sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:291

מאוימים עם בואם של פליטי שואה דתיים , והם מנסים לסלקם כדי להגן על ההישגים החברתיים והכלכליים שנפלו בחלקם . במסגרת אותה סוגה של רומנים , העוסקים באופני ההתמודדות של מעמד חברתי עם זהותו האתנית , מדגים בלו ב Day Seize the– ( תפוס את היום , ( 1956 כי היהודים אינם חסינים בפני ירידה בסולם החברתי ; הבן , דור שלישי ליהדות אמריקה , מאכזב את אביו , הרופא המצליח , בהיכשלו בשלוש זירות מרכזיות של ההצלחה האמריקנית : כסוכן נוסע , כשחקן בהוליווד וכמשקיע בבורסה . בלו , שהוא עצמו בן למהגרים יהודיים מרוסיה , שאב מטיפוסים יהודיים , וגם מאמריקניים , כשעיצב את הדמויות ברומנים שלו . בתפוס את היום , שנכתב זמן קצר לאחר שתרגם לאנגלית את " גימפל תם " של בשביס זינגר , הגיבור הראשי , וילהלם אדלר , ממיר את שמו לת-מי , צירוף של שלומיאל או " תם " בספרות היהודית ות-ם , שהוא תמצית האמריקניות ( ר ' תום סוייר , תומס ג ' פרסון והדוד תום . ( ת-ם של בלו אינו יכול להצליח בעולם החומרי משום שהוא מתחיל לתהות על דבר ערכו של החלום האמריקני החומרי , והשאלות הקיומיות האלה מולידות טיפוס חדש בספרות היהודית האמריקנית : האדם התלוי על בלימה והאינטלקטואל המנוכר . בד בבד עם הסאטירות החברתיות שהציגו לראווה יהודים אמידים המחקים את התרבות הוואס 4 ית ( תרבותם של האנגלוסקסים הפרוטסטנטים הלבנים , ( הופיעה גרסה נוספת של מצליחנות בספרות היהודית , ההשתלבות ( האירונית ) האינטלקטואלית והרוחנית של היהודי בעולם שהניכור נחשב בו לאות כבוד . המשוררת מיוריאל רוקייזר כתבה ב , 1944– " להיות יהודי במאה העשרים משמעו לקבל מתנה , " ואייזק רוזנפלד טען , כבר לקראת סוף המלחמה , כי "הניכור מהחברה עשוי לשמש כרטיס כניסה אליה . " היות שהיהודי שלאחר השואה נתפס , בתרבות המערבית , כקורבן של האכזריות האנושית , וגם כמופת של האינטלקטואל המנוכר , מצא לו הסופר היהודי באמריקה קהל קוראים קשוב לרעיונותיו בתקופת הפוריות המסחררת בכתיבה היהודית האמריקנית , במהלך שנות ה60– וה . 70– "מתנת הניכור" תפסה מקום מרכזי בכתיבה האמריקנית , ובמגוון גדול של קולות . חוץ משלושת המספרים הידועים ביותר , בלו , רות וברנרד מלמוד , נעשו בן לילה עוד שני ספרים שכתבו יהודים לקלאסיקות של ניכור : Catch-22 ( מלכוד ( 22 מאת ג'וזף הלר , פארסה על לוחמה מודרנית ועל ביורוקרטיה , ו Catcher in the Rye– ( התפסן בשדה השיפון ) מאת ג'יי די סלינג'ר , שבו נער מתבגר מוקיע את הצביעות וההתחסדות . ואולם שיוכן של היצירות האלה , פרי עטם של סופרים שזהותם היהודית קלושה , לספרות היהודית האמריקנית מעלה שאלה בדבר הקריטריון שעל פיו קטגוריה ספרותית כזו נקבעת , ובדבר הנקודה שבה חוויית הניכור המיוחדת , שחוו היהודים כקולקטיב במאה ה20– וכפרטים באמריקה , מיטשטשת לכדי ניכור כמושג אוניברסלי בתרבות שלאחר מלחמת העולם השנייה . המשורר היהודי האמריקני ג'ון הולנדר עתיד היה לטעון את הטענה הכוללנית ביותר – שאם עניינה של השירה כולה הוא , ביסודו של דבר , הניכור מן השפה עצמה , כי אז כל המשוררים הם יהודים . מנגד תענה לו סינתיה אוזיק , מינימליסטית השמה את הדגש בסג 3 ליות : הכתיבה היהודית תצלח רק אם תצמח מתוך ייחודיותה של התרבות היהודית , ולא מתוך עמדה אוניברסלית . עד שנות ה60– וה , 70– השילוב של השמדת יהדות אירופה בשואה ושל ההיסט הדרמתי שהתחולל בתרבות האמריקנית ממודל כור ההיתוך למודל הפלורליזם התרבותי המבוסס על חיפוש " שורשים , " אילץ יהודים אמריקניים לבנות לעצמם עבר בר שימוש ולהנציחו . את רובם הביא הדבר להתבונן במבט נוסטלגי על חיי סביהם וסבתותיהם במזרח אירופה , מבט שמצא את ביטויו , בתרבות הפופולרית , במחזמר שהיה ללהיט זוכה פרס נובל בספרות , סול בלו – השאלות הקיומיות מולידות טיפוס חדש במסורת היהודית האמריקנית : האדם התלוי על בלימה והאינטלקטואל המנוכר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help