sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:311

את קבר בעלה , שמעה את אנחותיו של הרשלי שכרע מאחורי מצבתו . בהיותה בטוחה שנשמת בעלה היא הנאנחת , ברחה בצעקות מסמרות שיער אל העיירה הקרובה , בעודה צועקת שנשמת בעלה המת משמיעה קולות קורעי לב . הרב , השוחט , המוהל , השמש רצו כל עוד נפשם בם אל הקבר , ואחריהם השתרכו שאר תושבי העיירה שבאו לחזות בפלא הנורא . הרב עצר במרחק מה מן הקבר , ושאל בקול סמכותי ומתנגן כמו בתפילה : נשמה , נשמה , מה את מבקשת ? והרשלי ענה לו בחוסר סבלנות : עכשיו אני צריך חתיכת נייר לנגב את ישבני . אי אפשר להבין את הבדיחה בלא להכיר את מנהגי פולחן המתים בחברה היהודית , את האמונות הטבועות בה עמוקות על גלגולי נשמות , רוחות השבות לעולם החיים , גירושי דיבוקים וכיוצא באלה . הבדיחה מעמתת את האמונות האלה , השייכות לתחום הרוח ( תרתי משמע ) והעולם של מעלה , עם הפעולה החומרית והגסה השייכת לעולם של מטה , של עשיית צרכים : העימות הזה , המזכיר כל כך את ראבלה , בין הקדושה של מעלה לבין ההפרשות של מטה , שבישר את חילונה של אירופה במאה ה , 17– בישר את אף חילונה של היהדות כמעט כעבור מאתיים שנה . אין להתפלא שסאטירה כזו על החברה היהודית המסורתית באה דרך לץ עממי מסוגו של הרשלי , שאיננו הוגה דעות או מתקן חברתי , אלא דמות טיפוסית של הtrickster– העממי , שידו בכול ויד כול בו , שהוא גם קורבנה של החברה וגם השתקפות של ערכיה המעוותים ביותר . למעשי השובבות של הלצים העממיים קהל השומעים צוחק , אך את לקחם הוא מפנים בבלי דעת . זו הסיבה שבדיון על השינוי התודעתי הגדול שעברה החברה היהודית בראשית העת החדשה , מן התרבות הדתית אל החילונית , יש להתחשב אף בתפקידו הוודאי של ההומור היהודי . בשני הריכוזים הגדולים של העם היהודי במחצית השנייה של המאה ה20– התפתחה תרבות עשירה ומפותחת של הומור יהודי – בארצות הברית ובמדינת ישראל . בראשיתו היה ההומור היהודי בארצות הברית המשך מובהק של ההומור היהודי במזרח אירופה , זה שבא לידי ביטוי במאספיהם הידועים של אלתר דרויאנוב ודב סדן . אך כבר בשנות ה30– וה40– של המאה ה20– התחילו להתפתח שם קווי מתאר ייחודיים שהיו ביטוי של החיים ברובע המזרחי התחתון של מנהאטן , במתפרות הדחוסות ובבתי הנופש היהודיים שבהרי הקטסקילס שמצפון מערב לעיר הגדולה . בתי נופש אלה היו אף החממות שבהן צמחו גדולי הקומיקאים היהודיים של המאה ה : 20– האחים מארקס , לני ברוס , מל ברוקס , וודי אלן ורבים אחרים . הדבר שהיה אופייני להומור היהודי בארצות הברית הוא הקשר ההדוק לבעיות שבהן התלבטו הקהילות היהודיות והפרטים הכלולים בהן בתוך ארץ ההגירה הגדולה . לדוגמה : בדיחות הדיאלקט . ההומור בבדיחות האלה מבוסס על חיקוי של האנגלית הקלוקלת , ובעיקר המבטא המצחיק , של המהגרים היהודיים ממזרח אירופה . הבדיחות האלה נוצרו בידי יהודים וסופרו בתוך קהלים יהודיים . היה מי שראה בכך הוכחה לאופיו המזוכיסטי של ההומור היהודי , להלקאה העצמית שלו . ולא היא : יש לראות בקורפוס כזה של בדיחות דווקא עידוד למחיקת המבטא הזר והמנהגים הזרים , וחתירה לאינטגרציה מלאה בחברה האמריקנית . בבדיחות האלה , שלעגו , כביכול , להורים שעדיין דיברו במבטא כזה , היה אף ממד של הזדהות פניםקבוצתית : אביך דיבר במבטא כזה ? – גם אבי דיבר כך , אנחנו שייכים אפוא לתת–קבוצה מובחנת וייחודית בתוך חברת המהגרים הגדולה הקרויה החברה האמריקנית . סוגיית המA- ילי 3 ת החברתית קשורה כמובן בזו של האינטגרציה החברתית . ואכן , חלק גדול מן ההומור היהודי–האמריקני עוסק בחתירה הלא נלאית של היהודים למעמד , לעושר , להכרה ולכבוד . אמרתו הידועה של גראוצ'ו מארקס : "אני לא אצטרף לעולם למועדון שבו מקבלים חברים כמוני" מאפיינת את האמביוולנטיות הזאת , של שייכות ואקסקלוסיביות בעת ובעונה אחת , ואת מקומו של ההומור כביטוי החד והברור ביותר שלה . שתי נשים יהודיות נפגשות על שפת הים במיאמי . שואלת אחת מהן : ומה שלום הילדים שלך ? אוי וויי , עונה לה חברתה , בני נשוי לאישה – שלא תדעי מצרות . היא חייבת לקבל כל בוקר ארוחת בוקר למיטה , נו , ואוי ואבוי אם לא היתה מקבלת פרוות מינק מיד כשהיא דורשת זאת . שואלת האחרת : ומה שלום הבת שלך ? עונה לה חברתה : או , היא נשואה לאיש יקר . כל בוקר הוא מגיש לה ארוחת בוקר למיטה , וגם קנה לה פרוות מינק מיד כשדרשה ממנו . הבדיחה היהודית–האמריקנית הטיפוסית הזאת מצרפת יחד את שתי הדמויות הפופולריות ביותר בהומור היהודיהאמריקני : האמא היהודייה והנסיכה היהודייה–האמריקנית . ( JAP = Jewish American Princess ) האמא היהודייה היא אמא המגוננת על ילדיה עד חנק , המאכילה אותם עד להתפוצץ , הרואה את חייה רק מבעד לחייהם של ילדיה , הבוחרת בשבילם את מקצועם ( עורך דין או רופא , ( השונאת את כלתה שנאת מוות , ורואה בכל חריגה של ילדיה מן הנורמות המקובלות עליה ( נישואים לגויה , הומוסקסואליות , בחירת מקצוע "לא מתאים , " אי הצלחה בתחום הכלכלי ) את סוף חייה שלה . מאות ואולי אלפי הבדיחות המסופרות בקרב יהודי ארצות הברית על האמא היהודייה ראיה הן לכך שהנושא נוגע ברבדים עמוקים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help