sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:295

סופרים יהודים–ספרדים כותבי צרפתית : גלות ועקירה אני דיין–רוזנמן מבחינתו של דור שלם של סופרים , שהחלו לפרסם בצרפת בשלהי שנות ה70– של המאה ה , 20– אקט הכתיבה יונק מעבר קרוב מאוד , שעקבותיו עדיין ניכרים , המגבש את תהליך הכתיבה סביב אקט הזיכרון – זיכרון הקשור קשר הדוק לגלות ולעקירתן מן השורש של קהילות שלמות , שבמשך מאות שנים חיו בצפון אפריקה , מצרים ועיראק . נקודת המוצא של רבות מן היצירות הללו היא הטראומה של היציאה לגלות , או אירוע משפחתי שיש בו כדי להעלות את זכר האובדן ולהחריפו . הסופרת פול דארמון , למשל , ביושבה למראשות אביה המאושפז מעלה את זכר נעוריה בקזבלנקה בספרה Baisse les Yeux Sarah ! ( השפילי את עיניך , שרה . (! ספרה של נינה מואטי , re ט Mon Enfant , ma M ( ילדי , אימי ) משלב את מות אמה עם העקירה מאדמת המולדת ועם סוף הילדות . לצד אימו הגוססת כותב הפילוסוף ז'אק דרידה דפים על ילדותו באלג'יריה בספרו . Circonfession " האבות המכוננים" בכתביו Le Livre des Questions ( ספר השאלות du Dialogue Le Livre , ( ( ספר הדו–שיח ) ו sert aux Livres– י Du D ( מהמדבר אל הספרים , ( מצטיירת יצירתו הענקית של אדמון ז'אבס כהרהור של יחיד על המדבר , על הספר , על ההיגד ועל הכתיבה . אבל מה שאפשר לכנות "ספרות הגלות" מתפתחת בצרפת בצל כנפיהן של שלוש יצירות–ענק , זו של אלבר קאמי , זו של אלבר כהן וזו של אלבר ממי . ממורשתו של קאמי נטלה ספרות זו את הממד הגשמי של הקשר עם אדמת המולדת , את סחרחרת הריחות והצבעים , את נוכחות הים שבמימיו נעים גופים מאושרים , את ניחוחות האפסנתין והיסמין , שמטיפאסה ועד תוניס , או עד קזבלנקה . כל אלה טווים יחדיו זיכרון של בשר ודם . ממורשתו של אלבר ממי , אפשר לזהות ב"ספרות הגלות" את הגיבורים הנקרעים בין תרבויות , בין שפות . גיבורים המשוסעים בין מזרח למערב ומתמודדים עם פרפוריהן האחרונים של החברות הקולוניאליות שנידונו להיעלם . למשל , דמותו של אלכסנדר מרדכי בנאילוש , שבנציב המלח ( La Statue de Sel ) מגלם את מהלך ההשתחררות הכאוב של הפרט מקבוצת המוצא שלו . דומה שהדבר תקף עוד יותר בקרב דור שלם של סופרות : שושנה בוקובזה , אני גולדמן , פול דארמון , פולה ז'אק , קולט פלוס , וגם , בצורה אחרת , ביצירתה של אלן סיקסו . אפשר לראות בסופרות אלו את בנותיו הרוחניות של אלבר ממי . עוד מאפיינים המתגלים ביצירות הללו הם הראייה המפוכחת והבלתי–מתפשרת המאפיינת את הנפשות הפועלות , וכן יכולת האירוניה והלגלוג העצמי שמקהים את העצבות רוויית הגעגועים . מאלבר כהן ירשו הכותבים הללו את התנופה ואת חוסר חוש המידה של עלילות–גבורה מוקיוניות , שגיבוריהן , צאצאיהם הראויים של בני החיל – Les Valeureux ) רביעיית גיבוריו היהודים הקבועים של אלבר כהן , ( מתווים לעצמם ברחבי העולם נתיבי גלות שמסלוליהם על פי רוב מועידים אותם לכישלון ולאובדן אשליות . ואולם , כמו אוכלמסמרים ( Mangeclous ) או שאלתיאל , שניים מבני החיל , הם מוצאים את גאולתם , את הנאתם ואת עילת קיומם בקשר מאגי ובלתינדלה עם הלהג , ובהומור ללא–חת . התחנה הראשונה שפוגשים המהגרים בצרפת מתומצתת לעתים באי–אלו תמונות : משרד של בית ממשל מחוזי , שבו נאלצים אלה שמקרוב באו לעמוד בתור כדי להשיג "ניירות ; " לשכה של עזרה ליהודים , שמגישים בה למהגרים ארוחות חמות . כך מתהווה והולכת מפה של פרברים פריזאיים , על פי רוב אפרוריים וקפואים . למשל של סארסל , ( Sarcelles ) שבה , ביצירה Les Jours Innocents ( הימים התמימים ) מאת ז'אןלוק אלוש , מתפללים המהגרים החדשים לפי נוסח אלג'יריה ומייסדים לעצמם בית–כנסת בתוך מוסך בעקבות מפגש לא מלבב במיוחד עם הדודנים האשכנזים החיים במקום . ב ritage de la Tante Carlotta– י H ( הירושה של דודה קרלוטה ) מאת פולה ז'אק , האחיות לבית סאנצ'ינו דוחסות בדירה קטנה בפרבר וירופלה ( Viroflay ) רהיטים מסוגננים , כבדים וגדולים מדי , זכר להוד עברן בקהיר . התחנה השנייה , ולב האפופיאה , ממוקמת בישראל ומהווה פרק של אלימות ושל אכזבה , המשתוות בעוצמתן לגודל ממדיו של החלום . מעניין לציין שישראל , שבעשורים הללו מילאה מקום מרכזי כל כך בדאגות שטרדו את יהודי צרפת , נזכרת בכתביהם לעתים נדירות בלבד – להוציא את יצירותיהם הביוגרפיות של סופרים יהודים מצפון אפריקה כמו ז'אן–לוק אלוש , ( Les Jours Innocents ) פולה ז'אק , comme la lune Un baiser froid ) נשיקה קרה כמו הלבנה , ( מרקו קוסקאס , ( Destino ) שושנה בוקובזה rusalem ) י J ב י t י , Un קיץ אחד בירושלים , ( קלוד קאיאט riade ) י s de Tib ט , Les cypr ברושי טבריה ) ועמי בוגנים , Le cri de l'arbre ) זעקת העץ . ( סופרים שכולם , להוציא בוגנים , תיארו בשובם לצרפת את מסלולם ואת אכזבתם מהחברה ישראלית , שבאותם ימים לא

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help