sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:298

היהודים במרחב הים תיכוני המוסלמי ( ומעבר לו ) במהלך המאה ה19– ונגזר מהאפיון הכוללני של העולם המוסלמי , מנקודת המבט האירופית , כ"אוריינט , " או כ"לוונט . " המושג הזה ביטא את הטענה כי לחיים היהודיים במסגרת של העולם האיסלאמי ( בלי להביא בחשבון את ההבדלים הרבים שהתקיימו ב"מזרח" האיסלאמי , מצד אחד , ובמסורת ובאורח החיים של היהודים ב"מזרח" הזה , מצד אחר ) היה אופי נחות . הוא ציין את מה שהצטייר כהשפעה הגדולה שהיתה לתרבות הערביתהמוסלמית ה"נחשלת" על החברה היהודית , תרבותה ואורח חייה . במשך הזמן ניטשטשו ההבחנות בין התרבות היהודית המזרחית לתרבות היהודית–הספרדית " ) הספרדים ( " ונעשה בהן שימוש זהה – בדרך כלל בהנגדה לחברה היהודית האשכנזית , או האירופית . לעומת זאת , "חוכמת ישראל , " והיהודים הליברלים בגרמניה במאה ה , 19– פיתחו את מה שההיסטוריון יצחק שורש כינה ' מיתוס העליונות הספרדית' וראו ביהדות ספרד ( ופרובנס ) מודל נכסף ליחסי גומלין חיוביים ומפרים בין המיעוט היהודי לסביבתו , שהולידו 'תור זהב' שבין היתר היו אופייניות לו יהדות רציונלית , פתיחות לעולם האינטלקטואלי והתרבותי שבחוץ , חשיבה פילוסופית ופעילות יצירתית ענפה בתחומים כספרות יפה , פרשנות המקרא , לשון ועוד . הדימוי הזה הוליד רומנים היסטוריים על תולדות יהודי ספרד ובעיקר תחייה של היצירה הפילוסופית והספרותית של יהדות ספרד ( ופרובנס . ( הדיוקן של חברה יהודית ים תיכונית התגלה לגויטיין מתעודות הגניזה הקהירית , אבל המושג של מרחב גיאו–היסטורי ים תיכוני הופיע קודם שחיבורו ראה אור , תחילה בספרות האנתרופו–גיאוגרפית ובספרות המסעות של המאה ה , 19– ואחר כך בספרות ההיסטורית , והתקבל במחקר בעיקר בהשפעת חיבורו המונומנטלי של ההיסטוריון הצרפתי פרנן ברודל : . 1949 , Mediterraneen a Epoque de Philippe II Fernand Bruadel , La Mediterranee et le Monde הספרות הזאת רואה במרחב הים תיכוני ( האיסלאמי והנוצרי כאחד ) חבל עולם בפני עצמו שהוא גם מרחב תרבותי בעל ייחוד ; זהו מרחב שאופייניים לו לא רק מפגשים חברתיים ותרבותיים ויחסי חליפין אינטנסיביים בין כל תושביו , אלא , בהשפעת תנאי הסביבה הטבעית , גם סדרי חיים דומים , ואף מנטליות דומה של " אדם ים תיכוני " . ( homo mediterranicus ) ספרי מסע וספרות יפה יצרו רפרטואר רחב של פריטי נוף ופריטים של תרבות אנושית שנתפסו כאופייניים וכייצוגיים למרחב הים תיכוני ולחברה האנושית החיה בו , שראתה בהם פריטים " ים תיכוניים " מובהקים המבטאים תכונות " ים תיכוניות . " עד מלחמת העולם השנייה תוארו הארצות הקתוליות של דרום אירופה ( ספרד , איטליה ויוון ; Midi : ( ארצות שהיו בעבר ערש התרבות המערבית והפכו ל ' חצר האחורית ' הנחשלת של המערב שמצפון לאלפים . אחריה היו מי שראו ( כגון אלבר קאמי ) בתרבות הים תיכונית – בעיקר בתקופה היוונית – עולם שערכיו הם אנטיתזה לקנאות האידיאולוגית והפוליטית , למטריאליזם , לניכור ולתרבות הכרך ה ' לא אנושית ' של ' המערב . ' בעיני סופר אחר שנולד במגרב , הסופר היהודי אלבר ממי , התמונה הזאת של עולם ים תיכוני סובלני , נינוח , אסתטי היא המצאה של ' גן עדן ים תיכוני , ' שלא היה ולא נברא . בעיניו , ההיסטוריה של הים התיכון ( האיסלאמי ) מלמדת שהיו בו קנאות דתית , העדר הפרדה בין התחום החילוני לדתי , נחשלות וכדומה . הקונסטרוקט הזה של "ים תיכוניות" ( כדוגמת הקונסטרוקט " מזרח ( " נוצר על ידי מי שהתבוננו במרחב הים תיכוני " מבחוץ , " אבל אומץ במהלך המאה ה20– בידי חוגים קטנים של אינטלקטואלים ואנשי ספרות בני חברות ים תיכוניות , שברוב המקרים השתייכו לאחד מן המיעוטים הלא מוסלמיים החיים במרחב הים תיכוני המוסלמי . כך , לדוגמה , הוא הופיע בקרב סופרים ואנשי עט נוצריים בלבנון , שראו בנוצרים המארוניים את צאצאי הפניקים ש'תרבתו' את המרחב הים תיכוני . ראייה זו ביקשה לבסס הן זהות לאומית טריטוריאלית אותוכטונית , נפרדת מהעולם הערבי–האיסלאמי , והן זיקה אל המערב ומורשתו . גם סופרים ואנשי עט במצרים שטיפחו אידיאולוגיה של זהות מצרית טריטוריאלית ייחודית הבליטו את זיקת מצרים למרחב התרבותי של הים התיכון . התפיסה הזאת האחרונה קבעה דבר והיפוכו : א . היא טענה כי ההשפעה של התכונות ה"טבעיות" של המרחב הים תיכוני ( בעיקר התכונות האקלימיות ) על בני האדם שחיו וחיים בו חזקה יותר ונצחית יותר מן ההשפעה ( המפלגת ) של ההיסטוריה ושל הדת . לדוגמה : בים התיכון מנהלים בני האדם חלק גדול מחייהם תחת כיפת השמים , כלומר , "במרחב הפומבי שבחוץ , " ולכן הם חברותיים יותר מבני האדם הגרים בארצות הקרות או הטרופיות . עקב כך נוצרו , לפיה , במרחב הזה תכונות אנושיות משותפות ל"אדם הים תיכוני" ( שיש שאף מצאו בו תכונות פיזיונומיות משותפות . ( במילים אחרות , היא טענה שקיימת "ישות חברתית–תרבותית ים תיכונית" הממזגת את כל המורשות התרבותיות של הים התיכון למהות אחת . ב . היא טענה כי המרחב הים תיכוני אפשר לפסיפס אנושי ותרבותי גדול להתקיים בו בלי שחלק ממנו ינסה לכפות על כל יושביו צביון אחד אחיד . כלומר , המרחב הים תיכוני הוא מציאות היסטורית של פלורליזם תרבותי , הבאה לידי ביטוי ב"רב–תרבותיות" ובסימביוזה גם יחד . במחצית השנייה של המאה ה20– החל המושג תרבות ים תיכונית לשמש בשיח הישראלי לשלוש מטרות :

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help