sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:304

תרבות , " ובמובן הזה , גם פעולה מודרנית . בהיבט הזה השתלב המפעל העברי במפעלים דומים ברחבי אירופה להפצה של שפות מרכזיות של המדינה , שרובן היו בשימוש חלקי בלבד של האוכלוסייה ( כגון צרפתית , ( או לא בשימוש כמעט בכלל ( איטלקית , גרמנית ועוד . ( בעזרת הפעילות היזומה הזאת צפוי היה לגדול דור של קוראי עברית . בספרות הילדים אנו מתמקדים בקבוצות היזמים הקטנות שהובילו את השינוי , בתחילה בהשכלה האירופית , ואחרי כן בארץ–ישראל , ואיננו מתמקדים כאן במאבק שלהם במתנגדי השינוי . עם זאת חשוב להזכיר שוב שאין מדובר בתהליך המתרחש בקרב רוב החברה , אלא בתהליך שבו קבוצה קטנה ונלהבת לרעיון עמלה קשה להפיצו למרות אופוזיציה לוחמת מהחוגים האנטי–מודרניים והדתיים , המתבצרים בפחד אל מול כל חשש לחילון בקהילות היהודיות . בארץ–ישראל ניהל את המאבק מה שמכונה "היישוב הישן , " ועמו רובם של העולים בעלייה הראשונה . אופוזיציה אחרת היתה , באירופה , בקרב המתבוללים מהסוגים השונים , שלא היו מעוניינים בתרבות יהודית מודרנית ומתבדלת , ובוודאי לא בתרבות לאומית יהודית . ההתמודדות עם הקורפוס היהודי בתהליכי החילון המודרניזציה והחילון בחברה היהודית , כחברה שמרנית ושולית , לא יכלו להתפתח בתנופה דומה לחילוניות בארצות אירופה המרכזיות . תנועות החילון באירופה יכלו לנתק את עצמן במידה רבה מהדת . לעומת זאת , בספרות הילדים העברית , מהמשכילים ועד הציונים החילוניים המודרניים , הניתוק היה חלקי בלבד תמיד . היהודים המודרניים , שקיבלו את הרעיונות ואת הפרקטיקות החדשות , עדיין רצו , ונראה שגם נאלצו , לבחור את החומרים לספרות הילדים ( כמו לטקסטים אחרים ) מתוך הקורפוס המשותף לכלל היהודים : התנ"ך , כלל היצירה היהודית , מנהגי חגים , דמויות מופת ועוד . על החומרים האלה הם החילו מידות שונות של מודרניזציה באמצעים שונים של פרשנות , עיבוד וכדומה . היבט מעניין נוסף , הקשור גם לשאלת ההסוואה של המודרניזציה , הוא שעצם הבחירה בעברית אולי נראית כחדשנית מצד אחד , בגלל השינוי באופי העברית , באופי הטקסטים לילדים , ובכוונה שהילדים באמת יבינו את השפה כשפה ולא רק ככלי פולחני – אך מצד שני היא היתה המשך ברור של החינוך היהודי שלפני תקופת ההשכלה , ושל מעמדה של העברית לפני תקופת ההשכלה . ה"מודרניזציה" וה"חילון" התבטאו יותר דווקא בהכנסת הגרמנית אל הטקסטים לילדים , בתחילה באותיות עבריות ובהדרגה גם באותיות לטיניות . ספרות הילדים העברית ככלי להחדרת מודרניזציה וחילון לחברות יהודיות ספרות הילדים העברית היתה גורם מחדש בתהליכי המודרניזציה בחברות היהודיות . בזכות מעמדה הנמוך בתרבות אפשר היה להשתמש בה , מראשיתה ועד ראשית המאה ה20– לפחות , ככלי להחדרה של ערכים מודרניים וחילוניים , וכן כדי ליצור את הילדים כקבוצה המובילה שינויים מבחינה חברתית , כקבוצה חדשנית ושונה . מבחינה זו יכול זאב יעבץ – רב , מורה וסופר אורתודוקסי , וממייסדי תנועת "המזרחי" – ללמד אותנו על הדרך מלאת הסתירות של כתיבת הטקסטים לילדים . יעבץ פרסם סיפורים , מקראות , ספרי לימוד , ספרי היסטוריה וכתבי עת למבוגרים ולילדים , שלא תמיד היו מובחנים בגיל . בספריו אפשר לראות כיצד הוא "מחנך" לערכים מודרניים כגון היגיינה , אסתטיקה , לאומיות ורציונליזם , אך כמתנגד להשכלה הוא מציג אותם כערכים מסורתיים ועתיקים , בעזרת ציטוטים מהמקורות ומרבנים והסברים מפורשים על כך שהם היו ערכי היהדות מאז ומעולם . בכל הטקסטים של ספרות הילדים העברית שנכתבו בארץ–ישראל הודגשו במגוון דרכים דגמים של לאומיות , שכללו סמלים של קיום לאומי כגון "המולדת , " שליטה פוליטית , שפה ותרבות היסטורית . אלה היו ערכים מודרניים , שביקשו להחליף את מעמדן של התורה והמצוות כבסיס לקיום הלאומי של היהודים . ספרות הילדים היא שבנתה את דגמי הלאומיות והפיצה אותם בקרב היישוב בארץ–ישראל ובקרב קהילות היהודים בארצות אחרות . ספרות הילדים העברית ככלי לאומי יזמי התרבות העברית בארץ–ישראל היו גם יוצריה של ספרות הילדים הארצישראלית , משנות ה80– של המאה ה . 19– התרבות החדשה , המודרנית והחילונית באופייה , הומצאה בא"י גם בידי דתיים . הקבוצה הקטנה של היזמים היתה רוב הזמן מיעוט לא רצוי , בתוך יישוב שלא היה מעוניין כלל בתרבות "עברית" או " חדשה" או "לאומית . " המאבק על החינוך העברי והדיבור העברי בארץ–ישראל , מאבק שאינו משתקף כלל בטקסטים לילדים שמוצגים כאילו כבר מתנהלת חברה עברית קיימת ואידילית , נערך בין הדוגלים בסדר עולם דתי בעולם היהודי לבין המשכילים ואחריהם חובבי ציון היהודיים . במאבק הזה השתמשו בני "היישוב הישן" באמצעים בריוניים כגון חרמות , נידויים , הסתה פרועה והסגרה למלכות , בזמן שה"מודרניים" העבריים היו מיעוט חלש יחסית . ואף על פי כן הם שהצליחו . אפשר לראות במבט היסטורי שהיוזמות שלהם , הראשוניות והרעועות , הן שהמשיכו והיו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help