sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:309

הומור יהודי עלי יסיף ההומור הוא אחד הגילויים האנושיים האוניברסליים ביותר , ובצדק הוגדר המושג "האדם הצוחק" אחת התכונות המאפיינות את הטבע האנושי . אופיו האוניברסלי של ההומור הוא המקשה כל כך על הגדרות לוקאליות , לאומיות או דתיות שלו . העובדה שרוב הבדיחות או הגילויים ההומוריסטיים ניתנים למעבר מתרבות לתרבות בשינויים מזעריים מקשה אף היא עד מאוד להגדיר את ההומור הגדרה אתנית תקפה . ככל גילוי תרבותי אחר , כגון הגות , ספרות , אמנות , מוזיקה או תרבות פופולרית , אף ההומור הוא תלוי מציאות : אף הוא מושפע מן הקונטקסט ההיסטורי , התרבותי , הדתי והחברתי שבתוכו הוא נוצר או מסופר . אך הגורמים האלה אינם בהכרח גורמים "ראשוניים" ביצירת ההומור , אלא הם משפיעים , בדרך הטבע , על פרטי הריאליה המופיעים בו , על המנהגים , המקצועות או השמות ; המנגנון ההומוריסטי עצמו הוא בדרך כלל יציב וקבוע , על אף השינויים הקונטקסטואליים המתרחשים ב"מעטפת" הבדיחה . בגלל ההיסטוריה הארוכה מאוד של ההומור היהודי והתהפוכות הרבות שעברו עליו במהלכה , קשה ואף אי אפשר להגדיר באמצעות הגדרה אחידה אחת מהו הומור יהודי . הומור קיים במקרא , ועוד יותר מכן עדויות על לצים , המוזכרים בו הרבה , דבר המלמד על תפוצתו של המוסד הזה בתקופת המקרא . הומור עשיר שרד בספרות חז"ל – בתלמודים ובמדרשים : הומור נגד בני דתות ואמונות אחרות ( יוונים , נוצרים , שומרונים , עובדי אלילים , ( הומור של מחאה כנגד מוסדות חברתיים המדכאים את העניים והחלשים , סיפורי בדיה עשירים ומרתקים , הומור על דמויות מקראיות כגון נח וקורח , הומור מיסוגיני של שנאת נשים , המשקף את היחס לאישה , וכיוצא באלה הרבה . אף בימי הביניים יש עדויות על התפתחות של הומור עשיר בקרב הקהילות היהודיות במזרח ובמערב , כולל תרגום לעברית ועיבוד של חיבורים סאטיריים מן הספרות ההודית והערבית ( כלילה ודימנה , אלף לילה ולילה , משלי סינדבד , ( וספרות המקאמות העשירה והחשובה שנתחברה בעברית בספרד , בפרובנס ובאיטליה במהלך ימי הביניים התיכונים , בהשפעה ערבית בראשית התקופה ובהשפעה אירופית בסיומה . אף בראשית העת החדשה קיים תיעוד עשיר בספרות המוסר ובספרות השו"ת על תופעת הבדחן היהודי שרווחה מאוד במרכז אירופה ובמזרחה . עמדת המנהיגות הדתית כלפי התופעה היתה שלילית ומאיימת , אך היא מלמדת דווקא על תפוצתה הרבה ועל מקומה החשוב ברקמת החיים של הקהילות . הבדחן מילא מקום של כבוד באירועים משפחתיים , כמו חתונות , ובחגים , בעיקר בפורים ( הצגות הפורים שפיל הידועות . ( הוא השתמש בווריאציות מבדחות על פסוקי המקרא , ועל אירועים מן המסורת היהודית , הציג סאטירות על מוסדות הקהילה ומנהגיה וכיוצא באלה . מטרתו המפורשת היתה לבדח את הקהל , אבל נראה , מן העדויות ששרדו על הטקסטים שיצרו בדחנים בעל פה ובכתב , שמטרתם לא היתה לבדר בלבד , אלא אף להשמיע מחאה , לבקר ולהורות . מהם קווי האופי האופייניים ל"הומור יהודי" בתקופות האלה ? אפשר לומר בבטחה שהמנגנון ההומוריסטי ( כלומר , זה שמעורר את התגובה הפיזיולוגית הקרויה צחוק ) אחד הוא , והמבנה הספרותי והפסיכולוגי של הבדיחה , הסאטירה , הקומי והגרוטסקי אחד הם בתרבות היהודית ובתרבויות אחרות . ההבדל הוא בתכנים ובהקשרים : ההומור היהודי עוסק בהיסטוריה היהודית , בפולחנים , בטקסים ובמנהגים יהודיים , הוא מבטא את החרדות של הפרט והקהילה היהודיים ואת תקוותם שייפגע מי שמסכן אותם ( לדוגמה , הלעג להמן , המסמל את ישוע ואת הנצרות , בפורים , ( הוא משקף את משחקי הכוח בתוך החברה היהודית בין מקצועות ומעמדות המרכיבים אותה , את היריבות הפנים יהודית בין בעלי הסמכות ( רבנים , גבירים ) לבין פשוטי עם . מה מצחיק בהומור הוזכר כאן כמה פעמים המושג של "המנגנון ההומוריסטי , " בעצם השאלה הטריוויאלית , כביכול , מה מצחיק בהומור , שהיא רלוונטית למושג ההומור היהודי ולהומור בכלל . הצעות רבות הוצעו כתשובה לשאלה זו , מקצתן פילוסופיות , מקצתן חברתיות , מקצתן פסיכולוגיות . אבל ההסבר המקובל כיום , בווריאציות שונות , על רוב חוקרי ההומור הוא תיאוריית האיהלימה ( או האי–התאמה . ( תיאוריה זו טוענת שמנגנון הבדיחה מציג את הנורמה המקובלת בחברה , דפוס התנהגות צפוי שנעשה כמעט לטבע שני באותה חברה . כאשר גיבור הבדיחה נוהג בדרך המנוגדת לנורמה זו , בדרך הסודקת ופורצת אותה , אזי ההתנגשות בין הנורמה המקובלת עלינו , קהל שומעי הבדיחה , מה שאנחנו מצפים שיקרה , לבין מה שמתרחש בה בפועל – העומד בניגוד לנורמה , המפרק אותה – התנגשות זו המתרחשת במישור הפסיכולוגי גורמת לתגובה פיזיולוגית שאנו מכנים צחוק . יתרונה הגדול של הגדרה זו הוא שאין היא תלוית תרבות או תקופה , שהיא מתאימה לכל סוגי ההומור – המילולי , הסיטואציוני , החזותי , האמנותי והעממי , ושהיא ניתנת לבחינה ולבדיקה ברורות ומשכנעות .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help