sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:292

בברודוויי , Fiddler on the Roof ( כנר על הגג , , ( 1964 המבוסס על סיפורי טוביה של שלום עליכם . עשר שנים לאחר מכן פרסם אירווינג האו את חיבורו המונומנטלי על עברה האמריקני של הקהילה היהודית , החוויה העירונית של המהגרים , ב of Our Fathers World– ( עולם אבותינו , . ( 1976 הרומן המודרניסטי Call It Sleep ( ואולי שינה ) מאת הנרי רות , המגולל את קורותיהם של מהגרים יהודיים בניו יורק , אמנם ראה אור בשנת , 1934 אך רק עם הוצאתו מחדש ב1960– מצא לו קהל קוראים רחב – בקרב צאצאיהם האקדמאים של אותם מהגרים . בחיפוש הזה אחר שורשים סיפקה הסיפורת של יצחק בשביס זינגר " עולם ישן " פולקלורי וססגוני , שהופיע ביידיש כסדרה בהמשכים ביומון היידיש פארווערטס בטרם תורגם לאנגלית : , 1960 , of Lublin Magician ) הקוסם מלובלין In My Father's Court , ( ( בית הדין של אבא , A Crown of Feathers , ( 1966 ( כתר נוצות , . ( 1973 אך משמדובר בהעלאה באוב של העולם הישן , היתה המשימה שניצבה לפני היהודים באמריקה מסובכת לאין ערוך מזו של עמיתיהם האיטלקיים , הפולניים או האיריים . ראשית , לא היתה בנמצא מדינה אחת שניתן לכנותה בית , וגם לא שפת אם אחת . שנית , מאז ומעולם היתה הזהות היהודית יותר ממוצא אתני , שכן היא היתה גם דת . ושלישית , בשואה נשמדו הקהילות שמהן היגרו יהודי אמריקה , ועל כן חלק מן הזיכרון הקולקטיבי שהותווה משנות ה60– ואילך היה מורשת טראגית של אובדן . לבסוף , דומה כי הקמת מדינת ישראל העמידה לפני יהודי אמריקה אפשרות נוספת של מוצא משותף או בית , אך למעשה היה זה עבר של אבות קדמונים ולא עבר משפחתי ; הם היו קשורים לשפה , לאקלים ולנוף באמצעות טקסטים יהודיים עתיקים , ולא באמצעות חוויה היסטורית כלשהי מן העת האחרונה . עבר זמן עד שהחלו יהודי אמריקה להתייחס לשואה כנושא בכתיבתם , שכן , כפי שציינה נורמה רוזן בספרה Evil Touching ( לגעת ברוע , , ( 1990 חוויית החיים הבטוחים והמוגנים באמריקה לא הכינה אותם לזוועות מעין אלו . מרגע שיהודי אמריקה פיתחו מודעות לטראומה הקולקטיבית שהם עצמם לא חוו על בשרם , הפכה זו לנוכחות קבועה ורודפת בחייהם , כמודגם בספרו של פיליפ רות , The Anatomy Lesson ( השיעור באנטומיה , , ( 1985 שבפתיחתו אם יהודייה ילידת אמריקה מעבירה לבנה מסר מערש הדווי – פיסת נייר שהמילה " שואה" משורבטת עליה . את הספרות היהודית האמריקנית על השואה אפשר לחלק לקטגוריות אחדות , על פי הביוגרפיות של הסופרים , החל בעדויותיהם של ניצולים שראו אור באנגלית , למשל Night ( הלילה , ( 1960 מאת אלי ויזל , But My Life All ( הכול מלבד חיי , ( 1957 מאת גרדה וייסמן , ו Fragments of Isabella– ( רסיסי איזבלה , ( 1978 מאת איזבלה לייטנר . ההכרה כי הטראומה של הניצולים הותירה צלקות גם בחיי ילדיהם הניבה , בקרב סופרי הדור השני , יצירות סיפורת העוסקות בחייהן המיוסרים של משפחות הניצולים בארצות הברית , כגון Elijah Visible ( אליהו הנגלה , ( 1996 ו Second Hand Smoke– ( עשן מיד–שנייה ) מאת ת'יין רוזנבאום וAfter– ( לאחר ) מאת מלווין בוקיט , וגם אוטוביוגרפיות כ– Maus ( עכבר , ( סיפורו הפרובוקטיבי של ארט ספיגלמן על חוויותיו הקשות של אביו בעת המלחמה , העושה שימוש בקומיקס , סימן ההיכר הכה אמריקני , והיהודים מוצגים בו כעכברים והנאצים כחתולים . פרסומם של עדויות רבות ותיאורים היסטוריים על אודות השואה פתחו את האפשרות לפני סופרים יהודיים אמריקניים שמשפחותיהם לא חוו את המלחמה באופן ישיר , לטפל בנושא הניצולים . עם הדוגמאות הידועות יותר אפשר למנות את The Assistant ( העוזר , ( 1957 מאת ברנרד מלמוד , The Pawnbroker ( המשכונאי , ( 1961 מאת אדוארד וולנט , Planet Mr . Sammler's ( כוכבו של מר סאמלר , ( 1970 מאת סול בלו , ו Cannibal Galaxy– ( גלקסיית הקניבלים , ( 1983 וThe– פיליפ רות – מרגע שיהודי אמריקה פיתחו מודעות לטראומת השואה שהם עצמם לא חוו על בשרם , נעשתה זו לנוכחות קבועה ורודפת בחייהם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help