sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:315

יאיר גרבוז , תמיד פולני , תל–אביב . 1989 מתילדה כהן סרנו , ג'וחה מה הוא אומר ? – סיפורי עם יהודייםספרדיים , ירושלים . 1991 Nathan Ausubel , A Treasury of Jewish Humor , Garden . City , N . Y . 1951 מחקרים : אבנר זיו ( עורך , ( הומור יהודי , תל–אביב . 1986 ענת זיידמן , הומור , תל–אביב . 1994 עלי יסיף , סיפור העם העברי : תולדותיו , סוגיו ומשמעותו , ירושלים . 1994 אריאלה קרסני , הבדחן , רמת–גן . 1998 אהובה בלקין , הפורים שפיל : עיונים בתאטרון היהודי העממי , ירושלים . 2002 and Jewish Identity , Philadelphia 1984 . idem ., The Jokes of Sigmund Freud : A Study in Humor of the Chizbat of the Palmah , Albany 1981 . Elliott Oring , Israeli Humor : The Content and Structure ish Humor , Bloomington and Indianapolis 1987 . Sarah Blacher Cohen ( ed . ) , Jewish Wry : Essays on Jew- Cycles and Stereotypes , Berkeley 1987 . Alan Dundes , Cracking Jokes : Studies of Sick Humor פוסט–מודרניזם והתרבות היהודית ליאת פרידמן המונח פוסט–מודרניות לא מציין רצף של זמן היסטורי , שלב תרבותי הבא לאחר שלב קדום יותר . זהו מונח המציין עמדה ביקורתית או , ליתר דיוק , מגוון של עמדות ביקורתיות כלפי המחשבה והתרבות המודרניות הננקטות בתוך כדי שגם הן עצמן מתפתחות . הביקורת מופנית כלפי הנחות יסוד ומכלול התוצרים התרבותיים של המערב המודרני , ולה שני היבטים חשובים : האחד בוחן את ערכי המודרנה ובעיקר את שירת ההלל לרוח החופשית , הפורחת , כביכול , במערב הרציונליסטי . כאן נעשה ניסיון לחשוף תהליכים לא מודעים והדחקות הפועלים בתוך החשיבה שהמודרנה אינה מבחינה בהם או מכסה עליהם ועל ידי כך מקבלת כמובנות מאליהן גישות ועמדות בעייתיות . ההיבט האחר מדגיש את יחסי הכוח הלא סימטריים שבין המחקר בעל היומרה לאובייקטיביות לבין האובייקט האנושי שעליו מוחלות תוצאות המחקר הזה . כאן מועלים היבטים או ממדים שהמחקר האובייקטיבי פוסח עליהם במגמה לאפשר גם תיאור אחר ושונה שיינתן מהזווית הייחודית של האובייקט ( האנושי והלא אנושי ) הנחקר . המונח "לוגוצנטריות" שטבע ז'אק דרידה ( ר' להלן ) מבקר את השימוש בשפה ובכללי הלוגיקה מתוך נקודת מבט ריכוזית צרה והוא מחייב ניתוח של מערך המושגים של השפה המשמש את המחקר המודרני במטרה לגלות באמצעותו כשלים במנגנון המחקר עצמו . זוהי ביקורת על יומרת המודרנה לנסח טענות אונטולוגיות ואפיסטמולוגיות במושגים אוניברסליים . הביקורת על היומרה של העמדה הכביכול–אובייקטיבית שהיא דומיננטית במערב מסוכמת באמרה ש"הכול פוליטי , " כלומר , כרוך גם ביחסי כוח ( של יחידים , קבוצות או מוסדות . ( כאן נמתחת ביקורת על הסמכותיות הלוגוצנטרית המופעלת על מושא המחקר הסביל מתוך חתירה לתאר תופעות שהמחקר האובייקטיבי אינו מזהה אותן . המונח "האחר" האבסולוטי , שטבע עמנואל לוינס ( ר' להלן , ( מבקר את היומרה האובייקטיבית של המחקר המודרני ומפנה את תשומת הלב אל מוגבלותה של המחשבה בבואה לזהות את השונה מהמקובל . אבל טעות תהיה לנסות לתאר תיאור גורף ומכליל את העמדה הפוסט–מודרנית , שכן זו מקיפה מגוון נרחב של עמדות , דיסציפלינות , מתודות וכלי מחקר וכן רשימה ארוכה של הוגות והוגים שאינם תמימי דעים ביניהם . יש הרואים בפוסטמודרניות פרויקט הפותח במאמרו של קאנט "מהי נאורות " ? שבו קרא לא לקבל – ללא בחינה ביקורתית – מוסכמות וסמכויות של העבר וההווה , ויש המבקרים את קאנט ורואים בו הוגה טיפוסי של המודרניזם הבטוח שעלה בידו לגלות את החוקים ההכרחיים לכל הכרה מדעית ואת ההבדל בינה לבין אמונה לא מבוססת . הללו רואים גם במפעלו הביקורתי סוג חדש של דוגמטיזם . שלושה הוגים מרכזיים – ניטשה , מארקס ופרויד – היו ייחודיים בביקורתם על המודרניזם הרציונליסטי והשפיעו רבות על הפוסט–מודרניות : ניטשה ערער על מושגי האמת , היפה והטוב המסורתיים , וגם על מושג הסובייקט , המרכזי לפילוסופיה המודרנית מראשיתה . הערעור נעשה על ידי עצם כתיבת תולדותיהם של מושגים אלה ( בלשונו : ה'גניאלוגיה' שלהם ) המורה על כך שאינם על–זמניים . לפי ניטשה , נולד האידיאל של האמת מתוך תשוקת ההתחרות ( ה'אגון ( ' של היוונים , אידיאל היפה נולד מתוך חוסר יכולת לשלוט בלא מובן , האידיאל המקובל של הטוב – מתוך התסכול ושאיפת השררה של הכוהנים ( אדונים שכשלו ) שביקשו להשתלט על נפשות ההמון , ואילו המושג של רציפות הסובייקט נוצר בעקבות הרצון של האדונים הקדומים להחדיר בכפופים להם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help