם . באודסה , שהיתה מכבר מרכז לרדיקליזם של היוונים וניתן להבריח בעדה בקלות יחסית ספרות רדיקלית אל תוך האימפריה , תפסו בשנות ה70– יהודים מקום בולט בתמונה הרדיקלית המקומית . הכוח המושך של העסקים , קסם עולם התרבות , שהיה כאן בעיקרו בלתי נגיש פחות מאשר בכל מקום אחר ברוסיה , תנאי החיים החשופים של אזור ספר המרוחק מן המרכז , השפעתה של ההשכלה הממוסדת ( שמשמעותה כאן נראתה הגיונית יותר מאשר בכל מקום אחר ברוסיה , כיוון שלידיעת נושאים חילוניים כמתמטיקה ושפות לועזיות היתה השפעה מיידית על סיכויי התעסוקה ) – כל הגורמים האלה תרמו להיווצרותו של אתוס תרבותי יהודי בעל תבניות מודרניות יותר . יהודים מסורתיים חדלו כבר בעשורים הראשונים של המאה ה19– לשלוט בענייני הקהילה , ובשנות ה30– וה40– איבדו את השליטה אפילו בבתי הכנסת . ניתן להבחין בתהליכים דומים בערים אחרות באזור הים השחור , אבל בשום מקום הם לא היו נרחבים ובולטים לעין , ובשום מקום לא היתה השפעתם גדולה על החיים היהודיים בכללם יותר מאשר באודסה . אחד מחשובי המחנכים היהודיים , בצלאל שטרן , נתגלה כדמות משפיעה על הציבור היהודי ברוסיה כולה ; העיתונאי אוסיפ רבינוביץ , ' מייסדו ועורכו של העיתון היהודי הראשון בשפה הרוסית , ראזסווט , נעשה בראשית שנות ה60– לדובר העיקרי של הרוסיפיקציה של היהודים . כעבור זמן החלה המחנכת מאריה סאקר להפעיל את מעמדה בעידוד רפורמה בחינוך נערות וחידושים חשובים אחרים . אודסה הגיעה לבגרות כמרכז תרבותי וספרותי באמצע יריד בכיכר באודסה , ראשית המאה ה . 20- הכוח המושך של העסקים , קסם עולם התרבות , תנאי החיים החשופים של אזור ספר רחוק מן המרכז – כל אלה תרמו להיווצרותו של אתוס תרבותי יהודי בעל תבניות מודרניות יותר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help