sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:287

ספרותיות , היו בעלי השפעה גדולה על חוגי המודרניזם . ורפל , שנמנה עם בני שיחו של פרויד , אמנם הטמין ביצירותיו דימויים פסיכואנליטיים , אך לעתים קרובות הוא נתן להם פרשנויות עצמאיות או גוון אירוני . במחזה פאולוס בין היהודים משנת , 1925 שנכתב בין השאר בהשראת רשמיו של ביקור שעשה בארץ–ישראל , מסתמן המפנה הדתי ביצירתו של ורפל . המחזה משרטט את דרכו של מייסד הנצרות היוצא מעולמה של היהדות אל העולם הרחב , כאילו היתה בתנועה הזאת – מירושלים לרומא – אלגוריה לייעוד התרבותי של הספרות היהודיתהגרמנית , כנושאת בשורה חדשה , אסתטית ואתית , ממקורות היהדות . לצד פאולוס המגלם את הזהות האקספרסיוניסטית של האדם החדש מופיעות במחזה דמויות שונות המגלמות את העולם היהודי הישן שלפני החורבן : רבנים קשי עורף , קנאים ומתבוללים . פאולוס של ורפל הוא אפוא דמות אסתטית " קדושה" הנושאת בשורה בדבר התחדשותה של האמונה המונותיאיסטית על ידי שחרור מן החוק , הסרת עול המצוות וייסוד שיח האהבה . במורכבותה של הדמות הזאת חיפש ורפל גם דרך של הגדרה עצמית יהודית חדשה . גם ביצירותיו המאוחרות , הרומן ירמיהו , המחזה דרך ההבטחה והמסות התיאולוגיות שנאספו בקובץ בין מעלה ומטה , צייר ורפל את נתיב הגאולה של יהדות אירופה , כאילו היתה זו דרך של שיבה נצחית , דרך של התחדשות מטפיזית , המחפשת את זהותה בסיפורי האבות ובנאומי הנביאים . עבודתו האחרונה לתיאטרון , הקומדיה יעקבובסקי והקולונל משנת , 1945 היא , עם זאת , הערה אירונית על גורלו של העם היהודי באירופה , שאותו מגלם במחזה מהגר יהודי מפולין , אמן תחבולות , הניצל ללא הרף מרודפיו ונמלט לבסוף מאירופה . בנסיעה זו של גיבורו האחרון המחיז ורפל את תנועת ההגירה שעמה הסתלקה גם הספרות היהודית–הגרמנית ממולדתה . סימנים למגמה של שנאה "עצמית" בעבודותיו של ורפל , ביצירותיהם של טולר , שטרנהיים וסטפן צווייג , ברשימותיו של המבקר והסאטיריקן קארל קראוס ובכתביו של פרנץ קפקא יש המוצאים סימנים לאותה מגמה של "שנאה עצמית , " אשר פשתה כביכול בחוגי ההגות והספרות היהודית–הגרמנית במאה ה . 20– הנטייה למהלכים של ביקורת עצמית , השימוש הבררני במקורות התיאולוגיים , הזיקה האמביוולנטית ליהדות מזרח אירופה , הטיפול האירוני בשאלת הזהות והיחס המרוחק – אם כי אוהד לפעמים – למפעלי ההגירה וההתיישבות של התנועה הציונית , הם אכן מסימני ההיכר של הגוף הספרותי היהודי–הגרמני . ראיה למורכבות הזאת היא עיזבונותיו של פרנץ קפקא . ברשימות יומן וברבים ממכתביו ביטא קפקא עניין עמוק בעולמותיה של היהדות . דיאלקטיקה של משיכה ודחייה אפיינה את זיקתו לדת היהודית ומוסדותיה וסקרנות וספק היו טבועים במפגשיו עם ספרות הקבלה והתלמוד . זיקה דו–משמעית , תשוקה וריחוק , משלה גם בעמדתו כלפי מהגרים יהודים ממזרח אירופה וייחדה את יחסו ליידיש . לבטי הזהות של קפקא , הסתייגותו מפתרונות אידיאולוגיים וחיבתו לאוטופיות התבטאו גם בהרהוריו על הציונות . הנסיעה לארץ–ישראל היא אחת הפנטזיות שאותן שכתב קפקא במכתבי האהבה שלו , שנותרו רחוקים מכל מימוש . ואולם בעבודותיו הספרותיות נהפכים הנושאים היהודיים לדמויות סמויות , לצורות אוניברסליות נטולות סימני היכר לאומיים : ספרות קפקא מתרגמת את שאלת הזהות של יהדות אירופה לדיון כללי ופתוח בשאלת ההוויה המודרנית . את הניסיון ההיסטורי , ההגותי והלשוני של יהדות אירופה טומן , מכאן , קפקא בספרות מינורית , שבכל רבדיה מלמדת על קרע – על שבר שאי אפשר עוד לאחות אותו בזהותו של הסובייקט . גיבורי הפרוזה של קפקא מושלכים אל חלל וזמן מנוכרים ומשחקים בעלילות אלגוריות , המספרות בלשון עקיפה על חורבן המסורת , על עולם שניטל ממנו ניסיון ההתגלות ועל נסיעות חגיגיות וריקות של מהגרים , סטודנטים ושוטים היורשים אולי את מסעותיהם של תלמידי חכמים . נושאים תיאולוגיים מן המסורת היהודית–נוצרית , כגון שאלת הבשורה , ההתגלות , האשמה ובעיית החוק , מנסח קפקא מחדש כמיתוס מודרניסטי של חיי יומיום . רישומים ספרותיים דומים ניכרים , לדוגמה , בפרגמנטים "הבשורה הקיסרית" ו"לפני שער החוק , " וברומן הנעדר , המספר על הרפתקאות של מהגר המגיע לאמריקה ומחפש לשווא דרך של הצלה מן האשמה הקדומה . האשמה היא גם גורלו של הבן רדוף שררת האבות בסיפור " גזר–דין , " והיא שאינה מניחה ליוסף ק ,. גיבור הרומן המשפט . לעתים נדירות מסמן קפקא לגיבוריו פתחי הצלה , דרכי מילוט ורגעי שחרור . הרגעים האלה מתגלים לפעמים בתיאורי מסעות , או ברישומים של תנועות אקרובטיות הטבועים בסיפורי קרקס שונים פרי עטו . פוטנציאל של שחרור טמון גם בעבודת השפה של קפקא , שאמנם כתב את סיפוריו בגרמנית גבוהה ותקנית , אך נהג להרבות בהם במשפטים טפלים , בהיגדים נוגדי מציאות ולשון משאלה , ולחולל סטיות תחביר קלות , שהן מעין הערות אירוניות על הסדר והמשמעת של השפה . האוונגרד הספרותי של קפקא נוצר אפוא על קווי התפר שבין התנסות ביוגרפית , המגלה גם את לבטיו כיהודי–גרמני , ובין לשון אלגורית , המעתיקה שאלות תיאולוגיות לעולמות ביורוקרטיים , חללים זעיר בורגניים ומרחבים מנוכרים חסרי זהות הפתוחים עדיין לפרשנות . מבקר הספרות ואלטר בנימין , אחד מפרשניו המקוריים של

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help