sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:286

ביריעה גדולה של רמיזות ספרותיות המוקדשות לייצוג המרחבים המודרניים של ההוויה . דבלין , כמו יוזף רות , ארנולד צווייג , פרנץ קפקא וסופרים יהודיים–גרמניים אחרים הקדישו רשימות רבות לתיעוד המפגש עם יהודי מזרח אירופה כאילו היה זה אירוע של גילוי זהותה האותנטית של היהדות . נסיעות אל מזרח אירופה , או פגישות עם מהגרים מגליציה , ביקור בהופעותיהן של להקות תיאטרון יידיש , או קריאה באוספי מעשיות החסידות , הקנו לספרות היהודית–הגרמנית אופק נוסף , דו–משמעי , של מחשבת זהות . בהווייתם של יהודי מזרח אירופה ראו הסופרים את השפעתן של מסורות תיאולוגיות , פדגוגיות ולשוניות , שנשכחו זה מכבר במערב . בעולם הזה , שעמד כביכול מחוץ לתהליך המודרניזציה ולא הוכרע עדיין בידי מגמת ההידמות התרבותית , קיוו הסופרים לגלות את דיוקנה הראשוני , המקורי , של יהדות אירופה ולשאוב ממנו השראה לחידוש זהותם . האדרת יהדות המזרח השתלבה אמנם במפעלי הביקורת על הבורגנות היהודית–הגרמנית , שהואשמה בשכחה עצמית ובהתנשאות , אבל גם בה – באידיאליזציה הספרותית של יהדות מזרח אירופה – ניכר היה לפעמים יחס מרוחק ומנכס כלפי מסורת קרובה–רחוקה זו . לצד ציטוטים , רמיזות והשאלות מן המקורות התיאולוגיים והסוציולוגיים של היהדות נשזרו בספרות היהודית–הגרמנית גם מוטיבים נוצריים מובהקים . עדויות למפגשים תרבותיים ממין זה , שדרכם חיפשו הסופרים היהודיים–הגרמניים להציג את זהותם הכפולה , מתגלות למשל במחזות של ארנסט טולר , ובעיקר בעבודתו הראשונה לתיאטרון האקספרסיוניסטי – הדרמה השינוי משנת – 1919 שבה מופיע הגיבור בדמות האדם החדש , כמהפכן חברתי ומשיח פוליטי , שבדיוקנו טבוע דימויו של היהודי–הנצחי לצד זה של השליח הנוצרי . גיבורו של טולר הוא צעיר יהודי הנוטש את ביתו ומשפחתו ויוצא כמתנדב לחזית . נוכח זוועות המלחמה הוא לוקה בהלם ושוקע בהזיות . לאחר שהחלים והתפכח מהבלי הלאומיות יוצא הצעיר לנדודים ולמסעות של חיפוש עצמי ומקדיש את עצמו לבסוף למהפכה הגדולה ולגאולת האנושות . המחזה של טולר כתוב כדרמה של "תחנות , " כטקסט בעל מעברים מהירים , תמונות קצרות ומקטעים רבים . זהו טקסט המחקה אפוא את הריתמוס ומושגי הזמן של ההוויה המודרנית ומעתיק את חוויית ההלם של שנות המלחמה ללשון דרמתית קרועה . בכמה מן הסצנות מופיעים נכי המלחמה המייצגים את הגוף החולה של גרמניה לאחר מלחמת העולם הראשונה . במחזה הזה , שבו הטביע טולר גם רשמים אוטוביוגרפיים רבים , ניכרת ההבנה כי ייעודו של היהודי המודרני הוא גילום של בשורה תרבותית וחברתית חדשה , שאינה מסתפקת עוד באידיאל של אמנסיפציה אזרחית ואסימילציה , אלא פורצת מן העולם הבורגני אל חלל אוטופי של חיי קהילה . ההתפכחות מן הפטריוטיזם של ערב מלחמת העולם הראשונה , וההכרה בשבר הגדול שזו חוללה , הובילו את טולר , כמו גם סופרים יהודיים אחרים , לחפש מקלט באידיאולוגיות של השמאל ולהקדיש את יצירתם לתוכניות אסתטיות–פוליטיות בעלות מגמה מהפכנית . תובנה דומה מושלת בכתביו של גוסטב לנדאואר , שהיה מאדריכלי המחשבה הסוציאליסטית בגרמניה , ממתנגדיה המובהקים של המלחמה וממנהיגי מהפכת מינכן בשנת . 1919 במסורת היהודית , ובעיקר בנבואה הישראלית הקדומה , ציפה לנדאואר , כעמיתו טולר , לגלות מקורות של שיח אנרכיסטי , מבואות של דיון ביקורתי על מוסדות המדינה והצדקה נורמטיבית לקיום חברתי סולידרי , שיתרמו למפעלי המהפכה הסוציאליסטית באירופה . בכתביו של לנדאואר ניכר אפוא הניסיון למצוא דרך של חיבור בין אתיקה "יהודית" לפוליטיקה " גרמנית . " עדות אחרת לאותו תחביר של זהות כפולה המאפיין את הקורפוס הספרותי והפילוסופי של יהודי גרמניה מתגלה בחיבוריו רבי ההשפעה של מרטין בובר העוסקים בשאלת הדיאלוג ובפגישה האתית בין "אני" ו"אתה , " ובכתביו של פרנץ רוזנצווייג , שספרו כוכב הגאולה בנוי כתוכנית תיאולוגית יהודית–נוצרית לישועת האנושות מן המרחבים הסתמיים של חיי היומיום . לוח השנה העברי , חגי ישראל , ההתכנסויות בבתי הכנסת ומחזורי התפילה , לצד הסקרמנט הנוצרי ושירת המקהלות בכנסייה , ישמשו , לפי התוכנית הזאת , מראי מקום וזמן לחידוש חייה של קהילה ולגאולתה מן הניכור , השכחה העצמית ושיח האלימות של העת החדשה . יומרה תיאולוגית דומה אופיינית לעבודותיו של פרנץ ורפל . בשיריו המוקדמים , שנאספו בקבצים ידיד עולם , אנו הווים ויום הדין , ניכר חותמה של הליריקה האקספרסיוניסטית , המתגלגלת אל צורות לשוניות אקסטטיות , אל מבע פתטי ותבניות מלנכוליות של שירת אהבה ומופיעה בדמויות אקסצנטריות של משוטטים וזרים . תכונה זהה טבועה בעבודותיו הראשונות לתיאטרון ובנובלות שונות פרי עטו . בכמה מסיפוריו ומחזותיו המוקדמים צייר ורפל את דמות הבן – דמותו של איש צעיר המתקומם על שררת האבות . מרד הבנים הוא נושא מובהק של הספרות המודרניסטית , החוזר לעתים קרובות בספרות היהודית–הגרמנית , כאילו היה בו כדי לגלם את תשוקת השחרור של דור סופרים , שמאסו במסגרות הפטריארכליות של החברה האזרחית . דוגמה מצוינת לעיבודו של הנושא הזה הציע הזנקלוור במחזה הבן . את קולו של הבן אנו שומעים גם במסה האוטוביוגרפית של טולר "נעורים בגרמניה , " ובגוון שונה – במכתב המפורסם של קפקא לאביו . פרשנות מונומנטלית למרד הבנים נתן מייסד הפסיכואנליזה זיגמונד פרויד , שחיבוריו האנליטיים , שבהם ניכרות גם איכויות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help