sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:275

בכך תיעודם על מסך הקולנוע מערער במידה רבה את ההנחה של ההיסטוריונים שהניצולים השתרשו בחיים בארץ . סרטי התעודה של שנות ה90– מציגים את זרותם במקום ובזמן הישראליים . יחד עם זאת , בעצם חשיפתם , מעניקים אותם סרטים סוף סגור לסיפורם , סוף שיש בו פתרון וגאולה למצוקה . אין זה הסוף הסגור של הקולקטיב הלאומי ששלט בסרטי התעמולה המוקדמים , אך יש בו סוגים שונים של נחמה וגאולה , במשפחה , בחזרה אל השורשים , באמנות , בעצם הדיבור על האירועים , אולי גם בעצם הכוח לא רק לספר אלא גם לשמוע את סיפוריהם של האחרים . בעשותם כך הם יוצרים את הקרקע לסוג חדש של נרטיב , נרטיב אשר יוכל לשלב בין החספוס הישראלי של הצבר לבין העבר והתרבות היהודיים באירופה . סרטה של ציפי רייבנבך הבחירה והגורל ( 1993 ) הוא דוגמה מצוינת למגמה זו של הקולנוע התיעודי של שנות ה . 90– הוא מתרחש בדירה קטנה שבה חיים שני גיבוריו , ניצולי השואה , הוריה של הבימאית . הסרט יוצר את הרושם שהם חיים מחוץ לזמן : שפת היידיש שבה הם מדברים לכל אורך הסרט וכלי הבישול הישנים שהם משתמשים בהם – סיר הפלא ומטחנת הבשר הישנה – ממקמים אותם ואת הצופה בעבר של שנות ה , 50– כשהגיעו הניצולים ארצה ועדיין לא נקלטו בארץ החדשה . למעשה , על אף השנים הרבות שעברו מאז , זהותם המתגלית בסרט היא עדיין זהות יהודית גלותית ולא זהות ישראלית . מתוך "החיים על פי אגפא" ( 1992 ) של אסי דיין – מגלגוליו של נרטיב הגבורה הלאומי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help