sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:273

לזהות הדומיננטית בהעמדתו במרכז הנרטיב , ואילו האחרים , נציגיה של הישראליות שתבעו ממנו לשכוח את העבר , נדחקים עתה לשולי הדרמה . גם בסרטו האוטוביוגרפי של אילן מושינזון רובה חוליות ( 1979 ) משתמרות 'החלוקות הציוניות' בין כאן לשם , בין הארץ לגלות . אך גם כאן השיפוט בנוגע אליהן משתנה . הסרט , המתרחש בשנים הראשונות שלאחר קום המדינה , עוסק במלחמותיהן של כנופיות ילדים צברים המחקות במודע או שלא במודע את קרבות מלחמת העצמאות . אלא שמאחורי סיפור הנעורים התמים מתאר הסרט את היפוך תהליך החניכה של יוני הצבר : כאשר , בקרב האחרון , נמלט יוני אל הצריף המבודד של הדמות הנשית המסתורית המכונה 'פלסטינה המשוגעת , ' נחשפים לעיניו תצלומיה האישיים מהעולם היהודי הישן שנמחק עד היסוד בשואה . גילוי התצלומים על קירות הבקתה החשוכה הוא , מבחינתו של יוני , חניכתו השנייה – מישראלי ליהודי . באמצעותם הוא מגלה את העבר הגלותי הנעלם , המחיר הכבד ששילמו היהודים על שום היותם יהודים . סצנה חתרנית זו בסיום הסרט מספקת מענה לתמונות הגיבורים והמנהיגים בביתו של יוני ובבית הספר , ומעלה נרטיב אחר , מודחק , שהוא חלק בלתי נפרד של הנרטיב הציוני : בסיום הסרט עומד הגיבור ומביט אל הים , כאות הכרה בקיומם של הניצולים אשר הגיעו מן הים ונאלצו לוותר על עברם וזהותם . כך , באמצעות החזרה אל סיפור החניכה , נתאפשר לקולנוע הישראלי לתת ביטוי למה שהסתיר והעלים , לעולם מורכב של זיכרונות ניצולי השואה , לעולם אחר ולסבל אחר שהתרבות העברית החדשה ניסתה למחוק ולא הצליחה . מתוך הסרט "בלוז לחופש הגדול" ( 1987 ) של רנן שור – המציאות ההיסטורית הישראלית נדחקת אל השוליים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help