sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:297

תרבות יהודית ים–תיכונית – סמנטיקה ותדמיות יעקב שביט המושג תרבות יהודית ים תיכונית בא להגדיר את התרבויות של הפזורה / התפוצה היהודית בארצות השייכות למרחב הים תיכוני ( כלומר , השוכנות לחופי הים התיכון ) ומתכוון לכך שהמקום הגיאוגרפי הזה נתן להן צביון משותף . בתקופות ההלניסטית , הרומית והביזאנטית – עד התגבשותה של יהדות אשכנז – חיו רוב היהודים במרחב הים תיכוני , ומהבחינה הזאת היה חלקו הגדול של עם ישראל "עם ים תיכוני , " חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של חבל העולם הזה ותרבותו . ההיסטוריון וחוקר הגניזה שלמה דב גויטיין נתן בספרו המונומנטלי בעל חמשת הכרכים חברה ים תיכונית ( 1985-1967 ) את הכינוי "חברה ים תיכונית" לחברה היהודית שחיה במרחב הים תיכוני במאות ה13-11– לספה"נ ( ימי הביניים ה"בינוניים ( " וראה בה המשך למציאות ההיסטורית שהתקיימה בתקופה ההלניסטית–הרומית . למעשה , הכינוי הזה מתייחס לבני כל הדתות שחיו במרחב הזה , שכן , לפי השקפת גויטיין , הים התיכון – כים "פנימי" ו"ידידותי" ( נוח לתנועה ) – יצר מסגרת משותפת ומאחדת לכל השוכנים לחופיו ; הוא אפשר ניידות , קשר ויחסי חליפין אינטנסיביים מאוד בין כל הארצות השוכנות לחופיו : הן בתוך עולם האיסלאם עצמו והן בינו ובין האימפריה הנוצרית–המזרחית והמערב הנוצרי . למרות החיץ והמחסומים שהציבו הדת והיריבות האתנית והמדינית , התנהלה בחלק העולם הזה תנועה לא פוסקת של אנשים , רעיונות וסחורות אשר יצרה שוק חליפין סואן וכלכלה חופשית בין מוסלמים ונוצרים . בהקשר היהודי התכוון גויטיין לא רק לעובדה שיהודים חיו בכל תחומי המרחב הזה , אלא בעיקר להורות על כך שהם היו חלק אינטגרלי מהמרחב הים תיכוני שבשליטה מוסלמית ( שבדרך כלל לא הוטלו בו הגבלות על יהודים בכל הנוגע למקום המגורים ולתנועה . ( התקיימו בו יחסי גומלין ומגעים חברתיים בין החברה המוסלמית ובין הקהילות של המיעוט היהודי , שהשתלב בכל תחומי הפעילות הכלכלית – מתוך הפרדה והתבדלות , מצד אחד , ומתוך התאמה והסתגלות לדפוסי החברה ולתרבות של הציוויליזציה האיסלאמית , מצד אחר . כמו כן התקיים במרחב הזה קשר הדוק בכל תחומי החיים בין כל חלקי הפזורה היהודית . נוצרו והתגבשו בו מסורת דתית ואורחות חיים משותפים : היהודים חיו במסגרת קהילתית , המבוססת על החוק האישי , ולא על החוק הטריטוריאלי . הדבר הזה הוא שעשה את החברה היהודית במרחב המוסלמי הים תיכוני לחברה ים תיכונית . גויטיין בחר בהגדרה הזאת – ולא בהגדרה חברה יהודית–מוסלמית – גם בהשראת ההשקפה כי לתנאי הטבע , ובעיקר לאקלים ( ובמקרה הזה האקלים הים תיכוני הטיפוסי ) יש השפעה מעצבת על דפוסי ההתנהגות החברתית והתרבותית . הוא כתב כי התרבות הים תיכונית שיקפה את "בהירות השמים הים תיכוניים" ולכן הצטיינה בפתיחות , בשותפות אינטימית ובסובלנות הדדית . זוהי הגדרה בת זמננו . לאחר גירוש היהודים מחצי–האי האיברי ( 1497 , 1492 ) הופיעה מסביב לים התיכון פזורה חדשה – הפזורה היהודית–הספרדית " ) האומה היהודית–ספרדית , ( " שקיומה התאפשר בשל האפשרות של המגורשים להתיישב ברחבי המרחב הים תיכוני המוסלמי . הפזורה הזאת , למרות גיוונה הרב , שמרה על צביון משותף ועל קשרים הדדיים , ראתה בעצמה עליונה על הקהילות היהודיות שבקרבן התיישבה בשל המורשת התרבותית העשירה שהביאה איתה מחצי–האי האיברי , והיתה בעלת השפעה רבה על החברה והתרבות של היהודים שחיו בחברות המוסלמיות השונות באגן הים התיכון . " האומה הספרדית–יהודית" דיברה ג'ודזמו או חכיתיה ( לאדינו היתה שפת הכתיבה , ( שלא השתמרה בכל מקום . המגורשים מספרד ומפורטוגל המשיכו לשמור על המורשת הדתית והתרבותית ה"אנדלוסית , " או ה"ספרדית" שלהם , והקימו קהלים נפרדים . ואולם כמעט בכל המקומות עברו המגורשים תהליכי הסתערבות , ותרבות ספרדית–יהודית השתמרה עד המאה ה20– בעיקר במרכז האימפריה העותמאנית ( איסטנבול , סאלוניקי וכו . ( ' המושג "תרבות מזרחית" ( תרבות יהודי המזרח ) הוחל על ב , "Mektoub "– למשל , הוא מדווח על מצב שיסודותיו הינם פחד ודיכוי . ביצירתו של מרסל בנאבו e familiale Jacob , Menahem ,, י pop י Mimoun , une ( יעקב , מנחם , מימון , אפופיאה משפחתית , ( עולה המודעות למצב דו–משמעי , והיא שמניעה אותו לכתוב את הדברים הבאים : "ושמא ראוי יותר שאדגיש את התערובת העמומה של פחדים , מועקות ומחשבותתעתועים , שבמשך חלק גדול מילדותי הרכה היו בלתי–נפרדים מהגייתה של אותה מילה כה פשוטה : הערבים . " גם ברומנים של רולאן דוקאן , החל מBerechit– ( בראשית , ( כוחו של הקשר וסמיכות–המקום בין יהודים לבין ערבים נוכחים תמיד והם בנויים סביב התיאורים הלשוניים וסביב קיומו של זיכרון משותף .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help