sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:283

יצירתיות כמו הגשה קולית אינטואיטיבית , העושה שימוש בשפה יומיומית ולא מליצית , הנשענת על דפוסי דיבור ושיחה ולא על פואטיקה גבוהה , שימת דגש ערכי ביצירות שבהן המחבר הוא גם המבצע , וכן חדשנות סגנונית המונעת מכוח התעדכנות במתרחש בפופ / רוק העולמי . כבר מן השנים הראשונות של הפופ / רוק הישראלי , וכן בעשורים הבאים , נוצרה הייררכיה אמנותית בין יוצרים שיוחס להם שימוש בפרקטיקות הללו לשם ביטוי אישי , חדשנות צלילית , ביקורתיות חברתית ועדכנות סגנונית מתמדת , לבין מי שנתפסו כמייצרים באמצעות הפרקטיקות האלו מוזיקה בידורית חולפת . ההיסטוריה של הפופ / רוק הישראלי והשיח סביבו הציבו בהדרגה קבוצה מצטברת של יוצרים – ובה שמות כמו אריק איינשטיין , שלום חנוך , להקת "כוורת , " יהודית רביץ , שלמה ארצי , קורין אלאל , יהודה פוליקר , אהוד בנאי , ריטה , משינה , ברי סחרוף ואביב גפן – כמבטאים מוצלחים של הכלאה בין פופ / רוק לישראליות . ההערכה האמנותית והיוקרה החברתית שחקו בהדרגה את התיוג של הפופ / רוק הישראלי כמוזיקה לא ילידית . במקום זאת הופיעו הכרה , לגיטימציה והערכה כלפי מוזיקאים כגון אלה שהוזכרו כאן כמי שביצירתם הם מבטאים ומייצגים ייחודיות ישראלית חדישה ומעודכנת . במילים אחרות , התרחש מעין "קידוש" של יצירות מוזיקה פופולרית לכדי סימון של לאומיות . המוזיקה המזרחית צמחה והתגבשה אף היא במהלך שנות ה , 70– על בסיס הכלאה בין פרקטיקות והשפעות סגנוניות של פופ / רוק לבין רכיבים שונים מתרבויות מוזיקה לאומיות ויהודיות מסורתיות מארצות מזרח תיכוניות וים תיכוניות ( מצרים , תימן , מרוקו , לבנון , יוון , תורכיה ועוד . ( הערבוב וההכלאה בין מה שנתפס כעממיות מסורתית טרום–מודרנית בהקשר של יוצאי ארצות ערב והאיסלאם לבין צלילים חשמליים , כוכבות והקשר מסחרי התקבלו כהפרה של הניסיון למסגר את הרכיבים התרבותיים של יוצאי הארצות האלה לכדי אתניות כפיפה – המזרחיות הישראלית . זאת , והדימוי העצמי האמנותי–עדכני של הפופ / רוק הישראלי שיצר מתח בין שתי המסגרות המוזיקליות הללו , הובילו תחילה להדרה ולתיוג של המוזיקה המזרחית כעולם תוכן נחות מבחינת ערכו האמנותי ויוקרתו החברתית . ואולם דפוסי הייצור ואפיקי ההפצה החלופיים שהמסגרת המוזיקלית הזאת בנתה לעצמה אפשרו לה להתגוון , להשתכלל להקת " כ וורת " – ביט יו אישי , חדשנות צלילית , ביקורת וית חברתית ועדכנות סגנונית מתמדת , הכלאה מוצלחת ב ןי פופ / רוק לב ןי ישראל וית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help