sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:318

מרכזים של תרבות יהודית יהודי אודסה סטיבן זיפרשטיין שלא כערים אחרות במזרח אירופה או רוסיה שהיתה להן ( לפחות מנקודת מבט יהודית ) שלשלת יוחסין מכובדת יותר , אודסה היא עיר חדשה , ראשיתה ברורה וגלויה לעין , ועל ליקוייה מחצצרים תושביה עצמם בחצוצרות ומתפארים בהם כאילו היו בעצם מורשת יקרה . העיר קמה בעיצומו של העידן המודרני , בעקבות השתלטותה של רוסיה על חופו הצפוני של הים השחור , במאמציה להקל את ייצוא הדגנים מאוקראינה . בראשיתה היא לא היתה אלא תחנת סחר ואת הישגיה התרבותיים רכשה , לפחות בהתחלה , כדי לסוכך על מעמדה המסחרי החשוף וחסר הביטחון , וסימני היכר אלה , על פעולת הגומלין שבין התועלתנות הממוסחרת לבין עושר הדמיון והרתיעה מן השמרנות הנלווית אליהם , נותרו בה תמיד . היא נבנתה באתר שבו היתה עיר מבצר תורכית שבשנת , 1789 זמן כיבושה בידי רוסיה , ישבו בה רק כמה תריסרי יהודים . אודסה נוסדה בשנת 1794 ועודדה איטלקים , יוונים , יהודים ואחרים , שנודעו בחושם המסחרי המפותח , להשתקע בה . אדמיניסטרטורים נאורים , ובהם ילידי חוץ כדוכס ארמאן אמנואל רישליה , שהשפעתו בלטה במיוחד , הקימו לשלטון המוניציפלי תשתית סובלנית שהיתה פתוחה , על פי הסטנדרטים המקובלים ברוסיה , להצטרפות מגוון רחב של קבוצות לאומיות ( רוב תושביה של העיר היו במרוצת המאה ה18– לא רוסים , ( ושלטי הרחובות , העיתון הראשון שהופיע בעיר וכל מיני התקנים אחרים נכתבו מן ההתחלה בשפות זרות . צעדיה הראשונים כנמל מסחרי היו מהוססים , אבל בשנת 1817 הוענק לה מעמד של נמל חופשי ( שעליו שמרה עד שנת , ( 1859 והקשרים הקרובים שטופחו בינה לבין השלטון המרכזי בסנט פטרבורג , לפחות עד העשורים האחרונים של המאה , גוננו על מעמדה . בשנת 1847 לא היה נמל אירופי שייצא תבואה רבה יותר ממנה , וכמעט 40 % מיבול הדגנים של רוסיה כולה עברו דרכו . העיר גדלה במהירות בשנות ה20– וה30– של המאה ה19– ויהודים נהרו אליה בהמוניהם . גידול מהיר זה היה תוצר לוואי של עסקי התבואה הנמרצים ( שעד אמצע המאה היו בשליטתם של יוונים ולאחר מכן עברו לידי יהודים . ( השם שיצא לה כמרכז מסחרי ( יהודים מילאו תפקיד ראשי בסחר הקמעוני המקומי , ( יופייה המהולל בפי כול , ומוסדות החינוך מהמעלה הראשונה שהיו בה , ובכללם בית הספר היהודי המודרני הראשון ברוסיה שזכה להצלחה , תרמו לכוח משיכתה . האוכלוסייה היהודית באודסה גדלה מ 17 , 000– בשנת 1854 עד 52 , 000 ( מתוך ( 193 , 000 בשנת 1873 ועד 124 , 000 ( מבין כ ( 400 , 000– בשנת . 1892 פחות מ 40 % – מיהודים אלה היו ילידי המקום . בעיר זו שנשכחה או נזנחה בפילוסופיה היוונית ובתרבות המודרנית המושתתת עליה . להבדיל מ'צדקה , ' זוהי תביעה יהודית מן העולם ותרומה ייחודית של היהדות לעולם . חייבים ללמוד אותה מחדש , בייחוד לאור זוועות מלחמת העולם . לוינס מציג אפוא לתרבות המודרנה את האחרות של התרבות היהודית ודורש ממנה 'לקבל אחריות . ' לקריאה נוספת : לוס איריגאראי , מין זה שאינו אחד , תרגום דניאלה ליבר , תל אביב : רסלינג , . 2003 לואי אלתוסר , על אידיאולוגיה , תרגום אריאלה אזולאי , תל אביב : רסלינג , . 2003 ג'ודית באטלר , קוויר באופן ביקורתי , תרגום דפנה רז , תל אביב : רסלינג : . 2001 רולאן בארת , מיתולוגיות , תרגום עידו בסוק , תל אביב : בבל , . 1998 ז'אק דרידה , בית המרקחת של אפלטון , תרגום משה רון , תל אביב : הוצאת הקיבוץ המאוחד , . 2002 מרטין היידגר , מאמרים , תרגום אדם טננבאום , תל אביב : מפעלים אוניברסיטאיים , . 1999 עמנואל לוינס , אתיקה והאינסופי , תרגום אפרים מאיר , ירושלים : מאגנס , , 1996 תשנ"ו . ז'אק לאקאן , הסמינר ה , 20– תרגום יורם מירון , תל אביב : רסלינג , . 2005 מישל פוקו , תולדות השגעון , תרגום אהרן אמיר , ירושלים : כתר , . 1986 שנהב יהודה ( עורך , ( קולוניאליות והמצב הפוסטקולוניאלי , תל אביב : הקיבוץ המאוחד , . 2004

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help