sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:282

של "ישראליות" ולסימון של אנינות טעם . הייבוא של תרבות פופולרית גלובלית נתפס כאיום על הייחודיות התרבותית הישראלית , שהיתה למעשה בשלב של המצאת עצמה , ויצירות של תרבות פופולרית מקומית היו – להוציא חריגים בולטים – מעין אנטיתזה למחויבות האידיאולוגית–הלאומית של האמנויות העיליות . משנות ה60– ואילך התחולל שינוי במצב הזה . התרבות הפופולרית בישראל התעצמה , התרחבה והשתכללה . השינוי הזה נשא בתחילתו אופי של הפרה , במובן של התרסה כלפי התרבות הלאומית המוקדמת – המגויסת , הרשמית , ההרואית ומלאת הפאתוס . ואולם לקראת סוף המאה זכו חלקים של התרבות הפופולרית בישראל להכרה , לגיטימציה ואף קאנוניזציה לעניין ייצוגה וסימונה של ייחודיות ישראלית . אפשר לאפיין בתמציתיות את מיקומה של התרבות הפופולרית בישראל באמצעות מבט חטוף על שידורי הטלוויזיה בישראל ואופן התקבלותם כמייצגים ייחודיות וכמוכיחים תהליכי גלובליזציה תרבותית . בשלב ראשון היתה התנגדות לכינונם של שידורים כאלה , מתוך חשש להשחתת התרבות המקומית הלאומית . ואכן , שידורי טלוויזיה הונהגו בשלב מאוחר ביחס לארצות אחרות . גם כאשר הונהגו השידורים האלה , הופעל ערוץ יחיד מטעם המדינה , והוא כלל יותר מקורטוב של נימה תעמולתית בתכניו , והיה זהיר מאוד בנוגע לכמויות ולמגוון התוכניות שלא תאמו את מטרותיו האידיאולוגיות . אפילו שידורי צבע הונהגו רק בשלב מאוחר . ואולם לאחר , 1990 עם המעבר לשידור רב–ערוצי בכבלים ובערוצים מסחריים , נעשו התכנים הטלוויזיוניים לגורם בולט ומרכזי בהוויה התרבותית . בין סדרות דרמה שיוחס להן ערך תרבותי גבוה " ) הבורגנים , " למשל ) לבין מופעי בידור , התקבלו התכנים הטלוויזיוניים כמייצגי ייחודיות ישראלית וכמכוננים של דמויות ציבוריות מקומיות מסוג חדש : ידועני טלוויזיה . כמו כן , בין סדרות יבוא מוערכות " ) הבלש המזמר ( " לבין תכנים כמו טלנובלות לאטינו–אמריקניות , שזרו שידורי הטלוויזיה את המציאות התרבותית המקומית אל תוך מסגרות התייחסות של תרבות גלובלית המפרות את הייחודיות המקומית . הדפוס המתקבל מן העיון הקצר הזה בשידורי הטלוויזיה הוא של תהליך שבו התקיימה תחילה התנגדות ממסדית ומדינתית לצורה ולתוכן של התרבות הפופולרית . בעקבותיה הגיע שלב של הנכחה חלקית באמצעות כלים ופיקוח מטעם המדינה , ולבסוף נוכחות של תרבות פופולרית מתועשת ומסחרית המייצרת הייררכיה אמנותית פנימית וקישוריות גלובלית . צורה תרבותית אחת המבטאת בקיומה ובתכניה , ביטוי מובהק , את הנוכחות הציבורית הגוברת של התרבות הפופולרית על פי הדפוס הזה היא המוזיקה הפופולרית . בעשורים המוקדמים של תהליך המצאתה של הישראליות התקיים סוג של מתח בין מה שנתפס כמוזיקה עממית – ולימים כונה "שירי ארץ–ישראל" – לבין מוזיקה פופולרית בידורית . הראשונה נוצרה והתקבלה כביטוי אותנטי של תרבות ילידית מתהווה , והשנייה תויגה כמוזיקה זרה העשויה להשחית את הישראליות הזאת . עקב כך לא קיבלו בברכה הכוחות המובילים בשדה המוזיקה האזנה מוגברת למוצרי מוזיקה פופולרית מיובאת של התקופה ( פרנק סינטרה , מוזיקת ריקודים ג'אזית–לטינית , ( ואימוץ השפעות של מוזיקה כזאת אל העשייה המוזיקלית העברית נדחק לקיום שולי ודחוי מבחינת יוקרתו ( ישראל יצחקי , למשל . ( ואולם התגברות נוכחותה של מוזיקה פופולרית מיובאת ממקורות שונים הובילה בהדרגה אל ניסיונות לאימוץ מבוקר וסלקטיבי , שבו מתקיימת התאמה של ההשפעות אל המטרות האידיאולוגיות הלאומיות . הדפוס הזה קיבל את ביטויו המובהק בלהקות הצבאיות , שהיו , בין אמצע שנות ה50– לאמצע שנות ה , 70– התופעה הבולטת והמשפיעה ביותר במוזיקה הפופולרית בישראל . במיזוג שהתקיים ברפרטואר שלהן בין השפעות פופ גלובלי ( צרפתי תחילה , אנגלו–אמריקני לאחר מכן ) לבין אמירות אידיאולוגיות מובהקות ( האדרת נופי הארץ , שירי הלל ליחידות צבא , שירי כאב על מות חיילים , ( היו הלהקות הצבאיות מקרה מייצג של תרבות פופולרית מגויסת , מטעם המדינה . זו היתה מוזיקה שתבניותיה הן בחלקן אלה של מוזיקה פופולרית , אך תכניה ומטרותיה הן של מוזיקה עממית : לבטא דגם ברור והומוגני יחסית של תרבות ילידיתלאומית . מוזיקה פופולרית משוחררת ממגויסות אידיאולוגית רשמית ומבטאת , במובן הזה , באנליזציה של הלאומיות , התגבשה לכדי נוכחות בולטת ואף דומיננטית משנות ה70– ואילך . התהליך הזה היה קשור לייבוא של מוזיקת הפופ / רוק אל תוך המציאות התרבותית של ישראל ולאימוץ של פרקטיקות הייצור והיצירה שלה בידי מוזיקאים מקומיים . התוצאה היתה צמיחתה של מוזיקה ישראלית , בעברית , שעיקר קיומה כאמנות מוקלטת , המושתתת על צלילים חשמליים ואלקטרוניים , מיישמת במוצריה לקטנ 9 ת סגנונית מגוונת , ומתקיימת בתוך הקשר מסחרי של תעשיית תרבות , על כל התופעות הנלוות ( מצעדי פזמונים , מערכת כוכב 9 ת . ( שתי מסגרות תוכן נפרדות של מוזיקה פופולרית צמחו על הבסיס הזה : פופ / רוק ישראלי ו"מוזיקה מזרחית . " הפופ / רוק הישראלי אשר צמח בשנות ה70– הונע מכוח אידיאולוגיה אמנותית שבמרכזה כפירה מוצהרת במגויסות לעניין הלאומי , ואימוץ של השפעות ודפוסי יצירה מן הפופ / רוק האנגלו–אמריקני של התקופה . הוא יישם פרקטיקות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help