sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:278

תריסר מלחינים מקצועיים . הבולטים שבהם היו א"צ אידלסון , יוסף מילט , חנינא קרצ'בסקי ופואה גרינשפון . על המחסור הבולט בשירי ילדים בגנים ובבתי הספר ניסו לענות משוררים כביאליק , טשרניחובסקי ויצחק קצנלסון , ושני גננים עבריים מוורשה : יחיאל הלפרין ( אביו של המשורר יונתן רטוש ) ויצחק אלתרמן ( אביו של נתן אלתרמן . ( גל מאורעות הדמים בתחילת שנות ה20– מצא הד גם בשירי הזמר שהושרו אחרי קרב תל–חי ונפילת טרומפלדור : "בגליל בתל–חי" לאבא חושי ו"מדן ועד באר–שבע" לזאב ז'בוטינסקי . מאז מצאו כל גל 'מאורעות' וכל מלחמה את הדיהם המושרים גם בזמר העברי . הפריצה הגדולה של האמנות הישראלית והזמר העברי החלה בעשור שאחרי תום מלחמת העולם הראשונה . זה אחר זה הגיעו ארצה מוזיקאים כמרדכי גולינקין ( שיסד אופרה בתלאביב הקטנטונת , ( יואל אנגל ( מלחין הדיבוק , ( נחום נרדי ( שבשיתוף אשתו , הזמרת ברכה צפירה , עיבד והלחין בסגנון מזרחי משירי ביאליק , ( מרדכי זעירא , משה ביק , מתתיהו וינרשלם , יואל ולבה , יצחק אדל , עמנואל פוגצ'וב–עמירן ועוד ; משוררים ופזמונאים ( רחל , אברהם שלונסקי , יוסף אוקסנברג , אביגדור המאירי , אלכסנדר פן ועוד . ( אליהם הצטרפו מלחינים ילידי רוסיה שחיו בארץ מנעוריהם : יהודה שרתוק–שרת ( מלחינם הראשון של שירי רחל ) וידידיה גורוכוב–אדמון . רבים מהמלחינים שהגיעו ממזרח אירופה ניסו לשוות ללחניהם אופי מזרחי . כאשר נוסד בשנת 1925 תיאטרון " האוהל , " ביקש המלחין הרוסי שהגיע כדי להלחין את השירים להצגה התנ"כית יעקב ורחל לחיות תחילה שבועות מספר בכפר ערבי ליד שער הגיא , כדי לקלוט שם את "אווירת ימי התנ"ך . " הצייר–המספר נחום גוטמן , שנעוריו עברו עליו בנוה–צדק , כתב בסיפורו "איש המנגינות" על גיבורו הבדיוני , ברוך סגלוביץ–כינורי : "הוא רצה לחבר מנגינה ארצישראלית . לא בכיינית , לא עצובה , לא משרה דיכאון . הוא רצה שהמנגינה שלו לא תזכיר את השירים הערביים או האוקראיניים , וגם שלא תהיה הורה ... הוא רצה שתהיה חזקה , יפה , צנועה , אך מלאת ביטחון . מנגינה שבה יורגש כי מחברה נולד , חי וגם ימות בארץ–ישראל . " בשנים 1928-1927 נוסדו בתל–אביב שני הקברטים הסאטיריים , "הקומקום , " ו"המטאטא , " שבא במקומו . את המילים לשיריהם כתבו אביגדור המאירי ועמנואל הרוסי לפי לחנים זרים . "המטאטא" הציג בשנת 1933 "מחזמר" עברי ראשון ושמו המנון לתוצרת הארץ , שמלחינו היה עולה חדש בן 22 מוורשה , משה וילנסקי . שנה אחר כך נעשה האגרונום נתן אלתרמן בן ה24– לפזמונאי הקבוע של "המטאטא" והוכתר ל"נסיך הפזמון העברי . " במשך 15 השנים הבאות כתב אלתרמן עם וילנסקי , זעירא ועם דניאל סמבורסקי – מלחין שהגיע מגרמניה אחרי עליית היטלר לשלטון – ואחרים לא רק מאות פזמוני קברט , אלא גם שירים "מגויסים , " שנתנו הד לגל ה'מאורעות' החדש של המחצית השנייה של שנות ה " ) 30– שיר העמק , " "זמר הפלוגות" ועוד . ( ועם פרוץ מלחמת העולם השנייה כתבו יעקב אורלנד , מרדכי זעירא וצבי בן–יוסף למתנדבים הארצישראליים הרבים שהתנדבו לצבא הבריטי וללהקות הבידור שלהם שירים כ"צבא צבא , " "הגדודנים , " " הודיה , " "הורה נהלל" ועוד . בשנות ה30– וה40– ניסו כמה מלחינים חילוניים , חברי קיבוצים , למצוא נוסח "קיבוצי" אלטרנטיבי בעיקר לחגים הקשורים בחקלאות . בראשם היו מתתיהו שלם – רועה צאן מבית–אלפא ואחר כך מרמת–יוחנן – ויהודה שרת מיגור . שניהם עיצבו בקיבוציהם טקסים 'תנ"כיים' שזורי שירים לחג הפסח , לחג השבועות ועוד , ואלה היו מל 9 וים גם במחולות עם , שהובילו לכינוסי מחולות העם בקיבוץ דליה ובמקומות אחרים ולפופולריות הרבה של המחולות האלה . במועדוני תרבות לפועלים ( כבית–ברנר בתל–אביב ) ניהלו באותה תקופה המלחינים זעירא וסמבורסקי ערבי שירה בציבור , והקהל נעזר בשירונים . היו שראו בהתכנסויות אלו מעין תחליף ברכה צפירה – ממבשרות הפריצה הגדולה של הזמר העברי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help