sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:300

ספרות הילדים העברית בעידן המודרניזציה והחילון בשמת אבן–זהר היחסים בין ספרות הילדים העברית לבין תופעות המודרניזציה והחילון באים לידי ביטוי בשלוש שאלות מרכזיות : איך ספרות הילדים עצמה נוצרה כתופעה "מודרנית" ואף המשיכה ועברה תהליכי שינוי "מודרניים" יותר ויותר ; איך ספרות הילדים שיקפה את תהליכי המודרניזציה שעברו חברות יהודיות מסוף המאה ה18– ועד המאה ה ; 20– ואיזה תפקיד מילאה ספרות הילדים העברית בתהליך המודרניזציה שהתרחש בקרב חברות יהודיות באירופה ובארץ–ישראל . מודרניזציה וחילון הם הפרספקטיבה של החוקר המודרני , אך לא בהכרח המונחים המפורשים שנקטו יזמי התרבות בהיסטוריה של הכתיבה לילדים . יזמי הפעילות הזאת , הן בתרבות ההשכלה בגרמניה ולאחר מכן ברוסיה , והן בארץישראל , לא הציגו את פעילותם במונחים "מודרני" ו"חדש , " וסביר להניח שהם ראו זאת כך רק באופן חלקי . הם לא הטיפו ל"מודרניזציה , " כי אם למעשה לזריקת הישן ( תרבות הגולה ) ולאימוץ דגם תרבות חדש , אף על פי שעטפו אותו בדיבור על " החייאת העבר הקדום" או על "החזרת עטרה ליושנה" או על " תחיית" השפה "העתיקה" של "בני ישראל . " במילים אחרות , הם הסוו את השינויים המהותיים שביצעו בתרבות באופן מתוכנן כ"חזרה למסורת העתיקה" והאותנטית . דיבור מפורש על "מודרניזציה" מופיע בחברה העברית רק בעשור השני של המאה ה . 20– במובן הזה הם השתלבו במגמות הכלליות של תקופתם וברטוריקה המקובלת של כל היוזמות בתחום שינוי התרבות שרווחו באירופה . אחת הראיות לכך שמדובר למעשה בפרויקט של מודרניזציה היא שההסוואה לא הוליכה שולל את החוגים האורתודוקסיים כלל , והם העמידו אופוזיציה לוחמת ביותר כנגד כל שינוי במנהגים , בלשון , בחינוך ובסדרי החיים . אבל האיסלאם , וראתה בעצמה "לוונטינית טיפוסית , במובן הזה שאני מעריכה במידה שווה מה שקיבלתי ממוצאי המזרחי ומה שהוא עתה נחלתי בתרבות המערבית . " אחת מתוצאות ההשפעה שהיתה , החל באמצע המאה ה , 19– לקטגוריות מהותניות היתה ראיית יהודי "המזרח" כ"ים תיכוניים" לאו דווקא לפי המסורת הדתית שלהם , אלא לפי דפוסי ההתנהגות ותכונות האופי שנתפסו כאופייניים ל"ים התיכון . " בעוד שהדימוי השלילי מצייר אותם , בין היתר , כלא רציונליים וכרגשנים , הדימוי החיובי מצייר אותם כסובלנים , מתונים , מלאי שמחת חיים , החיים במסגרת משפחתית וקהילתית אינטימית . למעשה , השימוש במושג תרבות ים תיכונית מקובל בישראל רק בחוג קטן של אנשי עט . בשיח הציבורי הוא מופיע , בדרך כלל , כמתייחס לרפרטואר של פריטי נוף , מוזיקה , מזון , דפוסי התנהגות חברתית וכדומה , שהתואר "ים תיכוני" ניתן להם בשל העובדה שהם חלק בלתי נפרד מהריאליה של המרחב הים תיכוני , או בשל הטענה שהם הגילוי המובהק של התכונות האופייניות והטיפוסיות למרחב הזה ולחיים בו . לעומת זאת , חוג רחב יותר של אינטלקטואלים "מזרחיים" מבקש להאדיר את ההיסטוריה של התרבות היהודית–ערבית ומורשתה ולהציגה כבעלת תכונות ואפיונים חיוביים ועדיפים מאלה שהם תוצרי מורשת התרבות האירופית , או התרבות היהודיתהאירופית ה"אשכנזית , " והוא מדבר , לכן , על תרבות יהודיתמזרחית או יהודית–ערבית . לקריאה נוספת : דוד אוחנה , "ז'קלין כהנוב – מבשרת התרבות הים תיכונית בישראל " , עיונים בתקומת ישראל , כרך , 2003 , 13 עמ' . 55-29 צבי אנקורי , יהדות ויוונות נוצרית : מפגש ועימות במרוצת הדורות , אוניברסיטת תל–אביב , . 1984 מיכאל אביטבול ( ואחרים , ( הפזורה היהודית הספרדית אחרי הגירוש , ירושלים , . 1992 שלמה סלע , "סוציוגרפיה של החברה הים–תיכונית , " בתוך יעקב שביט ( עורך , ( אנתולוגיה ים תיכונית , תל–אביב , , 2004 עמ' . 260-246 ירון צור , יהודים בין מוסלמים : על סף העידן המודרני , האוניברסיטה הפתוחה ( בדפוס . ( נסים קלדרון , "נסיעה בים התיכון , " בתוך : פלורליסטים בעל–כורחם : על ריבוי התרבויות של הישראלים , תל–אביב , , 2000 עמ' . 232-217 יואל קרמר , "גויטיין והחברה הים–תיכונית שלו , " זמנים , , 35 / 34 קיץ , 1990 עמ' . 17-6 מינה רוזן , בנתיבי הים התיכון : הפזורה היהודית–ספרדית במאות הטז-יח , אוניברסיטת תל–אביב , . 1993 יעקב שביט , "תל–אביב על הים התיכון – בין עיר חוף לעיר נמל : מבט מתל–אביב של תקופת המנדט על לוונטיניות ועל ים תיכוניות , " בתוך : יהושע בן–אריה ואלחנן ריינר ( עורכים , ( וזאת ליהודה : מחקרים בתולדות ארץ–ישראל ויישובה מוגשים ליהודה בן פורת , ירושלים , , 2003 עמ' . 613-599

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help