sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:314

יותר ( בעיקר בתיאטרון ) של סטריאוטיפים עדתיים . בימי היישוב היו ברוב הצגות הלהקה הסאטירית המרכזית " המטאטא" לפחות שני טיפוסים המגלמים סטריאוטיפים כאלה : הטיפוס היקי והטיפוס התימני . על שניהם לגלגו היהודים הרוסיים–הפולניים , שהיו דומיננטיים הן על הבימה והן בקהל . התימנים , ובאופן כללי יותר היהודים המזרחיים , הוצגו מתוך לגלוג ( לרוב לגלוג לא אכזרי , "טוב לב" כביכול ) על שום התקשותם להסתגל להוויה המודרנית . והנה אצל הגששים , שרוב מחברי הטקסטים שלהם וחלק גדול מקהלם אינם מערביים , אפשר למצוא מעין תשובה להומור זה . בקטעים רבים שבהצגותיהם מוצג המזרחי כמי שחושף , בשל ישירותו ופשטותו , את ה"ישראבלוף" של המניפולטור האשכנזי , את תסביכיו המשפחתיים או המיניים ואת דעותיו הקדומות הגובלות בגזענות . באופן זה משקף ההיבט הזה של ההומור בדרך מיוחדת לו את השינויים הדמוגרפיים שהתחוללו בקהילה היהודית–הישראלית משנות ה40– ועד שנות ה70– וה . 80– ייחודי אף הוא היה ז'אנר די נדיר בספרות ההומור הבינלאומי , והוא סיפור הגוזמה , שבגרסתו הישראלית נקרא צ'יזבאט ( מן הערבית : כזב , שקר . ( לסיפור הגוזמה היסטוריה ארוכה בתרבות היהודית והכללית , למן סיפורי רבה בר חנה ונובלות הבדיה שבספרות היוונית העתיקה עד בדיות הברון מינכהאוזן ועד אגדות דייוויד קרוקט באזורי הספר האמריקני . עם זאת העוצמה , הצורה והתכנים של סיפורי הצ'יזבאט שנוצרו בישראל בעשור האחרון שלפני קום המדינה הם ייחודיים מבחינות רבות . המנגנון ההומוריסטי שלהם מתבסס על הכזב הגלוי : "קיים הבדל מכובד בין כזב , שקר ומתיחה . שקר הוא כשאיש אינו יודע את האמת , פרט למספר עצמו . מתיחה היא שכולם יודעים את האמת , פרט לקורבן המתיחה . וכזב הוא כשכולם יודעים שהסיפור אינו אלא שקר ובכל זאת מוכנים לחזור ולשמוע אותו שוב ושוב ... רק לאחר שפשוף וליטוש רציני מצליחים שקרים אחדים לעלות לדרגה המכובדת של כזב" ( דן בן–אמוץ , הקדמה לילקוט הכזבים , . ( 1956 מובן שהגדרה זו "מן השטח" רק מתארת את הסוגה , אך אינה מנסה להסביר את סוד כוחה ואת משמעותה : "פעם טבע בכינרת המורה לעברית של דגניה א . ' דווקא באותו זמן ישבו במקום המון חברה מהקורס לספורט של הפלמ"ח , אבל המורה צעק : ' הושיעו ! הושיעו ' ! ואיש לא הבין מה הוא רצה" ( ילקוט הכזבים . ( הצ'יזבאט מעמת כאן את הצבר הילידי עם היהודי הגלותי , את העברית המסורתית עם העברית החדשה , הסלנגית , שהתפתחה בארץ–ישראל בקרב ילידיה . הצ'יזבאט מציג את השבר הזה בין העבר היהודי להווה הישראלי כקו שכמעט אינו ניתן לחצייה . היהודי הגלותי מצפה שדור הגיבורים היהודיים החדש שצמח כאן יציל אותו , אך מגלה שהם רחוקים ממנו כרחוק מזרח ממערב . יותר מכך , הצ'יזבאט מציג את אטימותו וחוסר רגישותו של הצבר הילידי : הם הרי שומעים מישהו צורח עד מוות , אבל אינם טורחים אפילו לקום ממקומם כדי לראות אולי אפשר לעזור לאדם בצרה , גם אם אינם מבינים את שפתו ! כפי שהוכיחו מחקרים שונים , הצ'יזבאט מבוסס אמנם על ז'אנר הכזב הפלסטיני , בסיס תרבותי שאף נשתמר בכינויו , אך הוא מבטא הן בצורתו והן בתכניו את הלבטים וחיפושי הדרך של הצעיר הישראלי , בין תרבות העבר לתרבות ההווה , בין היותו יהודי להיותו ישראלי , בהיותו יהודי המבקש בעת ובעונה אחת להתערות במציאות המזרח תיכונית החדשה אך גם להיבדל ממנה . אין , כמדומה , כמו ז'אנר הצ'יזבאט , שחיותו בחברה פסקה לפני למעלה משנות דור , לבטא את ההיסטוריה הארוכה והמרתקת של ההומור היהודי ואת זיקתו למציאות הממשית שבתוכה הוא התקיים . לקריאה נוספת : טקסטים : א' דרויאנוב , ספר הבדיחה והחידוד , ג' כרכים , פרנקפורט . 1922 דב סדן , קערת צימוקים או אלף בדיחה ובדיחה , תל–אביב תש"י . דב סדן , קערת אגוזים , תל–אביב תשי"ג . דן בן–אמוץ וחיים חפר , ילקוט הכזבים , תל–אביב . 1956 הצ'יזבאט מעמת את הצבר הילידי עם היהודי הגלותי , את העברית המסורתית עם העברית החדשה הסלנגית . בתמונה : דן בן אמוץ וחיים חפר , ממחברי "ילקוט הכזבים . "

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help