sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:288

קפקא , חיפש אף הוא במסורות התיאולוגיות של היהדות מקורות של מחשבה פואטית ופרשנות פילוסופית לשאלת המודרנה . חיבוריו המרכזיים של בנימין הוקדשו לספרות הרומנטיקה הגרמנית , לשאלת מחזה–התוגה של תקופת הבארוק , לשירת שארל בודלר ולמחקר תרבותי של מפעל הפסאז'ים בפריז . לצדם העמיד עבודות קטנות יותר , ובהן מסות על שאלת מוצא השפה , התרגום והסיפורת , רשימות על התיאטרון האפי ועל מחזותיו של ברטולד ברכט , וכן דיוקנות ספרותיים , מאמרי ביקורת רבים על ספרות רפובליקת ויימאר , טקסטים אוטוביוגרפיים ותסכיתי רדיו לילדים . בניגוד למורשת הנאורות , בולטת ביצירתו של בנימין המגמה לייסד מיתוס חדש של העידן המודרני . עבודותיו שבות , לפיכך , לחשוף את התשתית המיתולוגית של התרבות ולגלות את המשקעים העמוקים של המחשבה הדתית בסטרוקטורות החילוניות לכאורה של המודרנה . כארכיאולוג של התרבות המודרנית התמסר בנימין למחקר אסתטי של החורבן . יותר מכול שבו את לבו צורות אסתטיות שבורות , פרגמנטים וציטוטים , הניכרים , לדוגמה , בשירה האלגורית של דרמת הבארוק הגרמנית , באומנות המונטאז' של "חוג דאדא , " בפואטיקת המחוות של קפקא או בעלילות הקטועות בתיאטרון של ברכט . אסתטיקה של שברים והריסות היתה , לדידו של בנימין , הצורה האותנטית של המודרניזם , המוכרח לספר על שקיעת האדם ועל שברי זהותו . בהקשר הזה מיקם בנימין גם את פרשנותו לשאלת המסורת היהודית . כהשקפת עולם איבדה , לדעתו , היהדות את לכידותה ואת יכולתה כמסורת , אך עדיין בכוחה להוריש קטגוריות אתיות , כגון ההשגחה או תשומת הלב , הגלומות במחזורי התפילה , או צורות אסתטיות נדירות המתגלות באגדות התלמוד ובספרות הקבלה . חורבן עולם התרבות היהודי–הגרמני יצירתו של בנימין ואורח חייו , כאקדמאי שנדחה , כמבקר שהקדים את זמנו , כסופר גולה , ששם קץ לחייו במעבר גבול בספרד בעת מנוסה מפני הגסטאפו , היו זה מכבר לאלגוריה תרבותית – סמל לחורבן עולם התרבות היהודי–הגרמני וסימן לשבר בזהותה של האינטליגנציה האירופית . גורל דומה מגלם גם הסופר , המסאי והמתרגם יליד וינה סטפן צווייג . יצירותיו הספרותיות , ובעיקר הנובלות הרבות פרי עטו , כבר מבשרות את ההכרה הפסימית שאותה יטביע לבסוף באוטוביוגרפיה עולם האתמול בדבר שקיעתה של הציוויליזציה האירופית . רבות מן הנובלות של צווייג מוקדשות לסוגיות פסיכולוגיות , לחשיפת תשוקות ארוטיות מודחקות וליצרי מוות המתגוררים בגופה של החברה הבורגנית . סיפוריו הקצרים מתנהלים לעתים קרובות בפריפריות של הטריטוריות האזרחיות , במלונות , בבתי מרפא ואולמות הימורים , בהפלגות ונסיעות , ושם מצייר המספר דיוקנות מיוסרים של החברה המודרנית . הפרוזה של צווייג מתעדת היטב את סימני הדקאדנס של התרבות הבורגנית באירופה : בסיפורים " ריצת אמוק , " " סוד לוהט " ו " עשרים וארבע שעות בחיי אישה " הוא שב לספר על נטיית ההתאבדות של גברים שלא מצאו את מקומם במעונות החברה האזרחית ועל נשים הנושאות זיכרונות ללא קץ על אהבות שהוחמצו . היצירות האלה ואחרות מתארות אריסטוקרטיה החוגגת את שעתה האחרונה , בורגנות החיה בניוון וכפייה מוסרית והמון המופיע כמאסה מאיימת על בימת ההיסטוריה . בתוך גלריה זו שיבץ צווייג גם דמויות של יהודים , המשוטטים בסיפורים " סוד לוהט " ו " לב גווע " כאישים נטולי מסורת בחללים מנוכרים של בתי מרפא . כמה מעבודותיו של צווייג , כגון הדרמה ירמיהו , עוסקות במפורש בעיזבון האתי של היהדות , שבו קיווה צווייג למצוא מקור נוסף להנמקתה של השקפת עולם הומניסטית וראייה פוליטית פציפיסטית . מכאן שיצירתו של צווייג עשויה להעיד על הטענה כי בספרות ואלטר בנימין – יצירתו כסופר גולה ששם קץ לחייו במעבר גבול בספרד בעת מנוסה מפני הגסטאפו היתה מכבר לאלגוריה תרבותית , סמל לחורבן עולם התרבות היהודי-גרמני

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help