sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:279

או המשך לשירת הקהל ושליח הציבור בבית הכנסת . בתנועות הנוער השונות התפתחה אז בעיקר בערב שבת מסורת 'ליל שישי , ' שכללה שירה וריקודים בצוותא במשך שעות – ברוח ריקודי ההורה הממושכים של חלוצי העלייה השנייה והשלישית . בניגוד לשיעורי הזמרה ול"קבלות השבת" בבתי הספר , שבהם שרו התלמידים בעיקר "שירי מולדת , " הם שרו ב"תנועה" הרבה "שירי רחוב" פולקלוריים אנונימיים , ומאמצע שנות ה – 40– בעקבות ההזדהות הרבה עם עמידת הגבורה של ברית המועצות במלחמתה בגרמנים – שרו בהתלהבות גם שירים רוסיים בנוסח עברי . כמו כן הושר "האינטרנציונל" הסוציאליסטי , בתרגומו של אברהם שלונסקי , בטקסים של תנועות השמאל כהמנון שלישי , לצד "התקווה" ו"תחזקנה . " בשנת 1936 נשמעו לראשונה שידורים עבריים יומיים בתחנת הרדיו המנדטורית , 'קול ירושלים . ' בשנות ה40– שידרה התחנה בכל שבת בצהריים תוכנית שבועית של חצי שעה של " שירים כבקשתך , " שסייעה להפצת שירים עבריים ישנים וחדשים , ובהם רבים מהפזמונים שכתבו אלתרמן 9 וילנסקי ל"לי–לה–לו , " הקברט החדש ( בסגנון ורשאי ) שקם בתל–אביב עם תום מלחמת העולם השנייה . באותן שנים , על סף הקמת המדינה , קם דור חדש של יוצרים בזמר העברי . הצ'יזבטרון , להקת הבידור המגויסת של הפלמ"ח , שרה והפיצה שירים פולקלוריים ושירי הווי , שאת מילותיהם כתבו בני דור תש"ח , ובראשם חיים חפר וחיים גורי ; אך רוב הלחנים להם נכתבו עדיין בידי מלחינים מוכרים וקשישים יותר ( משה וילנסקי , שמואל פרשקו , דוד זהבי ; ולראשונה התבלט אז גם אלכסנדר 'סשה' ארגוב , שנעשה לאחר מכן למלחין הזמר הבולט ביותר במחצית השנייה של המאה . ( במהלך מלחמת השחרור הוקמו עוד כחצי תריסר להקות בידור צבאיות ( ה"חישטרון" בדרום , להקת הכרמל בצפון , להקת איילון , אלכסנדרוני ועוד . ( ועם קום המדינה הוקמו בצה"ל להקות בידור פיקודיות : להקת הנח"ל ( שנחשבה ליורשת ה"צ'יזבטרון , ( " להקות פיקוד דרום , מרכז וצפון ולימים גם להקות חיל השריון , חיל הים , חיל האוויר ועוד . להקות אלו שרו שירים מההווי הצבאי , ובעיקר שירים שרובם היו יזומים ו"מגויסים" בידי קציני החינוך " ) המפקד צודק תמיד , " "תותחים במקום גרביים , ( " והגיבו גם על המלחמות החדשות והאירועים הביטחוניים השוטפים : מ"מול הר סיני , " "יא משלטי" ו"חמסינים במשלט" בשנות ה50– ועד ל"גבעת–התחמושת" במלחמת ששת הימים . בצד אלה התחזק בשנים הראשונות למדינה גל של שירי רועים ובוקרים , שמילות רובם לקוחות מהתנ"ך , ובעיקר מ"שיר השירים . " עמנואל זמיר כתב והלחין שירים רבים גם בסגנון ה J בקה והחיקוי לצלילי החליל " ) דבקה רפיח : לי יומי ולי לילי ותמולי לי , ( " ואף שילב בכמה משיריו שורות בערבית " ) דבקה החמור . ( " בעקבותיו הלכו מלחינים צעירים אחרים , ששיריהם זכו לעתים לכינוי "שירי הו–הו , " והיו מיד גם למחולות עם ובוצעו בארץ ובחו"ל . ירידתו של דוד בן–גוריון לשדה–בוקר ושירי בוקרים אמריקניים מהקולנוע והרדיו השפיעו גם על חיבור שירים ישראליים ברוח זו " ) ערבה–ערבה , " "לכישלכישה , " "שיירת הרוכבים . ( " בתחילת שנות ה50– הופעלה תחנת רדיו שנייה בארץ , התחנה הצבאית גלי צה"ל , המיועדת בעיקר למאזינים צעירים ולחיילים , ובאמצעות מקלטי הטרנזיסטורים שהגיעו אז ארצה נשמעו כאן יותר שירים אמריקניים ואנגליים במקצבים חדשים , שתחנה זו הרבתה לשדר . הברית בין ישראל לבין צרפת בעקבות מלחמת סיני קירבה את הקהל הישראלי גם ללחנים של שאנסונים צרפתיים רבים , שמקצתם זכו למילים עבריות שעסקו בהווי הישראלי והצבאי . במחצית השנייה של שנות ה50– נפתח בתל–אביב קברט חדש , הפעם בסגנון פריזאי , "מועדון התיאטרון . " בכל ערב הופיעו בו , בצד 'רביעיית המועדון' ( שהוקמה במתכונת רביעיית ' האחים ז'אק , ( ' גם זמרים כאריק לביא , 'הדודאים , ' 'העופרים' ועוד . נעמי שמר נעשתה ל"פזמוראית" הפורייה ביותר מאמצע שנות ה . 50– הדודאים , נחמה הנדל ואריק לביא התרפקו גם על סגנון השירים העבריים מימי העליות הראשונות , והחזירום לאופנה . וכמותם "מצעד המרגנית" בגלי צה"ל , וערבי הנוסטלגיה המחויכים "תל–אביב הקטנה" ו"היה היו זמנים , " בשנת העשור למדינה , וכן סדרת התוכניות 'שרתי לך , ארצי' ששודרה באמצע שנות ה70– בטלוויזיה , שהחלה את שידוריה בשנת השלושים למדינה . בשנת 1960 נפתח ברדיו 'פסטיבל הזמר' השנתי של 'קול ישראל . ' אחריו הופיעו גם 'פסטיבלי הזמר המזרחי' ( לימים : הים תיכוני ) ו'פסטיבל שירי משוררים' בגלי צה"ל ( שעודד הלחנה של שירים מתוך ספרי שירה . משנות ה60– ניכרת השפעה גוברת של סגנון ה"פופ" העולמי . סגנון זה התבטא גם בסגנון החדש של הלהקות הצבאיות , שהחליפו אז את האקורדיון והגיטרה האקוסטית במערכות הגברה , קלידים וגיטרות חשמליות . בלטו עיבודיו של יאיר רוזנבלום " ) שיר לשלום , " "הבן יקיר לי אפרים ( " ואחריו דני סנדרסון , מתי כספי , יוני רכטר ואחרים . הלהקות הצבאיות סיפקו שירים רבים למצעדי הפזמונים ברדיו , ורבים מבוגריהן היו לזמרים ושחקנים מבוקשים . אך הסגנון החדש עורר את התנגדות הרמטכ"ל ( רפאל איתן , ( שהורה בתחילת שנות ה70– לפרק את הלהקות הצבאיות . בכך תם פרק בן חצי יובל , שבו שימשו הלהקות הרבות המקור הפורה והפופולרי ביותר של שירים עבריים חדשים ושל זמרים , שחקנים ובדרנים .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help