sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:296

השכילה להכיר במורשת התרבותית שלהם והכאיבה להם בכך שהרסה את חלומותיהם . גם כאן , בישראל , מסתמנת מפה . לא עוד מפת פרבריה של פריז אלא זו של עיירות הפיתוח : דימונה , ירוחם , שדרות . הרומן של עמי בוגנים , , Le cri de l'arbre שזכה להערכה גדולה יותר בקרב הקהל הצרפתי מאשר בישראל , מתאר במרירות ובשפה רהוטה את מנת גורלה של קבוצה שלמה של עולים ממרוקו , שגורלם שזור לבלי התר במעברה שאליה נקלעו . את היצירות האלו מאפיינת המלאכה הלשונית , שהטיבה לשבץ בשפה הצרפתית את הדיה של שפה אחרת ( עברית , לאדינו , ערבית , ( לשזור בה מקצבים , הטעמות , הדגשים , צורות היגוי וביטויים אידיומטיים , שאבד עליהם כלח או כאלה שהיו ציוריים מאוד , שאפיינו את הצרפתית כפי שדוברה שם . זה מה שמציעים לנו , בסגנון של כתיבה–משחק , קטיה רובינשטיין בספרה e י moire illettr י M ( זיכרון בור , ( ומרקו קוסקאס ב , Bounel Balance– סיפוריהם של אדמון אלמלח או רולאן דוקאן , מיליםשהן–זיכרון , המפיקות מבין הדפים קולות מהילדות . אוטוביוגרפיה והיסטוריה בעידן הדקולוניזציות והשגת העצמאות , הספרות אינה יכולה אלא לשאת את העדות להתנגשות האלימה בין מנות הגורל הפרטיות ומנות הגורל הקבוצתיות לבין ההיסטוריה . במובן זה עושה הסופר מלאכת היסטוריון , כי שום היסטוריה רשמית אינה מקבלת על עצמה לספר את דברי ימיהם של אותם מיעוטים הנלכדים בצומת ההיסטוריה של האחרים , זו של הקולוניזציה ואחר כך של רכישות העצמאות . אלה מיעוטים הנידונים לשאת את נחת זרועה של ההיסטוריה בלי להותיר עקבות בגרסאות הרשמיות של דברי הימים , כפי שעשה אלבר ממי ( ר' מדור ההגות היהודית המודרנית . ( גם אם הכתיבה האוטוביוגרפית היא אכן אחד המאפיינים הבולטים ביותר של טקסטים אלה , הרי יש לציין כי האוטוביוגרפיה במקרים אלה משנה את מעמדה . מרגע שדרך סיפור חייו של פרט אחד , דרך סיפור נדודיה ותלאותיה של משפחה אחת ויחידה , יכולה להיווצר אמירה על גורלה של קבוצה שלמה , מיתוסף לביוגרפיה ממד היסטורי ותבניתי . וזה אכן אחד ממאפייניהן של ספרויות המיעוטים למיניהן , ratures mineures י " ) Litt ספרויות מינוריות , ( " כפי שמגדירים אותן דלז וגואטארי : אם הן בעיקרן פוליטיות , הרי שלכל אמירה פרטית נלוות תהודות קבוצתיות . מלחמת אלג'יריה והמהפכה המצרית או העיראקית הוציאו לגלות קהילות שורשיות , משפחות מרובות ילדים , עמוסות מזוודות ואי–אלו תצלומים . ילדי אותן משפחות הם שנפל בחלקם לספר את ההיסטוריה הזו , את הסיפור הזה , לכתוב אותו , להנחיל אותו . זה כנראה הטעם לכך שמנעים קטן ועד פולה ז'אק , עמי בוגנים , פול דארמון , אלבר בנשושן וז'אן–לוק אלוש – לב הרומן , הקטע שממנו הכול נובע ואליו הכול זורם , הוא אכן סצנת היציאה לדרך , העזיבה . ובין דפי הספרים של יוצרים אלה , חוזרים ונשנים המראות האחרונים של ערי מולדת כה רבות . הם מתוארים בנימה טראגית או , לעתים קרובות יותר , היתולית . יש גם תיאורים רבים של הגעות למקומות החדשים , עם מזוודות שפקעו ומזרנים שאינם קשורים היטב , או עם כבודה הדורה יותר . למשל , למרסיי , או לפרבר של פריז תחת רקיע אפור , או לישראל , לחיפה , בשמש הקופחת . צחוק ונוסטלגיה לצדם של סיפור היציאה לגלות והרפתקאות הביש שאפיינו את ההשתקעות במקום החדש , מסתמנת ההנאה המתוקה–מרה שבשיבה–לאחור , כפי שהיא מגולמת בסיפור על העולם שהיה לפני הגלות , העולם האבוד , שעודנו קרוב כל כך . זכר הדוקיום בין יהודים לבין ערבים הוא , לעתים , דו–משמעי או טעון מרירות , אך הספרות מביאה עדות על הקשר הזה שהיא , על פי רוב , בעלת קונוטציות חיוביות . יש לה נימה נוסטלגית כלפי מה שהיו אותן מאות שנים של דו–קיום , שלא פעם הועצם ושופר על ידי הזיכרון . זהו ניסיון הססני יותר לשרטט את הכוח ואת הדו–משמעות של היחס עם האחר , שהוא גם הקרוב ביותר והנבדל ביותר – השכן הערבי או הילדונת הראשונה שהציתה את האהבה , אך המתרסים שחצצו בין שתי הקהילות הפכו אותה אסורה . בסיפוריו של ז'יל זנו , למשל , אין ולו שייר של נוסטלגיה . ז'אן-לוק אלוש – הכול נובע מסצנת היציאה לדרך , העקירה והבריחה מאלג'יריה שהוציאה לגלות קהילות שורשיות ומשפחות מרובות ילדים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help