sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:312

ומשמעותיים של החברה הזאת . ההסברים לתופעה נעים מהסברים היסטוריים – הבאת המוטיב ממזרח אירופה והשתקעותו במציאות החדשה , ועד להסברים פסיכולוגיים – אם אדיפליים ואם ארכיטיפיים . ההסבר ההיסטורי אינו יכול להיות תקף ולו מן הסיבה שבישראל , שיוצאי מזרח אירופה היו מרכיב מרכזי של הרכבה החברתי בתקופת התהוותה , לא ידועות לנו כמעט בדיחות על אמהות יהודיות ( לעומת זאת ידועות ואף נפוצות בדיחות על האישה הפולנייה , הקרובה מבחינות רבות לתופעת הנסיכה האמריקנית יותר מאשר לאמא היהודייה . ( העובדה שבדיחות האמא היהודייה פרחו בעשורים הראשונים של המאה ה – 20– כלומר , בתקופת האינטגרציה העיקרית של המהגרים היהודיים במציאות האמריקנית – מורה על קשר אפשרי בין שתי התופעות . אף בתופעה הומוריסטית זו אין לראות מזוכיזם או לעג עצמי , אלא חתירה להגדרת הזהות של היהודי האמריקני , המבקש , מצד אחד , להיות חלק מן החברה האמריקנית – על גילוייה החומרניים שהאמא היהודייה מבטאת אותם באופן כה חד וברור – ומצד אחר , ליצור מאפיינים של הפרדה וייחוד : תופעה זו , עם כל ביקורתה הבוטה על האמא היהודייה , מעמידה מכנה משותף לפרטים השונים של הקהילה היהודית , המפרידה אותם מצד אחד מן ה"אחרים , " ושיש בה להסביר , מצד אחר , את הצלחתם המעמדית ואף את תכונותיהם ה"יהודיות" הייחודיות . מהו ההבדל בין אמא איטלקייה לאמא יהודייה ? האמא האיטלקייה אומרת לבנה : אם לא תאכל , אני הורגת אותך . האמא היהודייה אומרת לבנה : אם לא תאכל , אני הורגת את עצמי . בדיחות הJAP– צמחו בזמן מאוחר יותר , על פי רוב העדויות – בשנות ה60– של המאה ה , 20– והגיעו לשיא תפוצתן בשנות ה70– וה80– של המאה . בבדיחות אלו מצטיירת הצעירה היהודייה האמריקנית כעצלנית , נצלנית , שקועה רק בעולם החומרי של קניות , בגדים , אוכל ומותרות , חסרת כל כישורים לבד מתלונות ובכיינות , ובעיקר שונאת מין בכל אופן וצורה . " איך מכינה JAP ארוחת צהריים ? היא מזמינה מקום במסעדה ; " " כיצד קוראת JAP לילדיה לארוחת צהריים ? – היכנסו למכונית , ילדים ; " "מדוע עוצמת הJAP– את עיניה בזמן עשיית סקס ? – כדי שתוכל לדמיין לעצמה שהיא יצאה לקניות ; " " מהי ה 4 טמה של ה – ? JAP– קצה הקרחון ; " ועוד כהנה וכהנה . אף כאן הוצעו הסברים שונים לתופעה זו הרווחת בתרבות האמריקנית וייחודית לה ( אם כי דומה לה נתגלתה בקרב יהודי דרום אפריקה , ששם קרויה הנערה היהודייה . ( kugel הוצע שיש בבדיחות אלה יותר מקורטוב של אנטישמיות , או שההסבר הוא שנאת נשים כפשוטה – ריאקציה על ההתעוררות הפמיניסטית שהתרחשה בארצות הברית דווקא בשנים שבהן פרחו בדיחות הנסיכה היהודייה–האמריקנית . מחקרים סוציולוגיים–סטטיסטיים ביקשו אפילו להראות שבדיחות אלו אינן רק פיקציה , בבחינת "אין עשן בלי אש , " ושאכן תכונות הנערה היהודייה–האמריקנית המתוארות בבדיחות תואמות בדרך זו או אחרת את המציאות הממשית . מכל מקום נראה שהסבר משכנע אחד לתופעה אינו אפשרי , וההסברים לה נוגעים לתופעות שונות הקשורות בחברה האמריקנית , בהיסטוריה היהודית בתוכה , ובהתפתחויות תרבותיות ומנטליות שונות שהגיעו לידי גילוי דווקא בתקופה זו . ראשיתו של ההומור הישראלי את ראשיתו של ההומור הישראלי אפשר לראות עוד בתקופת העליות הראשונות , ואולי עוד קודם לכן בבדיחות שסופרו בפי אנשי היישוב הישן בערי הקודש של ארץ–ישראל , על עדותיהם ותרבויותיהם השונות . מחקר מקיף ויסודי על ההומור שקדם לעליות הראשונות עדיין לא נעשה . בעיקרו היה ההומור הישראלי שהחל להתפתח לאחר מלחמת העולם השנייה ובתקופת המדינה או המשך של ההומור היהודי הקלאסי , או גראוצ'ו מארקס , ההומוריסט האמריקני שזכה לפופולריות עצומה בקולנוע , ברדיו ובטלוויזיה – חתירה להגדרת הזהות של היהודי האמריקני המבקש להיות חלק מן החברה האמריקנית וגם ליצור מאפיינים של הפרדה וייחוד

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help