sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:317

הדקונסטרוקציה וההבדל ( דרידה כותב Differance במקום . ( Difference המונח הראשון מתאר את אופן הקריאה שלו את המסורת הפילוסופית . הדקונסטרוקציה קוראת בעיקר הגות פילוסופית מסורתית ( דרידה עצמו קרא באופן זה את אפלטון , אריסטו , רוסו , קאנט והוסרל ובעקבותיו קראו אחרים גם את לייבניץ , שפינוזה והגל . ( הקריאה מתמקדת בפרטים הנראים שוליים בתוך השיטה , אך לאמיתו של דבר אלה פרטים שמצד אחד הם הכרחיים לביסוסה של השיטה ומצד שני הם פורצים את גבולותיה . ( אריסטו , למשל , מכריז שכל דבר מוחשי ביקום הוא בעל חומר וצורה אך הוא נאלץ לדבר על קיומו של חומר היולי חסר צורה , קאנט דן בחוקי המחשבה הרציונליים אך נאלץ להניח אינטואיציה קדומה החורגת מגבולות הרציונלי , היידגר חקר את ה"אחר" אך נאלץ לתארו במונחים של ה"יש . ( " טענות פילוסופיות , טוען דרידה , מבוססות על "מוסף משלים" הכרחי שלא ניתן לנמקו . המונח השני , ההבדל , הוא קביעת סדרת הבדלים וניגודים בינאריים המאפשרת בניית מערכת או שיטה . מערכת זו מאפשרת ביסוס ידע אך בו בזמן היא גורמת לסילוק ולהוצאה מתחום הדיון של כל מה שלא נכנס למסגרתה . באמצעות שני מושגים אלה מזעזע דרידה את הביטחון בהייררכיות חד–משמעיות מסורתיות של הפילוסופיה . למשל , אפלטון , רוסו וגם כמה ממייסדי הבלשנות המודרנית רואים בכתיבה מין העתק של הדיבור ה"חי" המוצג כראשוני לעומת הכתיבה , ורוסו אף מציע לראות בבכי , בצחוק ובצעקה את הדיבור הראשוני ביותר . דרידה טוען שללא קיומם של סימנים החוזרים על עצמם ומובנים ככאלה אי אפשר גם לדבר ( ואפילו הבכי והצחוק לא יובנו ככאלה . ( מערכת של הבחנות סימניות – של הבדלים ודחיות – קודמת אפוא גם לדיבור ה"חי" ולפיכך יש איזשהו סוג של כתיבה "קדומה" שהדיבור מותנה בו ואפשר אף לומר שאינו אלא "חיקוי" או "הפעלה" שלו . דרידה אינו מתיימר להכריע בדברים כאלה בשאלות כגון מה קודם למה : דיבור או כתיבה , שפה או מחשבה , טבע האדם או תרבות האדם , אך הוא הופך לבעייתיים ניגודים בינאריים ובעיקר הייררכיות בינאריות מקובלות שעליהם מתבססות שיטות פילוסופיות . תהליך הבנייה של שיטות אלו מוכחש בשיטה הבנויה והמוגמרת יחד עם האופי החידתי של הבעיה שעמדה לעיני הפילוסוף וחלק ממקורותיו . דרידה מתאר כאן כאילו "בהיפוך" דבר שגם קאנט או הוסרל ניסו בשעתם לתאר : תנאים הכרחיים כלליים ( טרנסצנדנטליים ) להכרה ולידיעה המאפשרים אותן . ההשפעה העצומה של דרידה על פרשני ספרות נובעת מכך שה'מתודה' שלו מאפשרת לא רק להבחין בהדחקות , בהשמטות ובכפילויות טקסטואליות אלא גם לזהות את קיומם של קולות שונים ( ואם נרצה , טקסטים שונים ) ב'אותו' טקסט עצמו . ההוגה היהודי הנוסף הנוטל חלק בדיון הפוסט–מודרני הוא עמנואל לוינס ( ר' ערך במדור ההגות היהודית המודרנית . ( לוינס הוא פילוסוף וחוקר תלמוד שומר מצוות שהיגר מליטא לצרפת , שירת בצבא צרפת במלחמת העולם השנייה ונלקח בשבי , שעה שחברו , מוריס בלנשו מבקר הספרות , הסתיר את אשתו ומנע את הגלייתה . לפני המלחמה למד לוינס בפרייבורג אצל הוסרל והיידגר ועם שובו מהשבי החל למתוח ביקורת על גישתם הפנומנולוגית . הגותו מתמקדת במושג 'האחר . ' לטענתו , המחשבה המודרנית בהיותה מבוססת על הפילוסופיה היוונית אינה מסוגלת לתפוס או לזהות את מה ששונה ממנה עצמה . בהחדירו לשיח הפילוסופי מושגים ורעיונות השאובים מן התלמוד הוא לא רק מבטא את מורכבות העולם היהודי הדתי ומחדיר למחשבה המודרנית סוג מחקר הנתפס כזר , או שמרני ומיושן , אלא גם נותן קול ומקום לאחר ולשונה . לוינס רואה באתיקה דיסציפלינת יסוד "הקודמת לכל פילוסופיה" ורואה בנקודת המוצא של הקוגיטו , של האדם הבודד – ה'אני' החושב , המאפיינת את הפילוסופיה המודרנית מדקארט וקאנט ועד הוסרל , היידגר וסארטר – משגה חמור . לטענתו , יש לצאת מנקודת מוצא אחרת – המפגש עם האחר . מפגש זה עם האחר הרדיקלי , בין שמדובר באלוהים ובין שמדובר באחר האנושי , מחייב תמיד תגובה . תגובה אלימה , או התעלמות והכחשה מנוכחות האחר , תסתיים במוות . תגובה של סקרנות ותשוקה תעורר את המחשבה ותאפשר לימוד אורחות חיי האחר 'השונה' והיא המקור של כל 'אחריות . ' האחריות היא קטגוריה בסיסית ז'אק דרידה – יהודי חילוני , פילוסוף ומבקר תרבות ממוצא אלג'ירי – בכתביו נידונה המורכבות של קשרי הפוסט-מודרני עם המודרנה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help