sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:281

תרבות פופולרית מוטי רגב המונח תרבות פופולרית מתייחס למכלול של מוצרים תרבותיים וצורות אמנותיות הנקשרים לתרבות כתעשייה , לעתיר 9 ת בטכנולוגיה ולתפוצה רבת עותקים ( כולל שידור . ( במוקד התרבות הפופולרית מצויות צורותיה האמנותיות : הקולנוע , הטלוויזיה , הצילום המסחרי , המוזיקה הפופולרית וכן סוגות מסוימות של ספרות . תחומים שונים של צרכנות – אופנה , מזון , עיצוב ועוד – משיקים ואף חופפים לתכנים של האמנויות הללו , וזאת בעיקר באמצעות הפרסום , אשר מושתת על צילום מסחרי , קולנוע ומוזיקה פופולרית . הצורות והתכנים של התרבות הפופולרית התפתחו והתגבשו במרוצת המאה ה , 20– מתוך שהם נתפסים כנחותים ביוקרתם התרבותית לעומת האמנויות העיליות המסורתיות וכפחותים באותנטיות ובמקוריות שלהם ביחס לתרבות העממית . הנחיתות והפחיתות של התרבות הפופולרית נבעו מעצם הדבר שהיא מ 9 נעת לרוב בכוח היגיון מסחרי מובהק וגלוי , שדפוסי הייצור שלה עתירים בטכנולוגיה מתוחכמת , ושאת התבניות הסגנוניות שלה מאפיינים לקטנ 9 ת ואימוץ של רכיבים יצירתיים ממקורות מגוונים . סיבה נוספת ליוקרה התרבותית הנמוכה של מוצרי התרבות הפופולרית היא מערכת הכוכב 9 ת , ההופכת את בעלי המקצוע הניצבים בחזית המוצרים התרבותיים ( שחקנים / יות , מגישי / ות טלוויזיה , זמרים / ות וכו ( ' למוקד של מעין פולחני אישיות . האוניברסליות של הטכנולוגיות , ההכלאה הבין–תרבותית שביסוד הלקטנות הסגנונית וכן צמיחתם של " כוכבים " בינלאומיים עשו את התרבות הפופולרית לעולם תוכן קוסמופוליטי , המבטא ביטוי מובהק את הגלובליזציה של התרבות . זאת , יחד עם ההקשר המסחרי , הפכו את התרבות הפופולרית לבלתי לגיטימית לצורכי סימון אותנטיות וייחודיות בהקשר של תרבות לאומית או אנינות טעם . במילים אחרות , אל מול ה " קדושה " והנשגבות המיוחסות ליצירות האמנויות העיליות , ואל מול האותנטיות והשורשיות המיוחסות לתרבות העממית , התלווה לתרבות הפופולרית במרבית שנות המאה ה20– דימוי של צרכנות המונית והעדר מקוריות . לאור זאת יש להבין את עצם נוכחותה ופריחתה של התרבות הפופולרית במאה ה20– כתהליך של הפרת סדר תרבותי , שהתרחש לא אל מול דתות מסורתיות דווקא , אלא אל מול מרחבים ציבוריים מודרניים , שהם עצמם חילוניים , של אורתודוקסיה : הלאומיות ואנינות הטעם . התחזקות נוכחותן של הצורות התרבותיות הפופולריות במרחב הציבורי וברפרטואר הטעמים של מגזרים חברתיים נרחבים , מתוך דחיקתן של האמנויות העיליות ושל התרבות העממית , היתה תהליך של הפרת הייררכיות נוקשות של איכות אמנותית ושל מסגרות קנאיות של ייחודיות תרבותית . לקראת סוף המאה ה , 20– עם ההתגוונות הרבה של התכנים והתחכום הגובר של המבנים הצורניים בתרבות הפופולרית , ולאור זאת גם ההתחזקות של היוקרה התרבותית , ההערכה האמנותית והלגיטימציה החברתית לחלקים ניכרים ממנה , התחולל שינוי מסוים במצב הזה . בתוך צורות תרבותיות כמו הקולנוע והמוזיקה הפופולרית נוצרו קנונים של "יצירות מופת , " והתפתחו מנגנוני ניתוח ושיפוט משוכללים . כמו כן התרחב והעמיק הייחוס של אותנטיות ומקוריות ליצירות בתחומים האלה ובתחומים באחרים , והו נעשו לגיטימיות לצורכי ייצוג דפוסים חדישים של אנינות טעם וסימון הייחודיות התרבותית של זהויות קולקטיביות מסוגים שונים , כולל של אומות . חלקים של התרבות הפופולרית צברו לקראת תחילת המאה ה21– סוג של יוקרה חברתית שהקנתה להם מעין סטטוס של מורכבות וקאנוניות מהסוג שהיה שמור לאמנויות העיליות ולתרבות העממית . הדברים האלה תקפים גם לתרבות הפופולרית בישראל . מראשיתה שאפה התנועה הלאומית של היהודים בארץ לכונן עולם תוכן של ייחודיות תרבותית על פי הדגם הרומנטי של הלאומיות האתנית . בתוך הדגם הזה הושם באופן מסורתי דגש רב בנאמנות לשפת האומה , וכן ניתן מעמד בכורה , ולמעשה בלעדיות , לאמנויות העיליות ולתרבות העממית . יצירותיה של הראשונות אמורות לבטא פסגות של יצירה לאומית מקורית , ותכניה של השנייה אמורים לבטא קשר עמוק אל הטבע של הארץ וקדמוניותה . אכן , המצאתה של "ישראליות" " ) עבריות , " בניסוחים המוקדמים ) כתרבות לאומית ייחודית היתה פרויקט שיוחסה לו חשיבות עליונה . בתהליכי הקידוש של צורות תרבותיות ויצירות אמנות שאמורות לסמן את הישראליות , ניתנה , שנים רבות , עדיפות לספרות , לשירה ולמחזאות ( בהיותן אמנויות עיליות מילוליות , העושות שימוש בעברית , ( וכן לסגנונות ציור ופיסול אשר פורשו כבעלי ייחודיות " ארצישראלית . " כמו כן הושקע מאמץ רב בהרכבה ובניסוח של תרבות עממית שיהיה אפשר לפרש את תכניה כנובעים מתוך נופי הארץ והמחזוריות המקומית של עונות השנה , או כממשיכים של קדמוניות ילידית . במקביל הושתתו מוסדות התרבות בישראל על הדגם המודרני המסורתי של טיפוח אמנויות עיליות כביטוי העיקרי והמובהק למצוינות אמנותית . על רקע זה נדחקו הצורות התרבותיות הפופולריות בעשורים הראשונים לקיום המדינה לעמדה של שוליות בכל הנוגע לייצוג

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help