sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:284

מגמות בתרבות היהודית במחצית השנייה של המאה ה20– ולבנות לעצמה רצף של התפתחות סגנונית . וכך , גם כאן , ההיסטוריה של המוזיקה המזרחית והשיח סביבה הצמיחו בהדרגה הייררכיה אמנותית בין מי שנתפסו כחדשנים ומקוריים לבין מי שיוחסה להם רדידות וחקיינות . בראשה של ההייררכיה הוצבו שמות כמו להקת צלילי העוד , להקת צלילי הכרם , דקלון , זהר ארגוב , חיים משה , מרגלית צנעני , אביהו מדינה וזהבה בן , שיוחסה להם עשייה מוזיקלית המממשת נוסחת צליל שמכליאה הכלאה מוצלחת מזרחיות עם מערביות לכדי מוזיקה ישראלית ייחודית . הנוסחה הזאת כוללת הגשה קולית היונקת מן המוזיקה הערבית , שימוש בעברית כמו–מקראית בתמלילים , שימוש בכלי נגינה חשמליים ואלקטרוניים בדרך של דימוי של כלי נגינה מסורתיים , מקצבים הממזגים השפעות מיוון ומתימן , ועוד . כחלק מן המאבק הכללי של המזרחיות הישראלית להכרה תרבותית ויוקרה חברתית יוחסה בהדרגה למוזיקאים המייצגים של המוזיקה המזרחית ייצוגיות כלל ישראלית . במהלך שנות ה90– התעמעם במידת מה המתח בין הפופ / רוק הישראלי לבין המוזיקה המזרחית , ולקראת סוף המאה התמסד למעשה רפרטואר נרחב של יצירות מוזיקה פופולרית משתי המסגרות כמסמן של ייחודיות מקומית , כביטוי של ישראליות ילידית , כקאנון של מוזיקה המגדירה ישראליות . מעבר לצורות התרבות הפופולרית , שאליהן ראוי להתייחס כאל אמנויות בנות זמננו , אפשר לאתר דפוסים דומים של התגבשות , התפתחות והתקבלות גם בתחום המשיק של תרבות הצריכה . הייצור והצריכה של מוצרי מזון , אופנה ועיצוב הבית , למשל , עברו אף הם בעשורים האחרונים תהליך של זניחת הדגש שהושם בייחודיות מקומית ואימוץ של סוגי מוצרים , מותגים ועולמות תוכן גלובליים . תחום הפרסום , המקשר בין התחומים האלה לבין הצורות האמנותיות של התרבות הפופולרית , הוא זירה מרכזית המתווכת את השתזרותה של תרבות הצריכה בישראל , את הדימויים המקומיים של יוקרה , בילוי , נהנתנות והישגיות אל תוך מסגרות גלובליות באמצעות הנכחה והתאמה של מותגים בינלאומיים . בכללותה , אפוא , התרבות הפופולרית בישראל היא – כבארצות רבות אחרות – מרחב של פעילות ייצור וצריכה של תכנים ומשמעויות שמשבש את הדימוי המסורתי של ייחודיות תרבותית לאומית , ושוזר את התרבות המקומית , במישור הקיום היומיומי , במסגרות של קוסמופוליטיות תרבותית . ובמילים אחרות , התרבות הפופולרית בישראל היא מרחב פעילות מרכזי , לצד מסגרות אחרות , שבו מתקיימת ההיכרות והפתיחות כלפי תכנים תרבותיים לא מקומיים , ובעקבותיה מתבצעת הפיכתה של הישראליות לעולם תוכן שיש בו הרבה מן המשותף עם עולמות התוכן של חלקי עולם אחרים . המודרניזם בספרות היהודית–הגרמנית גלילי שחר הספרות היהודית–הגרמנית היא אחת הירושות הגדולות של התרבות המודרנית . מאז המאה ה18– ועידן הנאורות , שעה שבה נכנסו אל השדה הספרותי בארצות הדוברות גרמנית , נעשו הסופרים היהודיים לדוברים מובהקים של המודרנה . אחד ממבשריה של המגמה הזאת היה היינריך היינה , שביצירותיו טמונים היו כמה מיסודותיו של אותו עולם ספרותי שבדרך : ההכרה במשברי המסורת היהודית , ביקורת הנאורות , ההרפתקנות האסתטית , תודעת זרות והזהות האירונית . בשדה הספרותי של המודרניזם , בשליש הראשון של המאה ה , 20– אכן היו מעורבים יוצרים רבים ממוצא יהודי . המעורבות הזאת הורגשה באופן ניכר במרחב הדובר גרמנית בארצות מרכז אירופה – בחוגי התרבות בגרמניה , באוסטריה ובצ'כיה . רבים מן הסופרים באו מקהילות שהיו נתונות אז בתהליכי שיא של הידמות ואינטגרציה תרבותית ועמדו בזיקה חלשה למסורת היהודית . השפה והספרות הגרמניות היו גם להם , כמו להיינה ולבני דורו , אתר של אמנסיפציה – מקום של שחרור והגדרה עצמית . אל הגוף הספרותי הזה שייכים היו אנשי "חוגי פראג , " ובהם פרנץ קפקא , מאקס ברוד ופרנץ ורפל , חברי התנועה האקספרסיוניסטית , ובהם קארל שטרנהיים , ואלטר הזנקלוור , ארנסט טולר , אלזה לאסקר–שילר , אלפרד דבלין ופאול קורנפלד , חברי "חוג דאדא , " ואלטר מהרינג ואיוון גול , ולצדם יוצרים מודרניסטים אחרים , כגון יעקב וסרמן , סטפן צווייג , ליאון פויכטוונגר , הוגו פון הופמנסטל , ואלטר בנימין , אלפרד קר וקארל קראוס . הספרות היהודית–הגרמנית היא גוף ספרותי מגוון מאוד , בעל זהויות רבות , סותרות בחלקן . עם זאת אפשר לחזור ולסמן בה כמה תכונות , המעידות על אופייה כמפעל

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help