sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:285

תרבותי מובהק של המודרניזם , השומרת – לפעמים ברבדים סמויים בלבד – על זיקה לעולמות השבורים של המסורת היהודית . ואכן , הספרות היהודית–הגרמנית שבה לשוחח עם מסורות תיאולוגיות ותפיסות מיתולוגיות של היהדות ולחפש בהן מראי מקום להתחדשות תרבותית , מקורות להתנסות פואטית ואופקים של השקפה אתית רדיקלית . מתוך הכרה בעובדת הניכור , התלישות והשבר של הוויית האדם בעולם החדש – ההכרה בדבר עולם שכבר אינו בית לאדם , שעה שטכניקות הייצור והתחבורה השתנו מן היסוד וסביבות העבודה והמגורים התחלפו לבלי הכר , ובעידן שבו המלחמה והפוליטיקה נעשו לתופעות של ההמון – פנו סופרים יהודיים–גרמניים לשחזר מיתוסים של חיי קהילה ולצייר בעזרתם אוטופיות ומחזות מודרניסטיים על גאולת האדם . הפנייה אל העבר , אל מחוזות של דמיון קדום וזהויות ארכאיות , היתה אפוא אחד מסימני ההיכר של האוונגרד היהודי–הגרמני . בנטייה הזאת התבטאה ביקורת על רעיון ה 3 דמה של פילוסופיית הנאורות והתגלם בה הניסיון לייסד תנועה חדשה , הנוטלת את חומריה ממסורות עתיקות וצועדת "קדימה" בדרך אחרת – דרך החזרה , הזיכרון והדיאלוג עם העבר . סימנים מובהקים למגמה הזאת קיימים בשירים פרי עטם של אלזה לאסקר–שילר ואיוון גול , שנאספו בקובץ השירה האקספרסיוניסטית דמדומי האנושות בשנת . 1916 השירים האלה שבים לצטט מתוך מיתוסים מקראיים מוטיבים של שיח אהבה , הקדשות תיאולוגיות ואלגוריות של כמיהה וגעגוע . "הבלדות העבריות" של לאסקר–שילר מספרות מחדש את עלילותיהן של דמויות מקראיות כגון אברהם ויצחק , יעקב ועשו ודוד ויהונתן כאלגוריות מודרניסטיות על ידידות ואבדה וכמשלים על מחזורי אמונה , אהבה ותקווה להתחדשות גמורה של האדם . שיריו של גול מן המחזור "נעמי" נוטלים מוטיבים מתוך ספר התפילה לעיצוב של תמונות אסכט B ל B גי B ת חדשות , תמונות של אחרית הימים , שבה נודדת "רוח ישראל" מן הגטו אל מחוזות מדומיינים של חיי קהילה . השירה האקספרסיוניסטית מצאה בסיפור העברי הקדום , בלשון הקודש ובמחזורי התפילה היהודית מקור פורה לכינון "האדם החדש" כמיתוס אסתטי–פוליטי בדבר התחדשות פיזית ורוחנית של האדם וגאולתו מן הסביבות המנוכרות והמנוונות של ההוויה הבורגנית . מקורות חלופיים של זהות תרבותית את השיבה למקורות היהודיים אפשר למקם כתכונה נוספת של שיחה מודרניסטית , אשר תרה אחר מקורות חלופיים של זהות תרבותית בעידן של שבר ציוויליזטורי . השימוש במקורות בספרות היהודית–הגרמנית היה , על כן , שימוש חלקי ואקלקטי , אשר נענה בדרך כלל לאינטרסים פואטיים , למשחקי זהות , ולעתים קרובות להמחזות אירוניות . ספרות הקברט של לאסקרשילר , וכן מכתביה ורשימותיה הספרותיות הרבות , שעליהן נהגה לחתום בשמות עט בדויים , מלמדים כי גישתה למקורות היהודיים היתה בררנית וביקורתית . הסיפור המקראי היה לה בין השאר מקור לב L יאה של זהויות פמיניסטיות ולציור של מסכות אוריינטליות מגוונות . טיפול אירוני בשאלת הזהות היהודית מאפיין גם את שירת המונטאז' של ואלטר מהרינג , מסופרי "חוג דאדא" בברלין , שטווה בעבודות הקברט שלו ציטוטים מלשון המקרא ומן היידיש . גישה פואטית מרוחקת ועם זאת סקרנית ופורייה כלפי מקורות היהדות ולשונות המהגרים ניכרת גם ברומן הפוטוריסטי ברלין , אלכסנדרפלאץ פרי עטו של אלפרד דבלין , המצרף סגנונות כתיבה שונים , עגת יומיום , מובאות מכתבי הקודש ולשון פואטית , ליצירה של סצנות אורבניות מובהקות ואפיזודות של חיי פשע . המקור היהודי הוא ציטוט נוסף , הנשזר פרנץ קפקא – יחד עם סופרים יהודיים-גרמניים אחרים הקדיש רשימות רבות לתיעוד המפגש עם יהודי מזרח אירופה כאילו היה זה אירוע של גילוי זהותה האותנטי של היהדות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help