sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:276

זרותם של הגיבורים מתבטאת גם במרחב שבו הם חיים : הסרט כולו מתרחש בתוך בית פרטי , ומרחב אחר כמעט אינו מופיע בו . יחד עם זאת אין הבית הפרטי מצליח לגונן על הגיבורים ולהעניק להם ביטחון . הדירה שלהם נראית מנותקת מסביבתה , סגורה בתוך עצמה , חונקת את הגיבורים בתוכה . בפעמים המעטות שהבעל יוצא אל הרחוב , האישה סוגרת את הדלת בשלושה מנעולים . למעשה , היא מסתגרת מפני החוץ המכיל בתוכו , לגביה , את אימת העבר החוזרת על עצמה בהווה . גיבורי הסרט חוזרים במעגליות בלתי נלאית על אותן פעולות שוב ושוב : האישה מכינה אוכל . היא ובעלה אוכלים . היא מנקה את המטבח ואת הבית . הוא מכוון את השעון . שניהם הולכים לישון . שניהם קמים וחוזר חלילה . חיי היומיום מוצגים כאן ללא תכלית , אך הם חלק מסיפור פרטי , יומיומי , שהוא היפוכה של ההיסטוריה הלאומית שהניעה את הסרטים המוקדמים אל המטרה והסוף הסגור . מהלך הזמן נעצר בסרט גם משום הזהות הנוצרת בין העבר לבין ההווה . הדובר העיקרי בסרט הוא האב , הוא מעלה בפני המצלמה ובפני בתו , בימאית הסרט , את זיכרונותיו מימי השואה , אבל לכל אורכו נוצרת חפיפה בין הזיכרונות הללו הנמסרים ב voice over– לבין מה שמתרחש בהווה של הסרט . האב מדבר על אוכל בשעת האכילה ( הוא מספר כיצד אכלו האסירים את האוכל של הכלבים ונורו על כך ;( הוא מספר על הרחצה במחנות בזמן שהוא מתרחץ , ועוד . את מרבית זמנם מעבירים בני הזוג בשתיקה . את מקום הדיבור שלהם בהווה תופס קולו של האב המספר את זיכרונות העבר . נוצר הרושם שאין לגיבורים חיים בהווה . חייהם מתרחשים בעבר , בזמן הטראומה שעדיין שולטת בהם וקובעת את אורח חייהם . בסרט אחר העוסק בזיכרון השואה , בגלל המלחמה ההיא ( אורנה בן דור , , ( 1988 מנסח הגיבור ז'אקו , אביו של הזמר יהודה פוליקר , את השיבה המתמדת אל העבר : " כל הזמן הייתי חושב , כמו שנעלמה לי המשפחה ההיא , ככה זה יכול לקרות גם כאן . " בגלל הזיכרון של המשפחה שאבדה הוא שומר באופן כפייתי על ילדיו . למעשה , הוא מעביר את האימה של העבר אל ההווה . הזמן אינו נע קדימה לגביו אלא סב על צירו וחוזר אחורה . באבא'לה בוא ללונה פארק ( ניצה גונן , ( 1994 חוזרים השחקן שמואל וילוז'ני ואחותו , יחד עם אביהם , לפולניה כדי ללמוד על העבר שלו לפני ובזמן השואה ; כדי לחזור אל שורשיו ואולי לספוג משהו מהזהות היהודית שצמחה שם . אך דווקא שם נמנע האב לגמרי מלספר את סיפורו בשואה ומתרכז בהפרדה שלו מאביו . אימת השואה חוזרת לסרט דרך צילומי אושוויץ ודרך תגובת הבן לאותם מראות : מסתבר שאלה מחדדים בעיניו את הזהות הגלותית של אביו שמתגלה שם . הסרט חושף כי תגובתו ה'ציונית' אינה תשובה הומניסטית דמוקרטית אלא גלגול של נרטיב הגבורה הלאומי . כך , למשל , הוא פונה אל עובר אורח פולני ולועג לו בעברית " ) מה עשית כשגירשו את אבא שלי ? לא עשית כלום , והיום אתה לא עושה כלום . ( " למעשה , במשך כל הסרט הוא מדבר בשם המציאות הישראלית , הצבא הישראלי והצבר הישראלי כנגד הגלות , כנגד האנטישמיות , כנגד הפולנים בכלל . הבן אמנם חוזר עם אביו למקורותיו ומסעם הוא מסע משותף של חיפוש שורשים שבמהלכו לומד הבן להזדהות עמו ועם עולמו ; אך שם , במקומות שבהם נולד וגדל האב , אין הוא מצליח לעמוד על האפשרויות שהיו טמונות במסורת היהודית , דוגמת ההומניזם , הליברליות , הסובלנות ; הוא נוטע שם , בפולניה , את הציונות הלוחמת והנוקמת . זוהי וריאציה חדשה , תוקפנית ואלימה יותר , של הסיפור הלאומי הציוני שהופיע בסרטים המוקדמים . אך , כמו בסרטים אחרים מהתקופה המאוחרת , גם כאן הסיפור הלאומי מתפרק ומאבד את הטוטליות שלו משום שהוא מועבר דרך עיניו והתנהגותו של האב , שאינו יכול להיות כלול בו . בשנות האלפיים מתרבים בקולנוע הישראלי הניסיונות לחבר גילומים שונים של היהדות הדתית עם גילומיה של זו החילונית . תופעה זו מניבה מגמה חדשה המאופיינת בערכים של סובלנות וליברליות . בסרטים חדשים דוגמת אושפיזין ( גידי דר , , 2003 המבוסס על תסריט של השחקן שולי רנד שחזר בתשובה ) וסרטו התיעודי של יגאל בורשטיין מורה נבוכים : מסע בעקבות הרמב"ם ( 2005 ) ניתן לזהות רצון להרחיב , להגמיש , ולעתים אף לבקר , את הזהות הישראלית באמצעות הנכחה מחדש של ערכים יהודיים . אלה הם ערכים תרבותיים ומוסריים , הנוגעים ליחסים שבין אדם לחברו וליחסים שבין אדם לעולם . הסרטים האלה מפנים מבט אל העבר היהודי בגלות ומנהגיו ומבקשים ללמוד מתוכו ערכים של סובלנות ופלורליזם . תופעה זו בולטת ביותר בסרטיו עטורי הפרסים של הבימאי יוסי סידר – ההסדר ( 2000 ) ומדורת השבט – ( 2004 ) אשר בחר למקם את עלילותיהם בלב לבה של הציונות הלאומית , בעולם שבו גברה האידיאולוגיה הדתית–הלאומית על ערכי המוסר היהודיים . בהציגו דמויות הנקרעות בין מימוש אישי למימוש אידיאולוגי , מסמן סידר את הידרדרותם ואף היעלמותם של ערכי המסורת היהודית ההומניסטית ומבקר את דרכם של אלה שבחרו לתרגם את היהדות לפרקטיקה פוליטית לאומנית ; ולכן , למרות חריגותם לכאורה בנוף הקולנוע הישראלי , סרטיו של סידר ממשיכים את המגמה האופיינית לקולנוע הזה בשנות האלפיים – הפניית מבט אל המסורת היהודית ההומניסטית שהתקיימה בעבר הגלותי , תוך כדי סלילת הדרך להכללת ערכי המסורת היהודיים בתוך הזהות הישראלית בהווה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help